Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=17692
Pagina 6 van 8

Auteur:  dries [ 14 jun 2016 18:26 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

willy4 schreef:
aan de vooras en achteras in het midden van de assen
Afbeelding


achteraan heb ik ze gevonden, in het centrum achter de beide bollen (denk ik :-)). mijn arm is echter te kort om daar bij te kunnen, en helemaal onder de auto kruipen vind ik toch maar eng.

vooraan heb ik die niet gevonden. ik vermoed dat ze verborgen zitten achter de bodemplaat...

in welke zin moet ik 'los' verstaan?

Auteur:  dries [ 14 jun 2016 18:55 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

nogmaals geprobeerd, kan er wel bij achteraan. ik veronderstel dat het gaat om een staafje met twee koppen waarin een gewricht zit. de ene kop aangesloten op een apparaat, het andere op de stang. dat staafje kan ik heen en weer roteren op de beide gewrichtjes (draaiende beweging om zijn as).

ik heb de tijd eens gemeten die de auto nodig heeft om van hoogste naar laagste stand te zakken en van laagste naar hoogste stand te klimmen.

van laag naar hoog: 52.8 sec (is dit niet lang of eerder normaal?)
van hoog naar laag: 26.7 sec (lijkt me ok)

Auteur:  willy4 [ 14 jun 2016 19:12 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

dat staafje kan ik heen en weer roteren op de beide gewrichtjes (draaiende beweging om zijn as).

als je dat kunt doen zonder veel weerstand zit het los

Auteur:  dries [ 14 jun 2016 19:30 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

dan zit die achteraan los. vooraan weet ik het niet...

Auteur:  BJG [ 14 jun 2016 19:51 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

dries schreef:
daarnet weer geprobeerd, en als er al een verschil te merken zou zijn dan toch niet door mij...
hoe zou het wel moeten zijn? stijver of minder stijf met draaiende motor?

Heb jij de mogelijkheid om de vering in 'sport' te zetten?

Auteur:  dries [ 14 jun 2016 20:07 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

ja... ...en daarbij vraag ik me af of er iets gebeurd met de auto wanneer die knop ingedrukt wordt bij stilstand... ik veronderstel van niet, maar in de garage maakte men daar een opmerking op ("normaal moet hij iets zakken en harder worden" zei de monteur... ), in stilstand had de ingedrukte knop ook geen effect op de lexia (de stand bleef op 'soepel' volgens de computer).

ergens op het forum heb ik gelezen dat de stand 'sport' niet betekent dat de auto voor 100% in harde toestand gaat, maar wel dat hij dat vlugger gaat doen en dat de verhouding hard/zacht, meer naar hard neigt.
dus dat zou wellicht duiden waarom de auto in stilstand met knop in sportstand toch soepel aangeeft...

zal ik de veer-proef nogmaals herhalen met de sportstand aan?

Auteur:  dries [ 14 jun 2016 20:31 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

geen verschil te merken tussen rust (motor uit), actief (motor) aan en actief sport (motor + sportstand).

ik heb de auto in de laatste twee situaties ook eens heen en weer laten wiebelen, ook geen verschil te merken.

Auteur:  BJG [ 14 jun 2016 21:34 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Dan heb je dus de hand gelegd op het probleem!
Dat verschil in stugheid wordt gerealiseerd door de middelste veerbollen middels een PWM gestuurd ventiel meer of minder bij te schakelen. Dit gebeurt dus niet.

Ik zou nu een scope meting willen voorstellen op de stugheidsregelaar om te zien of het
1. een aanstuurprobleem is
2. keuze van het regelapparaat is om stug te blijven
3. Defecte stugheidsregelaar is

Auteur:  dries [ 14 jun 2016 21:51 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Ik zal eens horen in de garage of ze dit kunnen doen voor mij. :-)

Auteur:  JW-C5 [ 14 jun 2016 22:18 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

@ BJG,

Je hypothese is dat de middenbollen nu niet meer meedoen, en dat hij op z'n hoekbollen veert?

Als ze voor en achter dan niet meer meedoen zou het in de aansturing kunnen zitten, als het alleen voor of achter is zou het aan meer dingen kunnen liggen.

