Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=17072
Pagina 3 van 4

Auteur:  willy4 [ 04 nov 2016 20:13 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

:smt023 ,dank uw

Auteur:  JW-C5 [ 04 nov 2016 20:21 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Vastzitten gebeurt op dat vlak van die centreerboring in de velg, waarmee hij strak over de naaf schuift en zó gecentreerd wordt.

Niet op die vlakjes die aan de binnenkant van de velg zitten, rond de boutgaten.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 04 nov 2016 20:31 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Ik weet alleen dat de velgen die eerst compleet onder de witte zooi zaten na een winterseizoen....na de bovenstaande behandeling veel makkelijker los kwamen.

Auteur:  cieterman [ 04 nov 2016 21:51 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Als starter van dit probleem denk ik dat ik moet melden dat mijn wielen vast zaten omdat deze naar ik denk 4 en een half jaar Niet los zijn geweest. Logisch dat het allemaal wat vast vreet. Nu er twee keer per jaar een bandenwissel plaats gaat vinden zal het allemaal wel loslopen met het probleem van het vastvreten. De voorwielen waar inmiddels al nieuwere banden opzaten waren gewoon makkelijk los te nemen. Dus of je nou wel of niet wat vet er tussen doet, na een half jaar zal de boel niet zo vast zitten als na de eerste vier en een half jaar. Ben zelf geneigd niet zoveel waarde te hechten aan rotatieweerstand omdat de wielbouten door de conische vorm de boel wel op hun plaats houden. Maar dat is mijn onderbuikgevoel dat niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dat geef ik graag voor een betere onderbouwing.

Hartelijke groet, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  JW-C5 [ 04 nov 2016 22:11 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Even een heel kort door de bocht rekensommetje....

Bij een stevige remactie komt er op de voorwielen van de C5 een gewicht van meer dan een ton, dat is meer dan 500 kg per wiel.
De omtrek van het voorwiel is zo'n 2 meter, dat geeft een straal van ca 320 mm.
De steekcirkel van de bouten is 108 mm > straal is 54 mm
Die remkracht geeft dan een belasting van 3000 kg op de bouten, dat is 750 kg per bout als het netjes verdeeld wordt. Die kracht moet opgebracht worden door de wrijving tussen het aanligvlak van de velg op de flens, en da's een heleboel.
Als daarbij de wrijvingscoëfficiënt dan verminderd wordt, wordt dat nog lastiger.

In dit sommetje ga ik even uit van een "nette remkracht", in werkelijkheid is die veel hoger omdat er dynamische krachten optreden als je "slick-stick" remt met ABS.

Groet,
JW

Auteur:  goudfrank [ 04 nov 2016 22:23 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Beste mensen. Ik ben blij met onze negen lichte plaat alu velgen die met de conische bouten goed vast zitten en samen met de iconische niet zware Grenade (Xantia) doppen het gehele jaar de show stelen.

Groet, Jan :citrofiel

Auteur:  cieterman [ 04 nov 2016 22:37 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Bedankt JW voor je uiteenzettingen. Ik geniet vaak van de deskundige inbreng van veel forumleden. Zet mij ook aan het denken. Ik ben er van overtuigd dat er flink wat krachten spelen. Niet teveel smeren dus. Elke wrijving om die krachten op te nemen is welkom. Verder zal de afschuifweerstand van de bouten de rest moeten doen. Proefondervindelijk lukt dat aardig denk ik. Ik heb tenminste nog nooit een wiel verloren ondanks een enkele noodremming. Dat anderen wel eens een andere ervaring hebben en een wiel voor zich uit zien gaan wijt ik dan maar aan los zittende bouten of wielmoeren. Ik ben dus meer geneigd JW het voordeel van de twijfel te geven. Niet smeren dus maar zo nu en dan eens losnemen.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  JW-C5 [ 04 nov 2016 22:44 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Wel licht smeren op die centrering op de naaf, dáár gaat 'ie vastzitten na verloop van tijd.
Maar niet op de aanligvlakken van de velg op de naaf/schijf.
Ook niet bij de stalen/plaatalu wielen :idea:

Dat zou mijn advies zijn.......

Overigens dat geldt ook voor de montage van de remschijven.
Wél lichtjes invetten rond de centrale boring, maar niet op het aanligvlak aan de binnenkant op de naaf.
Dat speelt bij de aandrijving op de voorwielen, achter veel minder.

Groet,
JW

Auteur:  goudfrank [ 04 nov 2016 22:58 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

100 % mee eens. :smt023

Fijn weekend allemaal gewenst, Jan :citrofiel

Auteur:  willy4 [ 04 nov 2016 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

@ JW de de drukpunten van de velg die tegen de remschijf komen , als de bouten juist aangedraaid zijn ,heeft dat ook geen invloed op de kracht op de bouten.
en kun je dat ook berekenen?

Auteur:  JW-C5 [ 04 nov 2016 23:59 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Het moment waarmee je de bouten vastzet bepaalt de druk op dat aanligvlak.
Als op dat aanligvlak de velg iets kan draaien tov de remschijf, ontstaat er niet alleen een afschuifkracht, maar ook een buigend moment op de bouten.
Dat buigend moment zal dan bij de plaat-stalen/alu velgen groter zijn dan bij de LM's omdat bij die plaatvelgen het aanligvlak op een andere plek ligt dan waar de bout in de velg zit.

Berekenen van al die krachten laat ik graag aan Breeze over, hij is gepokt en gemazeld in die materie ;)

Groet,
JW

Auteur:  Breeze [ 05 nov 2016 01:02 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

:smt203

Adri

Auteur:  Menno [ 10 nov 2016 13:05 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

https://www.youtube.com/watch?v=yDylMTnsR7g

Auteur:  willy4 [ 10 nov 2016 13:21 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

daarom wordt er de laatste tijd , zeker bij cilinderkop bouten aangeven de bouten op graden vast te zetten.
men gaat als volgt te werk eerst worden ze op kilos aangetrokken en nadien op graden

Auteur:  Jooster [ 10 nov 2016 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Hmmm, jammergenoeg lag dat apparaat niet bij de krik en thuiskomer in mijn kofferbak... :-)

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/