Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 na vervangen veerbol rijdt c5 stugger 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Wat me erg opvalt 'n dit soort discussies is dat er redelijk vaak een goede oplossing wordt gegeven ( gaan naar bv een echte specialistische garage) maar dat men maar blijft doormodderen en doormodderen en.... Je snapt het denk ik al.
Ongeacht welke creatieve oplossingen er ook bedacht worden om dingen te testen en te testen komt men eigenlijk niet aan het daadwerkelijke probleem of oplossing toe. Dat blijkt ook uit allerlei dingetjes die door de garages maar geprobeerd worden om te kijken of die het probleem oplossen. Ik krijg vaak een idee van we zetten een nieuwe auto aan de startsleutel vast en dan is het probleem opgelost... Rekening klant uiteraard.
Absoluut niet negatief bedoeld hoor, maar ik heb de afgelopen week een flink aantal postings doorgelezen en dit komt redelijk veel voor het zou dit kunnen zijn of dat .. Of nee misschien wel iets anders. Maar goed,ik dwaal af....


24 jun 2016 20:03
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Zei hij, die een bijdrage van maar liefst 4 posts aan dit forum toevoegde.
Het blijft met ingewikkelde problemen altijd gissen en aandragen van mogelijke oplossingen. Net zolang tot het probleem verholpen is. En dat gebeurt in 99,9% van alle problemen die hier voorbij komen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


25 jun 2016 10:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Ik ken Genem al wat langer dan de paar dagen dat hij nu op ons forum is, al meer dan tien jaar.
In die tijd heb ik veel met hem samengewerkt, en hem leren kennen als een "wijs man", die goed nadenkt over complexe problemen en niet zomaar wat schrijft.

Tegen die achtergrond lees ik zijn, zorgvuldig en omzichtig geformuleerde posting dan ook.
En ik deel de visie die hij daarin verwoordt, dat zal jou niet verbazen ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 jun 2016 12:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Ik snap die posting ook wel.

Ook vanwege mijn professie kom ik hier vaak mee in aanraking.
Garages hebben vaak niet de juiste kennis en ervaring om storingen te lijf te gaan. Vaak begrijpen ze niet goed wat ze moeten doen, en zien de logica niet. Dat komt door een gebrek aan systeemkennis en een gebrek aan analytisch denkvermogen. Beide zijn te leren door je te trainen in het analyseren van een systeem en de puzzelstukjes op de juiste plaats te leggen. Vaak
gaan garages zich pas verdiepen in een onderwerp als ze een probleem hebben.

Als je kijkt hoeveel van de klussen in de garage uit diagnosticeren bestaat dan is dat ook wel een beetje begrijpelijk. Toch zie ik een omslag komen in de garagewereld.
Het besef van de noodzaak tot bijscholing is er. Ook de benodigde kennis en vaardigheden van de autotechnici verschuiven van mechanisch en snel naar elektronisch/analytisch en nauwkeurig. Dat wordt steeds meer gezien.

Ik denk dat er grote winst gemaakt kan worden in de autobranche door mechatronica-studenten te interesseren voor het autovak.
In plaats van jongens met verlaagde golfjes en blauwe verlichting te lokken met een Nissan GTR voor de deur van de school tijdens een open dag.
Zet er maar een Tesla neer en een BMW i3. Dan lok je de juiste mensen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 jun 2016 14:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
De Tesla of een i3 zal totaal andere orde problematiek met zich meebrengen dan de huidige generatie mechatronisch gestuurde verbrandingsmotoren. Daar ligt nog een generatie te winnen aan probleemoplossend vermogen. Misschien heb ik de posting van Genem verkeerd opgevat, mijn excuus daarvoor, maar ik ken maar zeer weinig vakkundige garages die doeltreffend om weten te gaan met een probleem zoals in dit draadje aan de orde komt.
Als consument ben je dan toch aan de goden overgeleverd en is denk ik iedereen blij met dit forum om voordat men leegloopt te sparren met de kenners en de grote kennis alhier.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


25 jun 2016 15:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Met dat laatste ben ik het uiteraard eens :smt203

Maar in dit draadje gaat het over een complex probleem, dat waarschijnlijk een electronische achtergrond heeft, zie met name BJG's posting op pagina 6 van dit draadje.
Die metingen zullen uitgevoerd moeten worden, dan wordt duidelijk waar het probleem zit. En dat zal ongetwijfeld ook de oplossingsrichting geven.

