Citroen C5 club forum
http://www.c5club.nl/c5forum/

Snelle slijtage achter remblokken !!
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=17951
Pagina 2 van 4

Auteur:  Kukelu [ 19 okt 2016 12:32 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

;) Ik zal de volgende goed kijken!!

Auteur:  JW-C5 [ 19 okt 2016 14:38 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Dat kun je nú al zien, op dit plaatje ;)

Bijlage:
E-rem PH3.jpg


De E-unit is #5, daarvandaan lopen kabels #3 en #7 naar de klauwen.
En er is nog een kabel #2, voor de handmatige ontgrendeling.

Die eerste twee moeten wél goed afgesteld zijn, anders kun je problemen verwachten.
Net als dat het geval is bij de kabels op de PH1 en 2 op de voorwielklauwen :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Kukelu [ 19 okt 2016 18:48 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

thnx jw

Auteur:  Paljas [ 11 jul 2018 12:56 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

@ Ccing (of anderen) Hoe schakel je de automatische handrem uit ?

Auteur:  Ccinq [ 11 jul 2018 16:28 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Staat ergens op het forum uitvoerig beschreven. Moet je wel een diagbox hebben..Enige nadeel: er brandt voor eeuwig een lampje voor je snufferd.

Auteur:  BJG [ 11 jul 2018 20:33 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Vaak is ook het vergeten van het inleren van de achterremmen na het vervangen van de achterremblokken een oorzaak van snel slijten.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 11 jul 2018 22:02 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Inleren van de achterremmen?

Vertel.

Auteur:  JW-C5 [ 11 jul 2018 22:20 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Dat geldt voor deze PH3 remmen, niet voor die van jouw PH2.

In het PH3 document B3FG012TP0 Verwijderen - Aanbrengen : Remblokken achter (montage TEVES) HANDREM ELEKTRISCH staat onder andere:
Citaat:
..................….
Sluit de accu aan.
LET OP : Voordat met de auto wordt gereden, moet bij draaiende motor het rempedaal enkele keren zacht en geleidelijk worden ingetrapt.
Controleer het remvloeistofniveau: vul zonodig remvloeistof bij.
Activeer de bediening van de elektrisch bediende handrem.
Controleer of de wielen zijn geblokkeerd.
Zet de wagen weer op zijn wielen.


Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 11 jul 2018 22:54 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Er moet behalve wat in het document staat ook een initialisatieprocedure worden gedaan met de tester,.

Auteur:  JW-C5 [ 11 jul 2018 23:45 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Daarover wordt gesproken in het document B3FG012WP0 Verwijderen - Aanbrengen : Elektrisch bediende handrem HANDREM ELEKTRISCH
Citaat:
Voer de procedure voor het kalibreren van de elektrisch bediende handrem uit ; M.b.v. een diagnosegereedschap.
Activeer de bediening van de elektrisch bediende handrem.
Controleer of de wielen zijn geblokkeerd.

Doel je daar op?
En moet dat dan ook uitgevoerd worden na het vervangen van de remblokken?

In het document D4EA01JNP0 Functies diagnoseapparaat : Elektrisch bediende handrem is dat beschreven:
Citaat:
6. Inleren/Initialiseren
Voor aanvang van de werkzaamheden aan de elektrisch bediende handrem of aan een onderdeel van de achterrem moet de monteur de elektrisch bediende handremgroep in de demontagestand zetten met behulp van het diagnosegereedschap via het menu "vervangingsonderdelen".
Een initialisatieprocedure van de elektrisch bediende handrem is noodzakelijk in de volgende gevallen :
-- Bewerking aan de remklauwen achter met losmaken van de handremkabels
-- Vervanging van de elektrisch bediende handremgroep
De initialisatieprocedure van de elektrisch bediende handremgroep is bereikbaar via het submenu "Kalibrering van de elektrisch bediende handrem" van het diagnosegereedschap.

Maar daarin wordt niet het alleen maar vervangen van de blokken vermeld. Een omissie :smt017

Groet,
JW

Auteur:  Bart-Peugeot [ 12 jul 2018 17:08 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Ah. Elektrische handrem. Vandaar.

Auteur:  Zwever [ 12 jul 2018 19:02 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Remblokken achter zijn bij mij ook sneller op. Daar waar ik met de remblokken voor 130.000 km reed, waren de achterremblokken na 40.000 tot op het ijzer versleten.......

Overigens ontgrendel ik de handrem altijd eerst bij het wegrijden en laat ik dat niet automatisch gebeuren. Maar of dat scheelt of bijgeloof is..........?

Auteur:  BJG [ 12 jul 2018 22:10 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

JW-C5 schreef:
Doel je daar op?
En moet dat dan ook uitgevoerd worden na het vervangen van de remblokken?


Ja inderdaad

Een kleine aanwijzing vind je hier:
Citaat:
Een initialisatieprocedure van de elektrisch bediende handrem is noodzakelijk in de volgende gevallen :
-- Bewerking aan de remklauwen achter met losmaken van de handremkabels

Bij het vervangen van de remblokken en reinigen van de klauw worden de handremkabels los gehaald

Auteur:  JW-C5 [ 12 jul 2018 22:58 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Aha, zit het daarin.
In dat eerder aangehaalde document C5 (X7) - B3FG012TP0 - Verwijderen - Aanbrengen : Remblokken achter wordt dat niet vermeld. Daar blijft als ik het goed zie de handremkabel zitten, maar er wordt wel op gewezen bij het losmaken van de klauw:
Citaat:
LET OP : Let op dat de handremkabelgeleider (4) niet beschadigd raakt.

en vervolgens bij het weer monteren:
Citaat:
LET OP : Controleer of de handremkabelgeleiders (4) correct in de uitsparingen zijn geplaatst en of de ringen voor de handremkabels correct in de hefbomen van de remklauwen vallen.

Zo te lezen gaat men er dan van uit dat ze niet losgemaakt worden.
Maar uit jouw reactie maak ik op dat jij dat wél altijd deed. En dan moet die initialisatie plaatsvinden.

Groet,
JW

Auteur:  Paljas [ 13 jul 2018 09:07 ]
Berichttitel:  Re: Snelle slijtage achter remblokken !!

Zo als ik het op de wagen zie, moeten de kabels los omdat die voor de onderste bevestigingsbout van de klauw zitten. Kun je die niet gewoon uithaken en terug in. Dan verandert er toch niets aan de afstelling. Inleren / initialiseren : wat gebeurd er dan precies en waarom ?

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/