Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Uitlijning achteras C5-3/X7
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=13408
Pagina 1 van 2

Auteur:  roelbouwman [ 28 mei 2013 02:04 ]
Berichttitel:  Uitlijning achteras C5-3/X7

Een vraagje voor de ophanging experts:

Wat is er in te stellen aan de uitlijning aan de achteras van een C5-III / X7 met HA3+?

Ik kwam er namelijk vorige week achter dat mijn huidige banden achter zeer ongelijk afgesleten zijn. En daardoor al bijna weer aan vervanging toe zijn - met amper 20k km's!. De eerste set heeft hier geen last van gehad en heeft het ruim 60k volgehouden.

De grootste slijtage zit aan de buitenzijde van beide banden, met ca 3mm verschil in profieldiepte tussen de binnenste en buitenste groef.

Als dit veroorzaakt is door camber dan praten we dus over ca 1 graad positief camber. Ik ga morgen eens even met een waterpas meten, want dat moet eenvoudig te zien zijn. Maar ik lees tegenstrijdige berichten. Is camber wel in te stellen? Zo niet, wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn? Kan toespoor een dergelijk slijtagepatroon veroorzaken?

Er is door de dealer zo rond de vorige bandenwissel wat gedaan aan de uitlijning (bij een derde partij, ze hebben zelf geen apparatuur). Maar ik heb destijds niet de meetrapporten ontvangen en de relatie met de dealer is inmiddels redelijk bekoeld. Wat er precies gedaan is weet ik dus niet.

Alvast bedankt!

Roel.

Auteur:  exroosje [ 28 mei 2013 12:28 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Normaliter is alleen voor wat af te stellen en achter is alleen te controleren . Mocht achter OK zijn, dan moet je eens naar je adals kijken als veroorzaker. Zo niet OK, dan moet je auto op de richtbank of moeten er subframe onderdelen vervangen wroden.

Auteur:  roelbouwman [ 28 mei 2013 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Het gaat om de C5-3 (X7)! Die heeft een andere ophanging dan de C5-1 en -2 en voorzover ik weet is er geen sprake van ADAL's!

Auteur:  JW-C5 [ 28 mei 2013 12:48 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Klopt :smt023

De achtertrein van de PH3 is wel afstelbaar op z'n sporing, zie dit plaatje:

Bijlage:
Achtertrein C5-III.png


Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 28 mei 2013 12:51 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

ah dan ben ik abuis, sorry


Is er nog verschil tussen wokkels/ha3+

Auteur:  JW-C5 [ 28 mei 2013 13:00 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Er zijn veel verschillen tussen die twee, uiteraard :lol:

Maar niet op dit punt, beide uitvoeringen hebben een afstelbare sporing van de achterwielen.

Groet,
JW

Auteur:  roelbouwman [ 28 mei 2013 13:03 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Bedankt! Dus de camber is niet instelbaar. Kan een foute sporing dit effect hebben? En zoja, komt het dan juist door teveel toespoor of teveel uitspoor?

Groeten,

Roel.

Auteur:  JW-C5 [ 28 mei 2013 13:22 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Dit zijn de in de doc's opgenomen gegevens:

Bijlage:
Uitlijning achterzijde PH3 met HA3.png


Als de wielvlucht OK is, die is dus licht negatief met als gevolg eerder slijten van de banden aan de binnenzijde, kan het harde slijten van de buitenkant van de banden eigelijk maar door twee zaken veroorzaakt worden:
-- heel veel toespoor, die is normaal heel klein, zie de tabel. Maar dat zou je ook moeten merken aan een gebrekkige rechtuit stabiliteit.
-- veel scheuren in de bochten. Maar dat zou je dan ook bij de voorbanden moeten zien.

Groet,
JW

Auteur:  roelbouwman [ 28 mei 2013 14:19 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

JW-NHS schreef:
Dit zijn de in de doc's opgenomen gegevens:


Top, dank je wel!

Ik heb net even met de waterpas gemeten, op de band.

Links heb ik ongeveer 2 graden negatief camber, rechts ongeveer 1,5 graad. De auto staat niet perse op een ondergrond die waterpas is, dus laat ik er voor het gemak even vanuit gaan dat het aan beide kanten gelijk is en het verschil veroorzaakt wordt door een scheefstand van de auto.

Dan zou het dus 1,75 graden negatief camber zijn. Door het gewicht van de auto zou theoretisch de band onder iets dikker moeten zijn dan boven, dus als ik daarvoor corrigeer kom ik aardig in de buurt van de verwachte en dus correcte waarde.

Maar de slijtage zit dus aan de buitenkant en niet de binnenkant zoals ik zou verwachten met dit resultaat.

