Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

(Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=12582
Pagina 8 van 10

Auteur:  GuidoC5 [ 20 jan 2013 12:11 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

Ik heb niet alles gelezen, maar één ding valt me wel erg om met deze gladheid: mijn 2.0 heeft geen ESP. En da's in combinatie met de wollige (verder heerlijk hoor!!!) automaat niet altijd even handig. Mijn vorige bus, een Zafira 2.0 Dti had dat wel, en een stuk minder nodig! Gelukkig is de automaat in de sneeuwstand wel wat voorzichtiger, maar het blijft lastig het vermogen over te brengen op de weg. Ach, het zal wel wennen...

Auteur:  jpiek [ 20 jan 2013 15:39 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

Maarten schreef:
Je bedoelt hiermee te zeggen dat goede PR niet per se gelijk staat aan de waarheid of realiteit?


Duh!

Auteur:  jpiek [ 20 jan 2013 15:43 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

'k weet niet hoe het met de Ph3 zit, maar ik kom met m'n Ph2 met niet al te veel profiel op de voorbandjes prima weg.

Heb nu ff een vervangende auto voor m'n werk (Zafira DTi 2.2) en als ik daar ff teveel gas mee geeft staat 'ie achterstevoren :shock:

Linker en rechtervoet doen heel veel met dit weer bij wegrijden. En dan flikker ik toch liever ESP ff uit. Liever gecontroleerd slippen dan tijdens het wegrijden niet weten wel wiel wel/geen aandrijving heeft.

Vorig jaar kwam ik met de C5 met ESP aan niet van de parkeerplek af, met ESP uit in 1 keer.
imho is ESP leuk en handig _als je al rijd_...

Auteur:  Menno [ 20 jan 2013 15:58 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

Soms moet je ESP ff uitzetten idd ...
Werkt met wegkomen uit de sneeuw meer tegen dan mee, zeker met zomerbanden.

Auteur:  EvilTwin [ 20 jan 2013 18:26 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

coffeecup schreef:

EvilTwin schreef:
Die twin turbo is later dan de V6Hi, of de 2.2HDi173, dus hoe ze durven te beweren de eerste te zijn is mij een volslagen raadsel.


Okay, nu begint die glimlach weer te komen. Want ook al is iets het eerste, ET vindt dat Citroen sowieso eerder was. Met alles. Maakt niet uit waarover het gaat, je vind er wel een antwoord op.

Twinstageturbo. Google nog maar eens...


In plaats van te googlen kan je beter naar de bron gaan:
http://garrettbyhoneywell.com/product-s ... p?id=81274

Code:
C5 2.2HDi173:

TurboModel   DSGT12-14Z
Technology   DUAL STAGE
Actuation   Pneumatic


QED. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat de eerste toepassing was van die techniek, maar waarschijnlijk wel op een 4cil Diesel.

Citaat:
Saab is neergeknuppeld op een oncharmante manier vanuit meerdere hoeken.


Lullig voor een op zich geinig merk, maar nogmaals: ze hebben in hun hele bestaan maar één auto zélf ontworpen (de 99 in 69), twee als je de Sonnet telt, dus hun bestaansrecht was altijd erg marginaal.

Citaat:
Nou... Gooi ik er als uitsmijter nog even zo'n quote zonder broncodering tegen aan. Gewoon, om je te stangen. En gewoon, omdat ik ook veel dingen weet


Je snapt zelf hoop ik dat "stangen" bij de woordenboekdefinitie van een Troll hoort. Nu is dat wellicht een geuzennaam in Saabland, maar op de rest van het internet bijzonder ongewenst.

Auteur:  garfield [ 20 jan 2013 19:14 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

En de 92/93/96 dan? Dat is toch wel een Saab ontwerp?

Persoonlijk geef ik ook de 9000 het voordeel van de twijfel. Weliswaar was de bodem een co-productie met Fiat en co, maar het was geen overnemen van een bestaande bodem. (Wat bij latere modellen helaas wel het geval was.)

Auteur:  chathanky [ 20 jan 2013 19:18 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

Goede PR? :lol: Als je twijfelt over wat ga ik nemen en het wordt je op deze wijze gedicteerd? :roll:
Misschien wat om afgevaardigd te worden naar China, Auto`s van Duitse afkomst zijn zijn zeer geliefs en neemt gretig aftrek. Of je het met dergelijke PR gaat winnen? :?

