Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Zelf veerpoot voor vervangen (HA)
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=17052
Pagina 1 van 3

Auteur:  roelbouwman [ 02 nov 2015 14:19 ]
Berichttitel:  Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Hoi allen,

Ik zit me te orienteren op het zelf vervangen van de veerpoot linksvoor op mijn C5-3 HA ivm lekkage. Ga zodadelijk een poot bij Ebben ophalen. Was APK afkeurpunt.

Nu lees ik dat het systeem eigenlijk drukvrij gemaakt moet worden met de Lexia. Die heb ik niet. Is het in de laagste rijstand plaatsen voordat de brug omhoog gaat ook voldoende? Dat ik wat LDS kwijt raak bij het losmaken van leidingen is niet zo'n ramp, dat vang ik wel op. Er moet toch worden bijgevuld. Of is het echt veel olie en onder hoge druk?

Iemand al ervaring met deze vervanging? Nog zaken waar ik op moet letten? Kan de veerpoot er eenvoudig onder uit? Of moet ik meer demonteren? Ik zat er vrijdag even naar te kijken maar het lijkt er op dat ik gewoon kan volstaan met onder en boven losmaken. Of krijg ik hem er dan niet uit?

alvast bedankt!

Auteur:  BJG [ 02 nov 2015 14:32 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Als je de auto laag zet voordat je hem heft moet het goed gaan.
Let op, je moet wel de dop van het reservoir er af halen.

Loshalen is niet erg lastig. De onderste draagarm los, de stab-stang er uit en vervolgens boven de veercilinder losdraaien. Ook de veerbol er af halen.
Fusee opzij bewegen en draagarm er onderuit halen.

Gebruik wel nieuwe LDS.

Auteur:  roelbouwman [ 02 nov 2015 14:42 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Bedankt! En natuurlijk nieuwe LDS, dat spreekt voor zich.

Dus:

- Dopje los, laagste stand, accu los, heffen..
- Poot wisselen
- Na wissel weer op de wielen en vullen tot het zeefje voordat de accu weer er op gaat? Of is dat al te veel LDS?

Auteur:  JW-C5 [ 02 nov 2015 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

@BJG,
In het document B3BG0119P0 Verwijderen - Aanbrengen : Veerelement voor (Hydraulische vering) lees ik dat ook de aandrijfas uit de naaf gehaald moet worden.
Dat staat ook in B3BG0111P0 Verwijderen - Aanbrengen : Voorste veercilinder

Is dat al-dan-niet noodzakelijk?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 02 nov 2015 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Ja, inderdaad. Anders loop je de kans hem uit de bak te trekken :smt023

Auteur:  JW-C5 [ 02 nov 2015 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Dus toch.... ;)

@roelbouwman,

Als je daar behoefte aan hebt stuur ik je die twee doc's.
Geef dan even je mailadres via een PB.

Groet,
JW

Auteur:  James007 [ 11 jan 2016 19:07 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

:cit2 Hallo allen!
Het jaar begon "goed" voor mij! Op 5 januari tijdens de technische controle afgekeurd wegens lekkage aan vorkpoot voor links (is dat een ziekte bij Citroën of zo???) en beide onderste draagarmen de silentblocs versleten... en dit na amper 126.000 Km of 5 jaar!!! Ik rijd als een "opa", dus zeker geen sportief rijgedrag wat een vroegtijdige slijtage zou rechtvaardigen.

Zijn er nog C5 eigenaars met dezelfde problemen?

Ik was zo DOM de citroën mecanieker te geloven dat dit werk niet eigenhandig kon gebeuren en liet het dus door hen doen... Resultaat; 1087,00€ kosten!!!!

Indien er iemand foto's of uitleg heeft hoe alles in z'n werk gaat tijdens het demonteren / monteren van de draagarmen en de vorkpoot; graag via hier of op e-mail "...@hotmail.com"

Dank bij voorbaat!
Een tot hiertoe zeer blije, maar sinds kort toch wel een beetje ontgoochelde C5-eigenaar... :(

Auteur:  roelbouwman [ 11 jan 2016 19:18 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

James007 schreef:
Ik was zo DOM de citroën mecanieker te geloven dat dit werk niet eigenhandig kon gebeuren en liet het dus door hen doen... Resultaat; 1087,00€ kosten!!!!


Tja.. dat is natuurlijk zo voor alle reparaties. De poot zelf kost nieuw EUR 318,06 incl. Voor montage zal zeker wel een uur of 2 tot 3 staan, dus reken maar uit. Dan nog wat LDS en bijbehorende werkzaamheden. Zelfwerkzaamheid loont al snel bij dit soort reparaties, maar dan moet je wel een brug tot je beschikking hebben, er zin in hebben en snappen waar je mee bezig bent.

