Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Draagarm voor vervangen 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Draagarm voor vervangen
Hoi allemaal,

Nog geen ph3 draagarm draadje. Dus maar een nieuwe:

De achterste draagarmrubbers van mijn draagarmen voor zijn beide versleten. Al een poosje. Resultaat: wagen zoekt een beetje en bij hevig remmen of juist weer accelereren heb je wat stuuruitslag.

Vrijdag een poging gedaan om alleen het achterste rubber (en alu blok) aan beide zijden te vervangen, maar het bleek dat de geleverde blokken/rubbers niet de juiste waren. Verkeerd maatje, blijkbaar voor de niet-HA versie oid.

Bijlage:
rubber.jpg


Dus alsnog maar twee volledige draagarmen besteld. Die moeten er binnenkort onder, en daar heb ik wat vraagjes over. Vrijdag al even staan kijken toen ik het los had liggen, maar ik kwam zo snel niet verder en kon de draagarm ook niet los krijgen. Wellicht dat iemand mij verder kan helpen.

1. De bout waarmee de draagarm met het voorste rubber vastzit kan er niet uit, daar zit namelijk de aandrijfas in de weg. Wat moet er allemaal los om dit wel voor elkaar te krijgen? Kan de aandrijfas blijven zitten of moet die echt helemaal los?

2. Ik begrijp dat het voorste rubber altijd in een bepaalde stand moet worden vastgezet om overmatige uitslag bij inveren of juist uitveren te voorkomen. Kan iemand mij aan wat meer details helpen hoe de montage precies moet verlopen bij de ph 3?

Alvast bedankt,

Roel.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


11 apr 2015 20:54
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
Vandaag twee nieuwe draagarmen binnen gekregen, goede model.

Maar nog steeds geen idee hoe ik de bout van het middelste (voorste) rubber eruit moet krijgen met de aandrijfas in de weg. Iemand een idee? Of lukt het wellicht wel gewoon als de auto op zijn eigen voetjes staat? Dat heb ik namelijk de laatste keer op de brug niet geprobeerd.


21 apr 2015 16:57
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
Van een Phase 3? Dat is vlot.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


21 apr 2015 16:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Draagarm voor vervangen
roelbouwman schreef:
Maar nog steeds geen idee hoe ik de bout van het middelste (voorste) rubber eruit moet krijgen met de aandrijfas in de weg. Iemand een idee? Of lukt het wellicht wel gewoon als de auto op zijn eigen voetjes staat?.


dan zul je de aandrijfas moeten demonteren zeker,ik heb het nog niet gezien
maar kun je enkele fotos nemen

soms moet je veel de monteren voor een stomme bout of moer ;)


21 apr 2015 17:03
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
Herman schreef:
Van een Phase 3? Dat is vlot.



Nee dat is niet vlot , dat is net als bij de C6 een zwak punt van de C5-3 ! ( helaas )....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


21 apr 2015 22:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
In het document B3CG010KP0 Verwijderen - Aanbrengen : Onderste wieldraagarm staat als een van de eerste acties:
Citaat:
1.2. Algemene handelingen

Krik de wagen op en zet hem zo op bokken dat de voorwielen vrij zijn.

Verwijder de aandrijfas .


Daarna:

Bijlage:
PH3 wieldraagarm demonteren.jpg


Bij het vastzetten van de bout moet een bepaalde afstelling aangehouden worden:

Bijlage:
PH3 wieldraagarm.png


Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 apr 2015 23:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
Voor de goede orde: als je bij jouw handbak de aandrijfassen verwijdert moet eerst de olie er uit.

In z'n docs schrijft Citroën dat je dan ook de keerringen moet vervangen. Daar zijn stempels voor.
Voor wat het waard is

Bij de automaat hoeft dat niet.
De afdichting zit daar op een andere plek.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 apr 2015 13:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
de keerringen laat ik gewoonlijk zitten of ze moesten al lekken
maar wel olie of vet aan doen bij het monteren


22 apr 2015 13:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
Vandaar dat
Citaat:
Voor wat het waard is
;)

Maar de olie moet er wel uit, toch?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 apr 2015 13:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
normaal wel


22 apr 2015 15:58
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Draagarm voor vervangen
Wow, fantastisch, bedankt!

Toch een groter klusje door die aandrijfassen die eruit moeten. Maar goed, meteen een goed moment om de versnellingsbakolie te verversen. Resteert wel de vraag hoeveel er in moet, dat kan ik nergens vinden.

Die keerringen kijk ik wel even naar, maar als het niet hoeft laat ik ze lekker zitten. Het lekt nu niet iig. Mocht het na de reparatie wel lekken dan kan ik ze altijd nog een keer apart doen.

