Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Hydraulische of conventionele vering met een caravan? 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 02 dec 2010 12:19
Berichten: 8
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 32000
Kleur: Metallic Antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Ik ben van plan een nieuwe C5 Tourer te kopen. Ik ben alle storingen van mijn huidige C5 Tourer 1.6 THP Comfort 2010 (68000 km) meer dan zat. Nu overweeg ik een C5 Tourer 1.6 THP Collection te kopen (i.v.m. 21%.BTW korting) Nadeel is dat hier de conventionele vering onder zit. Mijn caravan weegt maximaal 1700 kg, met een kogeldruk van 80 kg. Wie heeft ervaring met beide uitvoeringen en het trekken van een (zware) caravan. Volgens de dealer zou de conventionele vering maximaal 4-5 cm dieper inzakken bij 80 kg kogeldruk. Het verschil zou ik niet merken.

Graag jullie ervaringen en/of meningen.

Mvg.

Han


13 dec 2013 22:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Je hebt er dan niet alleen een caravan achter hangen, maar er zitten ook passagiers in je auto, en de bagageruimte zal dan ook niet leeg zijn naar ik veronderstel.
Oftewel, hij zal dan duidelijk meer gaan doorhangen dan die 4 à 5 cm.

Om die reden hebben een aantal forummers er andere veren onder gezet, daarover is op dit forum meer te lezen.

Maarreh, wat voor problemen heb je met jouw Tourer? Die zijn niet gerelateerd aan de THP?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 dec 2013 23:00
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 02 dec 2010 12:19
Berichten: 8
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 32000
Kleur: Metallic Antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
M.i. juist wel. Zie ook mijn bericht bij 1.6 THP problemen: 2 keer kettingspanner vervangen, uitval vermogen, ERG klep vervangen, Storing ABS/ESP/EHandrem, automatiek van de ventilator. Maar je hebt gelijk dat het niet alleen om de kogeldruk gaat. Ik doe alle zwaardere spullen zo veel mogelijk in de auto en hoop daarmee de caravan niet al te zwaar te beladen. Ik zal gaan zoeken naar de stukken over de hulpveren op dit forum.

Gr.Han


13 dec 2013 23:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Als je nou eigenlijk alleen problemen hebt met de THP, waarom kies je dan opnieuw voor die motor?
De ketting problemen mogen dan "opgelost" zijn, maar de interne vervuiling blijft een probleem. Dat dit bij een nieuwe THP motor niet meer het geval zal zijn is wensdenken, naar ik denk......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 dec 2013 00:26
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Los van de THP problemen, de hydropneumaat is qua vering voor caravan trekken onverslaanbaar. Meen destijd carvan auto van het jaar in NL omwille van z'n niveauregeling. (en de korte overhang achter) En kijk in vakantietijd op de snelweg in Frankrijk om je heen naar C5-en met caravan. Een deel hangt met z'n voorpootjes in de lucht, en een deel ligt perfect recht. Mag jij raden welke C5 welke hydropneumatische vering heeft... :D

M'n persoonlijke mening is overigens dat de beste oplossing geen caravan is... Geheel in lijn met de TopGear caravan "reviews".


14 dec 2013 01:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Collega van me, verwoed DS-rijder die tot zijn vrouw een lease-C5 kreeg Xantia reed heeft met die C5 op wokkels al een paar keer het fietsenrek laten staan op een drempel....

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


14 dec 2013 16:03
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2009 19:32
Berichten: 158
Woonplaats: Leusden
Auto: Volvo V60 D3 Momentum voorheen C5 2.0 Comfort Tourer
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33.500
Kleur: Savile grey


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Mijn ervaring is alleen maar positief geweest met m'n C5 met hydro vering waar een caravan van 1500 kg aan zat. Altijd horizontaal, een kogeldruk van 75kg of zelfs iets meer maakt weinig uit. Als je de kans krijgt altijd doen.

_________________
Zastava 750, Fiat 127, Simca 1100, Ford Escort, Golf D (3x), Opel Kadett D, Citroen BX 1.4E Cannes LPG, Opel Vectra LPG, Opel Vectra Stationcar 2.0 D, Fiat Cinquecento, VW Lupo 1.4, Ford Mondeo 1.8 Stationcar, Opel Astra stationcar, Opel Astra LPG, Citroen C5 Tourer 2.0 Comfort LPG

Groeten Hans


14 dec 2013 18:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 18 apr 2010 17:08
Berichten: 264
Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Als je voor de wokkels gaat ben je eigenlijk verplicht om hulpveren te monteren. Mogelijk moet je dan wel opletten of de koplampen goed afgesteld staan als je de caravan erachter hebt liggen. Als je dan ook nog de meeste bagage in je auto wilt vervoeren zullen de veren nog meer ingedrukt worden. Ik zou de achterzijde zo weinig mogelijk belasten en ervoor zorgen dat de caravan goed beladen is zodat je een kogelgewicht van rond de 50 Kg krijgt. Hierdoor zal de auto achter minder inveren.


