Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 na vervangen veerbol rijdt c5 stugger 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
willy4 schreef:
aan de vooras en achteras in het midden van de assen
Afbeelding


achteraan heb ik ze gevonden, in het centrum achter de beide bollen (denk ik :-)). mijn arm is echter te kort om daar bij te kunnen, en helemaal onder de auto kruipen vind ik toch maar eng.

vooraan heb ik die niet gevonden. ik vermoed dat ze verborgen zitten achter de bodemplaat...

in welke zin moet ik 'los' verstaan?


14 jun 2016 17:26
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
nogmaals geprobeerd, kan er wel bij achteraan. ik veronderstel dat het gaat om een staafje met twee koppen waarin een gewricht zit. de ene kop aangesloten op een apparaat, het andere op de stang. dat staafje kan ik heen en weer roteren op de beide gewrichtjes (draaiende beweging om zijn as).

ik heb de tijd eens gemeten die de auto nodig heeft om van hoogste naar laagste stand te zakken en van laagste naar hoogste stand te klimmen.

van laag naar hoog: 52.8 sec (is dit niet lang of eerder normaal?)
van hoog naar laag: 26.7 sec (lijkt me ok)


14 jun 2016 17:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
dat staafje kan ik heen en weer roteren op de beide gewrichtjes (draaiende beweging om zijn as).

als je dat kunt doen zonder veel weerstand zit het los


14 jun 2016 18:12
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
dan zit die achteraan los. vooraan weet ik het niet...


14 jun 2016 18:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
dries schreef:
daarnet weer geprobeerd, en als er al een verschil te merken zou zijn dan toch niet door mij...
hoe zou het wel moeten zijn? stijver of minder stijf met draaiende motor?

Heb jij de mogelijkheid om de vering in 'sport' te zetten?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 jun 2016 18:51
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
ja... ...en daarbij vraag ik me af of er iets gebeurd met de auto wanneer die knop ingedrukt wordt bij stilstand... ik veronderstel van niet, maar in de garage maakte men daar een opmerking op ("normaal moet hij iets zakken en harder worden" zei de monteur... ), in stilstand had de ingedrukte knop ook geen effect op de lexia (de stand bleef op 'soepel' volgens de computer).

ergens op het forum heb ik gelezen dat de stand 'sport' niet betekent dat de auto voor 100% in harde toestand gaat, maar wel dat hij dat vlugger gaat doen en dat de verhouding hard/zacht, meer naar hard neigt.
dus dat zou wellicht duiden waarom de auto in stilstand met knop in sportstand toch soepel aangeeft...

zal ik de veer-proef nogmaals herhalen met de sportstand aan?


14 jun 2016 19:07
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
geen verschil te merken tussen rust (motor uit), actief (motor) aan en actief sport (motor + sportstand).

ik heb de auto in de laatste twee situaties ook eens heen en weer laten wiebelen, ook geen verschil te merken.


Laatst bijgewerkt door Menno op 14 jun 2016 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Niet steeds voorgaande quoten aub !!!


14 jun 2016 19:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Dan heb je dus de hand gelegd op het probleem!
Dat verschil in stugheid wordt gerealiseerd door de middelste veerbollen middels een PWM gestuurd ventiel meer of minder bij te schakelen. Dit gebeurt dus niet.

Ik zou nu een scope meting willen voorstellen op de stugheidsregelaar om te zien of het
1. een aanstuurprobleem is
2. keuze van het regelapparaat is om stug te blijven
3. Defecte stugheidsregelaar is

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 jun 2016 20:34
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Ik zal eens horen in de garage of ze dit kunnen doen voor mij. :-)


14 jun 2016 20:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
@ BJG,

Je hypothese is dat de middenbollen nu niet meer meedoen, en dat hij op z'n hoekbollen veert?

Als ze voor en achter dan niet meer meedoen zou het in de aansturing kunnen zitten, als het alleen voor of achter is zou het aan meer dingen kunnen liggen.