Maar in het laatste geval zou je knikneigingen moeten krijgen, omdat dan de veerfrequenties voor en achter uit elkaar gaan lopen, toch?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 14 jun 2016 23:04 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

In principe wel alleen weet ik niet of iedereen dit op zal merken.

Er van uitgaande dat het zowel voor als achter het geval is lijkt het onwaarschijnlijk dat de stugheidsregelaars het probleem veroorzaken, dan zouden ze beide defect moeten zijn.
Maar nog steeds kunnen we deze niet geheel uitsluiten. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de achterste regelaar reeds eerder de geest gaf (wordt minder snel gemerkt).

De meting zal het moeten uitsluiten en kost slechts 5 minuten.

Auteur:  dries [ 21 jun 2016 20:51 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Een scoop meting heb ik ondertussen nog steeds niet kunnen laten uitvoeren.

maar... ik heb wel m'n diagbox ontvangen en een test gedaan.

er worden enkele fouten uitgelezen:
- BSI met foutcode F5FF: unexpected re-initialisation fault coming from the bsi, no properties.
- Injection/ignition: P0215: injection system supply relay circuit, open circuit or short circuit to positive or short circuit to earth.
- Electronically managed suspension: U2005: triggering (vehicle speed receipt anomaly): permanente fout, geen karakteristiek, geen lijst van variabelen.
- Under inflation detection: U1213: fault in the vehicle speed information received by the CAN from the ABS or ESP ECU, incorrecte waarde ontvangen (misschien omdat de wagen stilstond tijdens de meting?).

Nu heb ik ook enkele testen uitgevoerd op de ophanging met "actuator tests".
Dit geeft me duidelijk aan dat er iets mis is:
Als ik de test "front hydractive solenoid valve" laat lopen, voel ik geen verschil bij het induwen van de wagen voor de test en tijdens de test. De wagen blijft soepel in beweging te brengen.
Als ik de test "rear hydractive solenoid valve" laat lopen, voel ik duidelijk verschil bij het induwen van de wagen: voor de test gaat het soepel, en tijdens de test kan ik het koetswerk maar lichtjes in beweging brengen.

> dus duidelijk iets mis vooraan.

ik zie echter bij de hyd III dat er slechts één solenoid valve bestaat, is dat ook zo bij de hydr III+? het verward me omdat ze duidelijk onderscheid maken tussen voor en achter...

FYI de andere tests liepen wel goed, de auto gaat vooraan en achteraan gehoorzaam op en neer bij het testen van de pomp.

Auteur:  BJG [ 21 jun 2016 21:19 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Dan zou ik alsnog de scoopmeting doen op de voorste solenoid (stugheidsregelaar)
Om te zien of het in de aansturing of in de regelaar zit.

Auteur:  dries [ 21 jun 2016 21:42 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

nu ik er een duidelijker beeld van heb, zie ik ook beter het nut van het voorstel. ik maak morgen een afspraak en dan laat ik de voorste regelaar onderzoeken.

Auteur:  dries [ 24 jun 2016 14:14 ]
Berichttitel:  Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

die afspraak is nog niet voor direct... ze gaan er eerst nog eens over overleggen :-S (ik versta dat ze er niet veel zin in hebben). wordt nog vervolgd

wat me opgevallen is tijdens een rijtest met de diagbox aan dat de hydractive status quasi altijd op "soft" staat, slechts heel sporadisch op "closed" komt te staan (maar nooit op "firm", of is dat hetzelfde als closed? closed in de zin van een gesloten klep in de stugheidsregelaar? closed is geen term die bij de uitleg van de diagbox verklaard wordt).
enkel bij remmen en optrekken, gaat ie kort in 'closed' stand, een lange bocht tegen hogere snelheid doet ook 'closed' verschijnen.

met de sportknop ingedrukt zag ik geen verschil in gedrag, terwijl ik verwachte dat de "firm" status (of "closed"?) toch sneller zou worden weergegeven.

verder blijft de auto bij hogere snelheden (140) op soft, en blijft de hoogteregeling in 'rust' terwijl dat dit eerder 'controlled' zou moeten zijn (beetje verlagen van het koetswerk boven de 120km/h (?)).

Zie ik hier nu spoken en klinkt dit allemaal normaal?

Pagina 6 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/