15 dec 2013 14:59
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 02 dec 2010 12:19
Berichten: 8
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 32000
Kleur: Metallic Antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Gisteren weer bij een Citroen dealer geweest. Hij attendeerde mij op de C5 Tourer Collection Hydractive. Deze zal wel
1500 euro duurder zijn dan de gewone Collection. Maar de prijzen van de C5' s worden per 1 januari 2014 verlaagd.
Hij verzekerde mij ook dat de problemen met de THP motoren tot het verleden zouden moeten behoren. Ik heb mijn twijfel hierover uitgesproken. Maar goed bij een nieuwe C5 krijgen we weer twee jaar garantie. Evt een extra garantie bijkopen is ook mogelijk.
Nu nog een acceptabele inruilprijs bedingen op mijn C5 Tourer comfort 2010 ( wie biedt??), dan ga ik voor de C5 Tourer Collection Hydractive Dan blijf ik in ieder geval met hydraulische vering rijden (naast mijn DS 1972) en heb met enig geluk weer een betrouwbare motor en caravantrekker.

Gr. Han


15 dec 2013 15:55
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
"zouden moeten behoren" klinkt niet als garantie. Met de kennis over de THP problemen op dit forum, waarom vat je de problemen niet samen op 1 A4-tje? En vraag je dealer om een door hem ondertekende garantie van 10 jaar of 200.000 km dat indien deze problemen zich toch voordoen hij kosteloos repareert en een gelijkwaardige vervangende auto ter beschikking stelt gedurende de reparatie. Weet je gelijk hoe hard die "zou moeten" garantie is waar hij het nu over heeft....


15 dec 2013 16:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Han schreef:
...Ik ben alle storingen van mijn huidige C5 Tourer 1.6 THP Comfort 2010 (68000 km) meer dan zat....

JW-NHS schreef:
Als je nou eigenlijk alleen problemen hebt met de THP, waarom kies je dan opnieuw voor die motor?
De ketting problemen mogen dan "opgelost" zijn, maar de interne vervuiling blijft een probleem. Dat dit bij een nieuwe THP motor niet meer het geval zal zijn is wensdenken, naar ik denk......

Han schreef:
Gisteren weer bij een Citroen dealer geweest. Hij attendeerde mij op de C5 Tourer Collection Hydractive.
Hij verzekerde mij ook dat de problemen met de THP motoren tot het verleden zouden moeten behoren. Ik heb mijn twijfel hierover uitgesproken. Maar goed bij een nieuwe C5 krijgen we weer twee jaar garantie. Evt een extra garantie bijkopen is ook mogelijk.
.....en heb met enig geluk weer een betrouwbare motor en caravantrekker....

Ten eerste: wat waren die 'alle storingen' die je 'meer dan zat' was? THP-motorproblemen of andere problemen?
Zie opmerking JW-NHS over die THP.
Je geeft zelf aan dat je twijfels hebt of die problemen opgelost zijn.
Vervolgens lijk je toch weer te kiezen voor die THP-motor :smt017 .
Maar oké, je begon te vragen of je beter voor hydraulische vering kon kiezen (ivm trekken caravan) of voor conventionele vering. Gezien de reacties hier en mijn eigen (zeer beperkte) ervaring (want geen caravanner...) zou ik voor de hydractieve vering kiezen. Die keren dat ik met verschillende systemen met (slecht beladen) aanhangers heb gereden, was het zelfcorrigerende effect van de hydrauliek geheel in staat om de auto niet achterover te laten hangen :smt023 en de conventionele vering kon dat niet verhinderen :( .

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


15 dec 2013 17:49
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Kogeldruk is max 80 kg. het mag altijd minder toch. :smt190
Wat de ideale kogeldruk is kun je vinden op de site caravantrekker.... of zoiets. :lol:
Dat een stationwagen al flink doorzakt bij enige lading is wel een tekortkoming van de c5 met conventionele vering. Lading is bij dit type wagen meer relevant dan een zijdezachte vering.
Met hydrauliek kom je beter weg in dit geval die steeds lastiger te vinden zal zijn op de nieuwere modellen.


15 dec 2013 18:47
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012 15:51
Berichten: 844
Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Minder druk kan maar beperkt. De aanhanger wordt steeds meer onder gedempt.


16 dec 2013 10:34
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Ik had het ook altijd tussen de 70 en 80 kg. :roll:

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


18 dec 2013 22:28
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Wettelijk minimum is 1% van het caravangewicht .
5 a 6% wordt aanbevolen.


19 dec 2013 01:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.