Ik heb trouwens een tweedehands poot gekocht voor ca 100 euro, maar die ligt nog in de garage. Uiteindelijk heb ik de APK eisen nog eens goed doorgelezen: een lekkende poot zou helemaal geen afkeurpunt mogen zijn. Hij blijft ook prima op druk. Dus e.e.a. gewoon goed schoongemaakt en hem zo door de APK gekregen. Ik zie nu ook vrijwel geen olie meer op de poot. Het lijkt er dus op dat het zichzelf enigzins heeft opgelost. Er is van de zomer inderdaad een periode geweest dat het veersysteem na een nachtje druk had verloren en ik bij het afrijden van de oprit de stoep raakte. Maar daar is nu dus geen sprake meer van.

Als ik in de aankomende maanden tijd heb dan ga ik de vervanging alsnog doen en zal ik hier ook een korte howto posten.

Groeten,

Roel.

Auteur:  James007 [ 08 feb 2016 18:11 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

:cit4 Hallo allen,
Graag zou ik bij het volgende probleem (en dat zal er zeker aankomen...) met die HA vering graag de poot zelf vervangen om zo de kosten maximaal te drukken! Momenteel liet ik er eentje vervangen, dus nog drie te gaan...Pffff! Ik schuimde heel de site hier af, zonder ook maar één volledige en duidelijke uitleg te vinden hoe dit in z'n werk gaat.

Ik zit toch met een paar vragen;
1. Zit er iets (gas of olie) onder druk in die bollen?
2. Er moet een olieleiding losgemaakt worden; zit die ook onder druk of niet. Riskeer ik niet liters olie te morsen zodra ik die leiding losschroef?
3. Langs waar moet die vorkpoot eruit? Langs boven (via motorkap) of langs onder (via wielkast)?

Is het alsjeblief mogelijk een VOLLEDIGE en DUIDELIJKE uitleg te verkrijgen? Zo mogelijk met foto's...
Dank bij voorbaat. :citrofiel

Auteur:  JW-C5 [ 08 feb 2016 18:26 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Als je me via een PB je mailadres en de laatste 8 cijfers van je VIN geeft stuur ik je die documenten die ik hierboven noemde.

Daar staat alles in beschreven :idea:

Groet,
JW

Auteur:  James007 [ 08 feb 2016 19:07 ]
Berichttitel:  Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Beste JW,
M'n email adres is " ..@.. "

Chassisnummer: VF7RDRHH89L574765/25

Dank bij voorbaat!

Auteur:  JW-C5 [ 08 feb 2016 19:27 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Ze gaan zo naar je onderweg.

En haal je mailadres hier even weg, anders loopt je box straks over van de SPAM ;)

Groet,
JW

Auteur:  James007 [ 09 feb 2016 09:03 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

:cit2
JW,
Veel dank voor het versturen van de informatie! Deze lijkt me heel gedetailleerd en volledig.

Wanneer het probleem zich voordoet, zal ik de werken beschrijven en foto's plaatsen hier op het forum!

Nogmaals bedankt!
James. :citrofiel

Auteur:  goudfrank [ 09 feb 2016 11:19 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

Ook je bericht van 11 januari kuisen, James. ;)

Auteur:  roelbouwman [ 23 mei 2017 13:03 ]
Berichttitel:  Re: Zelf veerpoot voor vervangen (HA)

In 2015 opende ik dit topic over het vervangen van de veerpoot. Toendertijd heb ik de auto echter gewoon door de keuring gekregen nadat ik alles had schoongemaakt, dus het had geen haast meer. Al die tijd had ik al wel een (tweedehands) veerpoot hier liggen.

Nu zat er de laatste tijd ook speling op de ophanging aan dezelfde kant (silentblock lv) en de veerpoot begon steeds meer olie te verliezen. Dus dat was een mooi moment om ook de veerpoot te vervangen en dat heb ik gisteren maar eens gedaan.

Helaas ging het allemaal niet heel soepel. Van de drie bouten bovenop zat er een helemaal vast gecorrodeerd aan de auto en die brak dan ook af bij het losdraaien. De veerpoot bleef op die vastgeroeste bout hangen en was met geen mogelijkheid los te krijgen of te wrikken. Uiteindelijk heb ik de bout, die overigens echt keihard was, moeten uitboren. Met kobalt boortjes en snijolie toch nog ruim een half uur mee bezig geweest.

De bol kreeg ik met een kettingsleutel ook met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk de truc met een hamer en een beiteltje gedaan en daarmee lukte het wel. Monteren was eenvoudig.

Ter info: in de poot zat ongeveer 150ml aan LDS.

Het silentblock heb ik dus ook meteen vervangen. Dat viel me mee. Citroen verkoopt helaas alleen de hele fuseearm met ingeperst rubber voor EUR 350. Aftermarket is het rubber wel gewoon los te krijgen. Uitgedraaid met bout+moer en een oude diamantboor 50 als trekhuls gebruikt. Ook het inpersen weer met bout+moer gedaan en twee grote doppen gebruikt als duw/trekhulzen.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/