Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
,dank uw
|
04 nov 2016 20:13 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Vastzitten gebeurt op dat vlak van die centreerboring in de velg, waarmee hij strak over de naaf schuift en zó gecentreerd wordt.
Niet op die vlakjes die aan de binnenkant van de velg zitten, rond de boutgaten.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 nov 2016 20:21 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3547 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Ik weet alleen dat de velgen die eerst compleet onder de witte zooi zaten na een winterseizoen....na de bovenstaande behandeling veel makkelijker los kwamen.
|
04 nov 2016 20:31 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 816 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Als starter van dit probleem denk ik dat ik moet melden dat mijn wielen vast zaten omdat deze naar ik denk 4 en een half jaar Niet los zijn geweest. Logisch dat het allemaal wat vast vreet. Nu er twee keer per jaar een bandenwissel plaats gaat vinden zal het allemaal wel loslopen met het probleem van het vastvreten. De voorwielen waar inmiddels al nieuwere banden opzaten waren gewoon makkelijk los te nemen. Dus of je nou wel of niet wat vet er tussen doet, na een half jaar zal de boel niet zo vast zitten als na de eerste vier en een half jaar. Ben zelf geneigd niet zoveel waarde te hechten aan rotatieweerstand omdat de wielbouten door de conische vorm de boel wel op hun plaats houden. Maar dat is mijn onderbuikgevoel dat niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dat geef ik graag voor een betere onderbouwing. Hartelijke groet, Cieterman
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
04 nov 2016 21:51 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Even een heel kort door de bocht rekensommetje....
Bij een stevige remactie komt er op de voorwielen van de C5 een gewicht van meer dan een ton, dat is meer dan 500 kg per wiel. De omtrek van het voorwiel is zo'n 2 meter, dat geeft een straal van ca 320 mm. De steekcirkel van de bouten is 108 mm > straal is 54 mm Die remkracht geeft dan een belasting van 3000 kg op de bouten, dat is 750 kg per bout als het netjes verdeeld wordt. Die kracht moet opgebracht worden door de wrijving tussen het aanligvlak van de velg op de flens, en da's een heleboel. Als daarbij de wrijvingscoëfficiënt dan verminderd wordt, wordt dat nog lastiger.
In dit sommetje ga ik even uit van een "nette remkracht", in werkelijkheid is die veel hoger omdat er dynamische krachten optreden als je "slick-stick" remt met ABS.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 nov 2016 22:11 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Beste mensen. Ik ben blij met onze negen lichte plaat alu velgen die met de conische bouten goed vast zitten en samen met de iconische niet zware Grenade (Xantia) doppen het gehele jaar de show stelen. Groet, Jan
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
04 nov 2016 22:23 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 816 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Bedankt JW voor je uiteenzettingen. Ik geniet vaak van de deskundige inbreng van veel forumleden. Zet mij ook aan het denken. Ik ben er van overtuigd dat er flink wat krachten spelen. Niet teveel smeren dus. Elke wrijving om die krachten op te nemen is welkom. Verder zal de afschuifweerstand van de bouten de rest moeten doen. Proefondervindelijk lukt dat aardig denk ik. Ik heb tenminste nog nooit een wiel verloren ondanks een enkele noodremming. Dat anderen wel eens een andere ervaring hebben en een wiel voor zich uit zien gaan wijt ik dan maar aan los zittende bouten of wielmoeren. Ik ben dus meer geneigd JW het voordeel van de twijfel te geven. Niet smeren dus maar zo nu en dan eens losnemen. Groeten, Cieterman
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
04 nov 2016 22:37 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Wel licht smeren op die centrering op de naaf, dáár gaat 'ie vastzitten na verloop van tijd. Maar niet op de aanligvlakken van de velg op de naaf/schijf. Ook niet bij de stalen/plaatalu wielen Dat zou mijn advies zijn....... Overigens dat geldt ook voor de montage van de remschijven. Wél lichtjes invetten rond de centrale boring, maar niet op het aanligvlak aan de binnenkant op de naaf. Dat speelt bij de aandrijving op de voorwielen, achter veel minder. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 nov 2016 22:44 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
100 % mee eens. Fijn weekend allemaal gewenst, Jan
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
04 nov 2016 22:58 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
@ JW de de drukpunten van de velg die tegen de remschijf komen , als de bouten juist aangedraaid zijn ,heeft dat ook geen invloed op de kracht op de bouten. en kun je dat ook berekenen?
|
04 nov 2016 23:47 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Het moment waarmee je de bouten vastzet bepaalt de druk op dat aanligvlak. Als op dat aanligvlak de velg iets kan draaien tov de remschijf, ontstaat er niet alleen een afschuifkracht, maar ook een buigend moment op de bouten. Dat buigend moment zal dan bij de plaat-stalen/alu velgen groter zijn dan bij de LM's omdat bij die plaatvelgen het aanligvlak op een andere plek ligt dan waar de bout in de velg zit. Berekenen van al die krachten laat ik graag aan Breeze over, hij is gepokt en gemazeld in die materie Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 nov 2016 23:59 |
|
|
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 682 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Adri
_________________
|
05 nov 2016 01:02 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
10 nov 2016 13:05 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
daarom wordt er de laatste tijd , zeker bij cilinderkop bouten aangeven de bouten op graden vast te zetten. men gaat als volgt te werk eerst worden ze op kilos aangetrokken en nadien op graden
|
10 nov 2016 13:21 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Hmmm, jammergenoeg lag dat apparaat niet bij de krik en thuiskomer in mijn kofferbak...
|
10 nov 2016 14:31 |
|
|
|