Overigens, al begin mei gaf Willy4 desgevraagd aan: "die kan het systeem uitlezen"
Dat heeft daarna een hele tijd geduurd voordat dit geëffectueerd is, en vervolgens bleek dat er ergens iets niet klopte in/via de veercomputer.
In die richting hint Genem ook......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 jun 2016 17:34
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 dec 2015 21:08
Berichten: 41
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
ik zal me ook maar even mengen in deze discussie die ik ongetwijfeld en zonder het te willen op gang heb gebracht :-)

het probleem is dat ik me, zoals hierboven al mooi verwoord werd, niet erg gesteund voel door een garage. ze hebben mijn auto naar eigen zeggen doorgelicht, en niets gevonden... ze stelden op het eind voor om de bollen te vervangen!!! ik heb ernaast gestaan terwijl de man (officiele citroen dealer) mijn wagen uitlas en zgn testen deed: gewoon de stekker erin, de live-waarden aflezen terwijl hij wat aan de auto begon te schudden.

dan kriebelt het bij mij om zelf verder te zoeken met een eigen diagbox... en dan begrijp ik dat dit bij mensen de perceptie opwerpt dat ik wijze raad in de wind sla. alles behalve, neem dat van me aan.


25 jun 2016 19:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Geen twijfel aan jouw intenties, ik zou niet durven ;)

Het is zeker wel een bevestiging van wat BJG schreef over de noodzaak om garagisten/monteurs verder te bekwamen in dit vak.
Want uiteindelijk is er wel wat gevonden, wellicht ook de oorzaak :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 jun 2016 19:51
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
GW-tje schreef:
Zei hij, die een bijdrage van maar liefst 4 posts aan dit forum toevoegde.
Het blijft met ingewikkelde problemen altijd gissen en aandragen van mogelijke oplossingen. Net zolang tot het probleem verholpen is. En dat gebeurt in 99,9% van alle problemen die hier voorbij komen.


Ik vat het niet persoonlijk op, maar je reactie is helaas een beetje kort door de bocht. Dat ik op DIT Forum slechts 4 postings heb geplaatst zegt verder niets over mijn kennis en kunde. Ik ben vanaf 2005 zeer actief geweest op het ar156c forum, zowel als vraagbaak als techneut. Maar dat komt omdat ik in een Alfa Romeo reed. Nu dus een citroen.

En Jw uiteraard dank dat je voor me opkomt wordt op prijs gesteld.

