Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Mijn bandenboer houdt zich altijd keurig met de juiste gereedschappen aan de voorgeschreven momenten. Ik heb dan een pijp van een meter nodig om de wielbouten los te draaien. Ik zet ze zelf met kruissleutel vast in zittende houding. Dan weet ik zeker dat ze voldoende vast zitten en dat mijn dochter onderweg ook nog in staat is om een lekke band te kunnen wisselen. De koppels zijn veel te hoog.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


28 dec 2015 14:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Vastzitten doen ze dan wel, geen probleem.

Maar met het vastzetten wordt ook gezorgd voor zodanig veel druk op het vlak tussen wiel en schijfrem/flens, dat de enorme krachten die optreden bij voluit remmen en het daarmee gepaard gaande "stotteren" door de ABS, niet gepaard gaan met tangentieel verdraaien van die twee tov van elkaar.
Dat is mede de reden dat dit vlak niet ingevet zou mogen worden, dan wordt de wrijving tussen die twee wellicht te laag.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 dec 2015 14:15
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 04:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
JW-C5 schreef:
Breeze is nog bezig hierop de nodige berekeningen los te laten.

Nog steeds en laatst als praktijkproefje de handmatig met een kruissleutel vastgezette wielbouten nagetrokken met een momentsleutel. En ze bleken alle 16 heel behoorlijk in de buurt van 100 Nm te zitten.
Maar dat handmatig vastzetten doe ik dan ook al meer dan 50 jaar ;) .

Adri

_________________
Afbeelding


28 dec 2015 17:14
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Hoe staat het met het rekenen of heb ik iets gemist? :smt017

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


04 nov 2016 10:44
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 04:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Nee je hebt niets gemist.
Ik heb mezelf (en JW en BJG), beloofd dat deze winter de berekeningen worden afgemaakt, besproken en petit comité en hier gepubliceerd, uiteraard.

Adri

_________________
Afbeelding


04 nov 2016 13:10
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Leuk, ben benieuwd. :smt023 Heb net mijn winterbandjes gemonteerd, vandaar dat ik op dit draadje terecht kwam. Met een kruissleutel kom je inderdaad aardig dicht in de buurt van de 100 Nm. Met de momentsleutel hoefde ik maar heel klein beetje te draaien om het te bereiken. Heb het zonder smeersel gedaan op mijn stalen velgen. Het originele lichtmetaal zat ook zonder vet of zo vast. De achterwielen bleken, ondanks dat ik alle schroeven los had, zo vast te zitten tegen de wielplaat dat ik heb moeten schoppen om ze los te krijgen. Waren kennelijk in de hele levensduur nog niet los geweest.

Groeten, Pieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


04 nov 2016 15:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
zo vast te zitten tegen de wielplaat dat ik heb moeten schoppen om ze los te krijgen. Waren kennelijk in de hele levensduur nog niet los geweest.

opschuren en dan doe ik er altijd koper vet eraan aan de raak vlakken ;)


04 nov 2016 15:53
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
JW-C5 schreef:
Vastzitten doen ze dan wel, geen probleem.
...........
Dat is mede de reden dat dit vlak niet ingevet zou mogen worden, dan wordt de wrijving tussen die twee wellicht te laag.

Groet,
JW


Tja, wie heeft het nou bij het rechte eind?

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


04 nov 2016 16:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
met de raak vlakken bedoel ik , het vlak tegen de remschijf
is het zo beter


04 nov 2016 16:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Dat zou imho eigenlijk niet gedaan moeten worden......

Wél de boring in het wiel die om de naaf past, dáár gaat het door corrosie vastzitten.
Want dat vlak is niet verantwoordelijk voor het tangentieel overbrengen van de aandrijf- en remkrachten.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


04 nov 2016 16:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
ik doe het al jaren zo , en toch nog geen probleem gehad


04 nov 2016 17:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Ik deed dat ook altijd zó.
Totdat ik erover na ging denken, en er wat berekeningen gemaakt werden over de tangentiële krachten op de wielen.
Die blijken heel groot te zijn, daarbij speelt de wrijvingscoëfficient een belangrijke rol

Nu vet ik alleen die naafboring nog in, niet meer het aanligvlak van de velg.
Dat is ook niet nodig, dáár gaat de velg niet vastzitten :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


04 nov 2016 18:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
ja dat klopt , maar je hebt dan toch die borstel vast en dan pak je dat maar mee


04 nov 2016 18:58
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 04:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Willy, ik lees altijd met veel plezier jouw hoogtechnische bijdragen, maar hier snap ik helemaal niets van.

Adri

_________________
Afbeelding


04 nov 2016 19:07
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Willy bedoelt dat hij de aanlegvlakken schoonmaakt en licht invet met molycote. Ik deed dat ook met lm velgen. Die lijken zich wel vast te vreten door opoffering?


04 nov 2016 19:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.