Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Hydraulische of conventionele vering met een caravan? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Als ik mij niet vergis staat de kogeldruk toch bij de specs van de auto..


19 dec 2013 09:07
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Klopt maar de meeste middenklassers hebben 75- 80 en soms 100 kg.
Kleinere auto's 50-60 kg

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


19 dec 2013 09:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Dat weet ik niet zeker...

Volgens mij mag de c4 1.6 vti 75 kg kogeldruk hebben en de c5 1.6 vti maar 65 kg
Dus voor de zekerheid beter in de specs kijken lijkt mij.

Ik kijk net in de specs op citr.nl

De c5 hangt tussen de 55 kg voor de 1.6 ehdi tot 74 kg voor de tourer. 155 thp autom

Terwijl alle c4 tjes 75 kg kogeldruk mogen hebben


19 dec 2013 09:36
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Grotere auto's mogen vaak ook meer trekken waardoor de gewenste kogeldruk toeneemt.
Als je dan een trekhaak bouwt dan hou je daar ook rekening mee.
In dit geval is 1700 kg best zwaar. 80 Kg zal de c5 op wokkels niet zoveel om geven. Wat jw al aangaf met een paar honderd lading in je kofferbak wordt het wel anders.
Hulpveren zijn dan geen overbodige luxe. En dat voor de een of paar keer per jaar is ook niet ideaal. De rest van het jaar rij je met een stuiterkont. :D


19 dec 2013 09:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Ik schrijf net dat een c5 geen 80 kg kogeldruk mag hebben volgens de specs..
En dat een grotere auto per definitie meer mag trekken is ook niet waar..
Vergelijk nu voor de aardigheid maar eens de specs tussen de c4 en c5 op citroen.nl :roll:


Hulpveren zijn ook geen minpuntje hoor.
Ik heb ze onder de c3p gehaden hoewel de auto onbeladen een 2tal cm hoger stond achter, vond ik dat de auto beter en stabieler op de weg lag...
Een bekende van mij heeft nu een nieuwe skoda superb break gekocht, en hij moet er ook hulpveren onder latenzetten...


19 dec 2013 10:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
...en als je geen hulpveren gebruikt, maar er gewoon achter andere progressieve veren onder zet zoals sommigen op dit forum dat al gedaan hebben, is er helemaal geen sprake van een stuiterbak als de auto alleen met de bestuurder onderweg is.
Dát is in die verhalen te lezen, ik heb geen reden daaraan te twijfelen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 dec 2013 10:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Jep, zie het verhaal van oa BGT


19 dec 2013 10:44
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
De c5 tourer ph3 heeft een maximale kogeldruk van 80 kg. Heeft in nl. Niet te maken welke motor je hebt.
de trekhaakfabrikant geeft aan wat dat maximaal mag zijn. Op het kenteken staat nooit vermeld wat de kogeldruk mag zijn.

ik schrijf toch mogen vaak meer trekken? ;)


19 dec 2013 12:33
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Stuiteren is een relatief begrip. Feit is dat de vering stuger wordt met hulpveren voor sommigen te voor anderen juist niet.
Net als sommigen zweren bij comfortbollen en andrren niet.

hulpveren kunnen een oplossing bieden.


19 dec 2013 12:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
De veren die BGT er onder gezet heeft zijn geen hulpveren, maar compleet andere met een progressiever karakter dan de oorspronkelijke.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 dec 2013 13:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
chathanky schreef:
De c5 tourer ph3 heeft een maximale kogeldruk van 80 kg. Heeft in nl. Niet te maken welke motor je hebt.
de trekhaakfabrikant geeft aan wat dat maximaal mag zijn. Op het kenteken staat nooit vermeld wat de kogeldruk mag zijn.

ik schrijf toch mogen vaak meer trekken? ;)


Jep, dat schrijf je, maar voor diverse c5 jes is het anders..
Een 1.6 hdi heeft een andere kogeldruk dan de 1.6 thp


19 dec 2013 14:29
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 15:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Tot anderhalf jaar geleden reed ik met een C5 II - 2.0HDi Break .Héél tevreden met de hydra ophanging.Nu rijdt ik met een Picasso C4 2.0 HDi Exclusive,dus met luchtvering.Het comfort is niet gelijk de C5 met de hydra vering,d.w.z. ze zweeft niet.De vering is iets harder,meer naar de 'sportieve' kant maar ondanks dat je hem zwaar belast blijft het ook stabiel.
Ook met een zware aanhanger aan is het héél aangenaam en stabiel rijden (wagen blijft mooi horizontaal).Heb terug een 2 liter gekocht door de gehoorde miserie (ook van de garagist)over die 1.6 liter.
En wat ze vertellen dat bij het trekken van een caravan je géén verschil meet tussen een 1.6 L en 2.0 L............de'r is wel een degelijk verschil,wat toch logisch is!Wat ook aangenaam was is dat het laadvolume gelijk is aan de C5 II terwijl de lengte ca 45 cm korter is wat een grooooter gemak is voor een parkeerplaats te vinden.En van de C4 met luchtvering kun je achteraan ook de hoogte regelen voor bvb in/uitladen.


19 dec 2013 15:03
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
De 1.6 is toch een zucht ik bedoel een middenklasse 2.0 of 2.3 :smt190 (ooei nu horen we wat) :lol:

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


19 dec 2013 16:51
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Ik heb op een auto na nog nooit een maximaal kogeldruk zien staan in de kentekenpapieren.
De uitzondering was een auto met een apart aanvullend kenteken dat de wagen meer mocht trekken dan standaard. Hiervoor zal de trekinrichting apart gekeurd zijn destijds. Daar stond een kogeldruk op vermeld.

Je zal van de gegevens uit moeten gaan van de gemonteerde trekhaak daar staat altijd een maximaal kogeldruk op vermeld. De verschillen zullen dan zitten in de typegoedkeuring die de trekhaak heeft meegekregen.
Daar zullen de verschillen wel in zitten in verschil van maximaal kogeldruk. Bij een controle zullen ze ook daar vanuit gaan Voor het maximaal trekgewicht pakken ze het kenteken erbij, op het typeplaatje van de haak staat alleen een D waarde aangegeven voor de maximale belastbaarheid van de combinatie. Dat is een te lastig rekensommetje en vandaar uitgekauwd op het kenteken.
Bij een ongeval zullen ze wel uitzoeken of de D waarde toereikend was voor de op het kenteken aangegeven maximaal trekgewicht.

Waar komen de verschillende waarden van kogeldruk vandaan volgens jou, Roman?


19 dec 2013 19:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Op pagina 4 van dit draadje op XCNL staat een berekening van die D waarde.

Het draadje is verder ook lezenswaardig, denk ik zo....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 dec 2013 21:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.