Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 11 aug 2014 10:41
Berichten: 9
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Collection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Blue bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
De chef van mijn dealer, Bouwman Ommen, geeft voor de wielbouten van mijn PH3 van okt. 2012 aan: 100 Nm, zowel voor lm als voor stalen velgen (normale wielbouten, geen slotbouten). Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.
Zijn ze gecorrodeerd dan niet bezuinigen op 20 nieuwe Febi/Bilsteins.
Henri Cotignac


11 nov 2016 10:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
HenriCotignac schreef:
Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.


Dat heeft te maken met krachten die toenemen op de draad. Als eerst kopervet of een ander smeermiddel wordt aangebracht heb je kans dat de lengte van de bout toeneemt. Dit met een veranderende materiaal structuur maakt de kans op breuk groter!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


11 nov 2016 12:22
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2015 07:44
Berichten: 517
Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Ik zet al jaren m'n wielbouten vast met een klein beetje kopervet om te voorkomen dat ze vastrotten, gewoon met een kruissleutel, zonder op moment te letten, heb nog nooit wat stukgetrokken, en ook nooit problemen gehad met loszittende, of afbrekende wielbouten.


11 nov 2016 22:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
c5maarten schreef:
HenriCotignac schreef:
Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.


Dat heeft te maken met krachten die toenemen op de draad. Als eerst kopervet of een ander smeermiddel wordt aangebracht heb je kans dat de lengte van de bout toeneemt. Dit met een veranderende materiaal structuur maakt de kans op breuk groter!


Bij dat vaster aandraaien als gevolg van invetten waardoor de bout makkelijker draait dan de bedoeling is van de constructeur, wordt met name het wiel meer belast dan de bedoeling is.
Het gevolg zal zijn dat de flens van het wiel vervormt.

Uit berekeningen die Breeze gemaakt heeft blijkt dat de bout zelf niet echt rekt.
De extra hoekverdraaiing van de bout gaat dus in de vervorming van het wiel zitten.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 nov 2016 23:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
In autotechniek ja (in dit geval), ben ik het met je eens dat het eerder de flens dan de bout zal vervormen. In de luchtvaart nee, daar vervorm je echt de bout. Heb het al vaker ondervonden dat de boutlengte toeneemt (ook gemeten). Ik weet dat vele mensen kopervet of iets dergelijks op de draad smeren maar ik zou het ten zeerste afraden.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


12 nov 2016 18:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
bij de M.A.N motoren moesten we speciaal vet doen aan de cilinderkop bouten
bij de FIAT motoren was het gewone motor olie


12 nov 2016 18:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Dan wordt het voorgeschreven door de fabrikant. Hier is in het aanhaal moment mee rekening gehouden.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


12 nov 2016 19:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
@ Willy,
Dat waren naar ik aanneem lange bouten, die rekken elastisch wat op en zó ontstaat een spanning die gebruikt wordt om de kop goed aangedrukt te houden op het cilinderblok. Ook als de motor warm wordt blijft er dan druk aanwezig.

Wielbouten, in ons geval zijn dat korte M12x1,25 bouten, zijn veel te kort om op diezelfde manier voor druk te kunnen zorgen.
Zet je ze te vast, dus draai je ze verder door dan de bedoeling is omdat de schroefdraad ingevet is, dan zal een extra hoekverdraaiing van zo'n 30 graden ervoor zorgen dat de kop van de bout 0,1 mm verder naar binnen gaat en dan extra kracht uitoefent tegen de wielflens.
Dat zorgt voor die vervorming :idea:

Breeze is nog bezig dit allemaal netjes op papier te zetten, dan zal het verhaal wel duidelijker worden......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 nov 2016 19:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
ja,dat waren bouten boven de 100 mm


12 nov 2016 19:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.