Dat zijn dan dus denk ik onderdeelnummers 3121-44 en 3121-46 en die stempel de 9780-T7?

Nog een vraagje voor de mensen met toegang: wat staat er in het volgende service bulletin?

http://service.citroen.com/docapv/affic ... ct=FCT0015

Gaat om een geluid in de eerste versnelling bij optrekken. Dat heb ik soms, vooral in extreem druk stadsverkeer en vaak stoppen/optrekken.

Edit: bedenk me net dat die aandrijfas wellicht in de bak kan blijven zitten en dat het al genoeg is om hem aan de wielzijde los te maken. Het gaat er uiteindelijk alleen om dat die bout van de draagarm eruit moet. Ik ga het proberen en zal sowieso wat fototjes maken van de procedure voor toekomstige doe-het-zelvers hier.


22 apr 2015 16:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
Heb je de laatste 8 cijfers van je VIN voor me?
Dan kan ik kijken of daar een InfoRapid over bestaat.

In het document B2CI010TP0 Aftappen - vullen : Versnellingsbak BVM MC EN VERSN.B6 staat:
Citaat:
2. Inhoud carter

Carterinhoud voor verversen : 2,1 liter.

Carterinhoud na revisie : 2,2 liter.

Oliesoort : 75W80.


OPMERKING : De versnellingsbakolie hoeft gedurende de gehele levensduur niet te worden ververst . Controleer bij elke onderhoudsbeurt de afdichtingen.


LET OP : Bij extreme lekkage of na een reparatie moet de versnellingsbak worden afgetapt en met de juiste hoeveelheid olie gevuld worden.


3. Aftapkraan

Plaats de auto op een hefbrug.

Verwijder de beschermplaat (indien nodig).
Verwijder de plug .

Vervang de afdichtring van de aftapplug.


LET OP : Houd het voorgeschreven aantrekkoppel aan .

Breng de aftapplug aan.


4. Vullen

Maak de accukabel los .

Verwijder :
•Het inlaatluchtkanaal ( DV6-motor)
•De expansiekamer (Motor EP6 )

Losmaken en verwijderen : De zekeringenhouder .

Verwijder de afdekking van de accu .

Maak de massakabel los van de accu.

Verwijder :
•De accu
•De accubak

Maak los : De kogelverbinding van de schakelkabel.


OPMERKING : De schakelkabel is te herkennen aan de kabelaanslag (Grijs ).

Verplaats : De selectiekabel (Om de toegang te vergemakkelijken ).

Vul de versnellingsbak via de beluchtingsopening ; Met het gereedschap.


LET OP : Vul met precies de juiste hoeveelheid olie.

Aansluiten : De kogelverbinding van de schakelkabel.

Controleer of in alle versnellingen kan worden geschakeld zonder zwaar punt.

Stel de versnellingsbakbediening af (Indien nodig ).

Aanbrengen :
•De accubak
•De accu

Sluit aan : De massakabel van de accu.

Breng de sierkap van de accu aan.

Klem de zekeringkast vast.

Aanbrengen :
•De expansiekamer (Motor EP6 )
•Het inlaatluchtkanaal ( DV6-motor)
•De bescherming onder de motor (Indien nodig )


LET OP : Voer de vereiste werkzaamheden uit na het weer aansluiten van de accu.

Sluit de accu aan.


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 apr 2015 16:36
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
JW-NHS schreef:
Heb je de laatste 8 cijfers van je VIN voor me?
Dan kan ik kijken of daar een InfoRapid over bestaat.


Super! Je mag hem ook helemaal hoor, niets te verbergen :-)

VF7RD5FV89L571190


22 apr 2015 16:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
Over die keerringen gesproken, de stempels daarvoor zitten in een "koffer" 0346, en hebben nummers 0346-S en 0346-R voor resp. de rechter en de linkerzijde.

De keerringen hebben inderdaad de nummers 3121-44 en 3121-46.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 apr 2015 16:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draagarm voor vervangen
Via die VIN vind ik alleen de IR B2BW010SQ0 : Version 0 vom 21/10/2009 Klapperend geluid afkomstig van het dubbelmassa vliegwiel kan vergezeld gaan van schokken

Citaat:
1. HERKOMST

Bij het terugschakelen waarbij het motortoerental oploopt tot hoger dan 3000 t/min, kan het voorkomen dat de veergeleiders van het dubbele vliegwiel met demper door de centrifugaalkracht in gecomprimeerde toestand blokkeren ; Het loskomen van de geleiders gaat gepaard met klapperen en schokken.

2. AFTER-SALES-INTERVENTIE


De werking is normaal : Niet ingrijpen.


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 apr 2015 17:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.