Zoals je al in mijn introductie posting heb kunnen lezen is dit absoluut niet mijn eerste citroen, en zeker niet de laatste. Ook ik heb ervaring met garages die zich professioneel en gespecialiseerd noemen, sterker nog, echte dealers met naar ik aannam goed geschoold personeel. Het zal echter niet de eerste x zijn dat ik in een garage voor een complex probleem zelf de oplossing al verschillende malen had aangedragen, men luisterde gewoon niet. Een voorbeeld, mijn toendertijd in bezit zijnde cx25 GTi voel na een stukje toeren vanzelf uit, maakte niet uit hoe hard of zacht ik reed, de motor stopte er gewoon mee. Levensgevaarlijk. Ik verdacht zelf de injectIecomputer, maar dat kon het volgens de garage niet zijn, nee het was de BSP sensor.. Kosten toen aan reparatie 265 gulden. Enfin, na betalen van de rekening stapte ik in de auto startte, en gelijk weer afslaan. Ik dus terug naar de balie. Daar werd ik niet geloofd, de chef monteur had hem immers getest en zelf voor de deur gereden. Die erbij dus, starten, gas geven... Lopen. En hij zei: zie je wel, niets aan de hand, het probleem is verholpen. Nog geen 3 seconden daarna sloeg de motor af en niet meer aan te krijgen. Hevige verwondering.... Nou ja om een kort verhaal nog korter te maken, CX heeft 2 weken in de werkplaats gewoond, complete bedrading en centrale computer vervangen enz enz enz en geen oplossing. Heb toe zelf op de sloop een gebruikte injectiecomputer gekocht, 200 gulden en die aan hen gegeven met het verzoek bouw die eens in. Dat kon dus niet, want dat kon het probleem niet zijn, er werd geen storing daaraan geconstateerd. Na aandringen toch gemonteerd, starten en draaien als een tierelier.
Moraal van het verhaal uitlezen en luisteren en lezen wat anderen daarover te melden hebben kan soms zeer snel tot een oplossing leiden, en heel veel onnodige kosten voorkomen.

Oh ja, de oude injectiecomputer had een thermisch probleem, ofwel, slechte solderingen, heb alles nagelopen, opnieuw van soldeer voorzien bij twijfel, omgewisseld met de goed werkende, en rijden als de brandweer. Heb die computer hier trouwens nog liggen....

Het is jammer dat ik niet zelf een garage bezit waar ik in alle rust aan een klassieker zou kunnen sleutelen en restaureren. Op zowel het mechanische als technische vlak zou ik daar m'n hand niet voor omdraaien. Maar goe ook nu dwaal ik een beetje af.


28 jun 2016 21:15
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Zo, wat goed van jou zeg!

Groet, Jan


28 jun 2016 21:27
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Heeeehoooo, een beetje lief zijn voor elkaar. Anders zet ik hier nootjes neer :smt080


Eh, vering? Ja, daar ging het over.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


28 jun 2016 21:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Mag ik vragen waarom jij de injectie computer als schuldige verdacht?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 jun 2016 21:31
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Inderdaad, back on topic.... :smt023


Mag je vragen hoor, er was vonk op de bougies alle 4, sensoren gemeten en hadden de juiste waardes, benzinepomp werkte goed, maar probleem met benzine is dat ie gaat sputteren als het op is, bij mij sloeg gewoon de motor af. Uitlaat rook niet naar benzine als je flink doorstartte, dus conclusie was snel gemaakt, er komt niets in de cylinders.dan blijft er dus weinig over. De inspuiting werkte niet. Konden ook de injectoren niet zijn want 1 of 2 kunnen ineens defect raken, maar niet alle 4 tegelijk. En als je een half uurtje de tijd had wilde de CX weer starten en rijden alsof er niets aan de hand was. Totdat hij weer spontaan afsloeg.
Was helaas in een tijd dat zelf uitlezen nog niet mogelijk was.....


De door de garage gemaakte kosten ad 1700 gulden voor bedrading en alles wat zij hadden vervangen alsmede het arbeidsloon, heb ik nooit betaald. Was een Bovag garage en die garandeerd een goede reparatie van het probleem. Daar had ik dus al ruim 265 gulden voor betaald en het probleem was verder niet opgelost. Zij gingen uiteindelijk akkoord met de claim op bovac garantie op de reparatie.....


Wat de CX betreft weet ik dat deze nog steeds op kenteken staat en bij een verzamelaar ergens in Doetinchem is weggezet.


28 jun 2016 21:32
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Toch ben ik nieuwsgierig genem. Ik bedoel het niet vervelend.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 jun 2016 21:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger
Ok
Ik snap je logica.
Toch wordt er ook niet ingespoten als de bdp sensor defect is. Daar begon de garage ook mee...

computers gaan zelden stuk. Hoewel vroeger inderdaad slechte solderingen voorkwamen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 jun 2016 21:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.