Maar in het laatste geval zou je knikneigingen moeten krijgen, omdat dan de veerfrequenties voor en achter uit elkaar gaan lopen, toch?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jun 2016 21:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
In principe wel alleen weet ik niet of iedereen dit op zal merken.

Er van uitgaande dat het zowel voor als achter het geval is lijkt het onwaarschijnlijk dat de stugheidsregelaars het probleem veroorzaken, dan zouden ze beide defect moeten zijn.
Maar nog steeds kunnen we deze niet geheel uitsluiten. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de achterste regelaar reeds eerder de geest gaf (wordt minder snel gemerkt).

De meting zal het moeten uitsluiten en kost slechts 5 minuten.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 jun 2016 22:04
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Een scoop meting heb ik ondertussen nog steeds niet kunnen laten uitvoeren.

maar... ik heb wel m'n diagbox ontvangen en een test gedaan.

er worden enkele fouten uitgelezen:
- BSI met foutcode F5FF: unexpected re-initialisation fault coming from the bsi, no properties.
- Injection/ignition: P0215: injection system supply relay circuit, open circuit or short circuit to positive or short circuit to earth.
- Electronically managed suspension: U2005: triggering (vehicle speed receipt anomaly): permanente fout, geen karakteristiek, geen lijst van variabelen.
- Under inflation detection: U1213: fault in the vehicle speed information received by the CAN from the ABS or ESP ECU, incorrecte waarde ontvangen (misschien omdat de wagen stilstond tijdens de meting?).

Nu heb ik ook enkele testen uitgevoerd op de ophanging met "actuator tests".
Dit geeft me duidelijk aan dat er iets mis is:
Als ik de test "front hydractive solenoid valve" laat lopen, voel ik geen verschil bij het induwen van de wagen voor de test en tijdens de test. De wagen blijft soepel in beweging te brengen.
Als ik de test "rear hydractive solenoid valve" laat lopen, voel ik duidelijk verschil bij het induwen van de wagen: voor de test gaat het soepel, en tijdens de test kan ik het koetswerk maar lichtjes in beweging brengen.

> dus duidelijk iets mis vooraan.

ik zie echter bij de hyd III dat er slechts één solenoid valve bestaat, is dat ook zo bij de hydr III+? het verward me omdat ze duidelijk onderscheid maken tussen voor en achter...

FYI de andere tests liepen wel goed, de auto gaat vooraan en achteraan gehoorzaam op en neer bij het testen van de pomp.


21 jun 2016 19:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Dan zou ik alsnog de scoopmeting doen op de voorste solenoid (stugheidsregelaar)
Om te zien of het in de aansturing of in de regelaar zit.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 jun 2016 20:19
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
nu ik er een duidelijker beeld van heb, zie ik ook beter het nut van het voorstel. ik maak morgen een afspraak en dan laat ik de voorste regelaar onderzoeken.


21 jun 2016 20:42
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 20:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
die afspraak is nog niet voor direct... ze gaan er eerst nog eens over overleggen :-S (ik versta dat ze er niet veel zin in hebben). wordt nog vervolgd

wat me opgevallen is tijdens een rijtest met de diagbox aan dat de hydractive status quasi altijd op "soft" staat, slechts heel sporadisch op "closed" komt te staan (maar nooit op "firm", of is dat hetzelfde als closed? closed in de zin van een gesloten klep in de stugheidsregelaar? closed is geen term die bij de uitleg van de diagbox verklaard wordt).
enkel bij remmen en optrekken, gaat ie kort in 'closed' stand, een lange bocht tegen hogere snelheid doet ook 'closed' verschijnen.

met de sportknop ingedrukt zag ik geen verschil in gedrag, terwijl ik verwachte dat de "firm" status (of "closed"?) toch sneller zou worden weergegeven.

verder blijft de auto bij hogere snelheden (140) op soft, en blijft de hoogteregeling in 'rust' terwijl dat dit eerder 'controlled' zou moeten zijn (beetje verlagen van het koetswerk boven de 120km/h (?)).

Zie ik hier nu spoken en klinkt dit allemaal normaal?


24 jun 2016 13:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.