Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Zelf veerpoot voor vervangen (HA)
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=17052
Pagina 2 van 3

Auteur:  Ccinq [ 23 mei 2017 13:42 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Als ik dat zo lees ben ik toch blij dat de Franse dealer de veercylinder voor mij gedaan heeft, voor zo'n 450 euro all-in ;)

Auteur:  roelbouwman [ 23 mei 2017 13:54 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Tja.. of een paar tientjes voor een gebruikte poot en wat vrije tijd opofferen. Zonder de veerpoot was ik denk ik anderhalf uur minder lang bezig geweest.

Maar EUR 450 voor een nieuwe poot + monteren en alle oliezooi opruimen die al die tijd door de aandrijfas is rondgeslingerd? Alleen het onderdeel kost al EUR 340 inclusief BTW. En dan komen er ook nog nieuwe borgmoeren, LDS en wat boutjes bij. Goede deal. Hoef ik bij de dealer hier om de hoek niet mee aan te komen.

Auteur:  Paljas [ 06 sep 2022 20:02 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Om maar eens een oud draadje nieuw levven in te blazen. Ook ik hoor bij de ongelukkigen met een lekke linker voorpoot.
@ JW : Graag had ik ook de genoemde documenten. Heb je mijn gegevens nog ?
en een paar bijkomende vragen: waar kun je het beste de LDS aftappen, want die ga ik uiteraard gelijk vervangen en moet het systeem drukloos zijn als je de bol eraf draait of zoals "vroeger" onder druk ?

Auteur:  JW-C5 [ 06 sep 2022 21:18 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Ze zijn naar je onderweg ;)

En het veersysteem gaat helemaal van druk alvorens de bol te verwijderen.
Die zit niet meer rechtstreeks op de veercilinder geschroefd, maar haaks via een tussenstuk.

Groet,
JW

Auteur:  C5-er [ 06 sep 2022 21:33 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Paljas schreef:
......... en moet het systeem drukloos zijn als je de bol eraf draait of zoals "vroeger" onder druk ?
Er wordt hier waarschijnlijk verwezen naar:
Onder druk kwartslag (of minder) los en dan wanneer drukloos verder eraf draaien, zo gaat dat het gemakkelijkst.

Auteur:  Paljas [ 27 sep 2022 11:49 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Vandaag begonnen aan de klus en omdat Roel Bouwman in zijn post hierover een probleem met de bevestiging boutjes boven in de poot heeft gesignaleerd ben ik daarmee begonnen. Roel bedankt !!
En zo waar : hier dus ook één vastgeroest en dankzij het ondiepe gat voor de torx bit draaide ik de kop verrot.Dus eerst een 8 mm kobaltboor halen.
Overigens meldde diagbox " geen communicatie met electronische vering" toen ik hem drukloos wilde maken. Dus dan maar in laagste stand zetten.

Auteur:  roelbouwman [ 27 sep 2022 12:36 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Graag gedaan. En mooi dat het gelukt is!

Auteur:  Paljas [ 27 sep 2022 12:41 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Gelukt is ?? Onder moet alles ook nog los !!!

Auteur:  Paljas [ 28 sep 2022 09:54 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

@ Roel, welke handleiding heb je gebruikt ? De korte 111PO of die waar "alles" los wordt gemaakt (119PO) ?
En hoe voorkom je het meedraaien van de bout waarmee de verbindingsstang naar de stabilisatorstang vast zit ? Dat is die moer met sw 24

Auteur:  jantje1948 [ 28 sep 2022 10:25 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Paljas schreef:
Vandaag begonnen aan de klus en omdat Roel Bouwman in zijn post hierover een probleem met de bevestiging boutjes boven in de poot heeft gesignaleerd ben ik daarmee begonnen. Roel bedankt !!
En zo waar : hier dus ook één vastgeroest en dankzij het ondiepe gat voor de torx bit draaide ik de kop verrot.Dus eerst een 8 mm kobaltboor halen.
Overigens meldde diagbox " geen communicatie met electronische vering" toen ik hem drukloos wilde maken. Dus dan maar in laagste stand zetten.


Onbegrijpelijk die te ondiepe gaten. Ik liep daar ook tegen aan bij de demontage van de motorsteun van mijn C4.

Auteur:  roelbouwman [ 28 sep 2022 10:56 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Paljas schreef:
@ Roel, welke handleiding heb je gebruikt ? De korte 111PO of die waar "alles" los wordt gemaakt (119PO) ?
En hoe voorkom je het meedraaien van de bout waarmee de verbindingsstang naar de stabilisatorstang vast zit ? Dat is die moer met sw 24


Euhh.. dit is enkele jaren geleden, zo goed is mijn geheugen niet meer. Als ik er zelf voor zou staan
en het zou zien weet ik vast weer, maar zo achter een scherm heb ik echt geen idee meer.

Auteur:  Paljas [ 28 sep 2022 12:14 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Oh, dat is jammer. Maar als je wilt mag je komen kijken,als je in de buurt bent. Zover is het niet :) :)

Auteur:  kees05 [ 28 sep 2022 12:15 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

@PALJAS:
Die bout v.d. verbindingstang, er zit een imbus in, daarmee kun je hem tegen houden, om de moer (24 mm) los te draaien.
Verder hoeft er aan de onderkant niet zoveel los, je kunt de onderste draagarm loskoppelen ven het Fusee en daarna de aandrijfas uit de bak trekken, er komt geen olie uit de bak!!
Als je dan het Fusee naar achter trekt heb je voldoende ruimte om de veerpoot ertussen uit te halen.

Groet,
Kees.

Auteur:  Paljas [ 28 sep 2022 14:12 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Dag Kees. Net voor ik jouw bericht zag, vond ik het op yuotube
https://www.youtube.com/watch?v=_iOETSPjjoU
Die doet het op een alternatieve manier

Auteur:  Paljas [ 28 sep 2022 14:17 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Je kunt de as toch beter uit de naaf drukken en in de bak laten zitten ?

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/