Jouw suggesties:

Citaat:
-- heel veel toespoor, die is normaal heel klein, zie de tabel. Maar dat zou je ook moeten merken aan een gebrekkige rechtuit stabiliteit.
-- veel scheuren in de bochten. Maar dat zou je dan ook bij de voorbanden moeten zien.


Met name snelwegbochtjes neem ik niet met een slakkegang. Maar zoveel kilometers maak ik de laatste tijd ook weer niet, en het grootste deel is stadsverkeer of rechtdoor op de snelweg met de cruise control aan.

Toespoor zou dus een oorzaak kunnen zijn. Ik ga zo eens kijken of ik iets kan klussen met een laserpointer om dat te meten.

Wellicht is dat wel een verklaring voor het slechte bochtengedrag. Ik heb het gevoel dat de auto achter "weghobbelt" als je een lange bocht vlot neemt. Dus zeg maar het gevoel dat de auto schoksgewijs achter uitbreekt waar ik met mijn C5-1 nooit een probleem had. Zou dat door overmatig toespoor veroorzaakt kunnen worden?

Bedankt zover in ieder geval!

Groeten,

Roel.

Auteur:  roelbouwman [ 28 mei 2013 14:59 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Even gemeten met een laserpointer en wat hulpmiddelen:

Op de achteras zit in totaal 0,7 graden toespoor. Als ik er vanuit ga dat het aan beide zijden gelijk is is dat dus 0,35 graden per zijde, precies dat wat voorgeschreven is.

Ik denk dat ik mijn bandjes maar gewoon even laat omleggen met de buitenkant binnen en binnenkant buiten zodat ze andersom gaan afslijten en in ieder geval nog een tijdje meekunnen. Als er dan straks nieuwe opliggen ga ik de profieldiepte goed in de gaten houden.

Ik weet het, dat is niet de bedoeling bij asymetrische banden, maar goed, veel kwaad kan het niet en het bespaart me een hele snelle bandenwissel. Is dat trouwens een APK afkeurpunt, asymetrische banden die verkeerd om op de velgen liggen?

Groeten,

Roel.

Auteur:  c5jan [ 28 mei 2013 15:25 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Het kan wel heel vervelend rijden. Ik heb net een paar banden de hoop op gegooid omdat er niet mee te sturen was; te scheef opgesleten onder een andere auto, bleek bij montage (zo op het oog zag je het niet meteen).

Auteur:  JW-C5 [ 28 mei 2013 15:26 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Wat voor banden heb je er onder liggen, zijn dat Primacy HP's?

Ik heb ooit een asymetrische band verkeerd om er onder gehad, dat stuurde heel raar......

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 28 mei 2013 15:32 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Door asymmetrische banden andersom aan de andere kant om te leggen komt dát aspect wel weer goed. Maar scheef opgesleten zijnde - kans op teleurstelling aanwezig, zal ik maar zeggen.

Auteur:  roelbouwman [ 28 mei 2013 16:07 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Ik heb er Pirelli Cinturato P7's opliggen (de Run Flat versie, 225/55R17). Zodra deze eraf gaan komen er achter weer twee Primacy HP's terug - die van het reservewiel en een losse die ik recent nog besteld heb.

Maar net nog maar even met schuifmaat achter de auto gelegen en beide banden gemeten. Het blijkt dat rechtsachter ook veel verder (en gelijkmatiger) gesleten is dan linksachter.

Linksachter, van buiten naar binnen, per groef: 2,6 - 4,0 - 4,8 - 4,8mm
Rechtsachter, van buiten naar binnen, per groef: 2,4 - 2,3 - 2,9 - 5mm

Links is dus echt alleen de buitenste groef veel meer gesleten. Rechts is de hele band veel verder op, maar is de binnenste groef juist weer helemaal ontzien.

Er is geen sprake van belading oid, ik rij eigenlijk vrijwel altijd alleen. Wel heb ik al sinds dag 1 het issue dat de auto bij hogere snelheid en bij accellereren licht trilt, maar er is nooit iets gevonden en eigenlijk is de klacht ook nooit erkend. Monteur die erin reed voelde niets vreemds en ook anderen die ik heb laten rijden waren niet eenduidig in hun oordeel en vonden het over het algemeen "acceptabel".

Linksvoor is na ca 65k km de stabilisatorstang verbinding vervangen - daar zat forse speling op het kleine kogeltje waarmee die aan de stabilisatorstang vastzit en dat speelde eigenlijk al na 40k km. Wellicht is er nog enige samenhang hiermee? Want dat verwacht je eigenlijk ook niet na zo weinig km's.

Iemand een idee?

Auteur:  c5jan [ 28 mei 2013 16:23 ]
Berichttitel:  Re: Uitlijning achteras C5-3/X7

Afgaand op de slijtage-meetresultaten lijkt de achteras licht asymmetrisch en wat te toesporig afgesteld.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/