Met een dergelijke PR zoals hier gevoerd wordt ga ik liever voor een duits merk, :smt017 er zijn nog andere zaken waardoor ik nog Citroen rij maar dat heeft slechts een kleine meerwaarde.

Auteur:  MichielC5 [ 20 jan 2013 19:51 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

Grappig...de chinezen waren in de geschiedenis zo'n beetje als eerste bezig met auto's.....

Laten we er geen doekjes om winden: alles van zowel Saab als Citroen is een voortborduursel op eerdere uitvindingen.

Auteur:  BJG [ 20 jan 2013 20:54 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

EvilTwin schreef:
Je snapt zelf hoop ik dat "stangen" bij de woordenboekdefinitie van een Troll hoort. Nu is dat wellicht een geuzennaam in Saabland, maar op de rest van het internet bijzonder ongewenst.


Sterker nog, volgens mij wordt Saab in Trollhattan gemaakt :lol: :lol: :lol: :smt038

Auteur:  GuidoC5 [ 20 jan 2013 20:56 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

werd... :twisted:

Auteur:  XortioN [ 21 jan 2013 12:05 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

Ik heb een PH3 met automaat, er zitten momenteel 245/45R18 Bridgestone winterbanden op. Ik moet zeggen dat ik steeds versteld sta hoe baanvast hij is in de sneeuw :smt038 :smt038 Naar mijn inziens kan zelfs een klein kind met mijn wagen in de sneeuw rijden :smt190

Prachtig gedaan Citroën. :citrofiel

Auteur:  Rowi [ 21 jan 2013 12:45 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

Tja, met Bridgestone banden... Stel je eens voor hoe goed dat dan op een Saab zou gaan... :twisted:

Auteur:  coffeecup [ 21 jan 2013 15:38 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

garfield schreef:
En de 92/93/96 dan? Dat is toch wel een Saab ontwerp?

Persoonlijk geef ik ook de 9000 het voordeel van de twijfel. Weliswaar was de bodem een co-productie met Fiat en co, maar het was geen overnemen van een bestaande bodem. (Wat bij latere modellen helaas wel het geval was.)



Saab vond de structuur van het platform te slecht, is werkelijk compleet aangepast en heeft nog weinig van doen met het originele idee.
Ook de 900 is Saab.

http://www.youtube.com/watch?v=lFVo9tKYYeU

Ze hebben delen van Opel-platform moeten gebruiken bij de NG900, 9-3, 9-5. Die zijn echter weer zo verregaand aangepast, dat je niet echt kan spreken van rebadging.

PSA voert hetzelfde trucje in feite uit binnen de groep, net als VAG z'n platformen concernbreed uitrolt. Bij Saab is dat echter altijd als (negatief) tegenargument opgeworpen. Waarom is me nog altijd een raadsel.


MichielC5 schreef:
Grappig...de chinezen waren in de geschiedenis zo'n beetje als eerste bezig met auto's.....

Laten we er geen doekjes om winden: alles van zowel Saab als Citroen is een voortborduursel op eerdere uitvindingen.



Mag ik het hier hartgrondig mee oneens zijn? Ik vind dat je Saab en Citroën als pioniers fors tekort doet. Zowel Saab als Citroën zijn één van de weinige merken die daadwerkelijk voor vernieuwing hebben gezorgd en revolutionaire techniek in massaproductie hebben genomen!! "De rest" borduurt daar veel op voort. Met uitzondering van Mercedes. Die hebben ook een alleraardigst trackrecord inzake vernieuwing.


BJG schreef:
EvilTwin schreef:
Je snapt zelf hoop ik dat "stangen" bij de woordenboekdefinitie van een Troll hoort. Nu is dat wellicht een geuzennaam in Saabland, maar op de rest van het internet bijzonder ongewenst.


Sterker nog, volgens mij wordt Saab in Trollhattan gemaakt :lol: :lol: :lol: :smt038



Afbeelding

Auteur:  coffeecup [ 21 jan 2013 15:47 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

Ik wil er trouwens aan toevoegen dat ET me in een bepaalde hoek dwingt om op te komen voor het merk waar ik 10 jaar lang met veel plezier en liefde een leuke hobby aan heb gehad. Veel informatie die ik met jullie deel, is informatie die beperkt gedeeld werd met een selecte groep liefhebbers die dat bewust opzocht.

De C5 is me echter dusdanig positief bevallen, dat ik me niet verbaas dat er in de laatste jaren nog maar weinig (duurder geprijsde) 9-5's verkocht werden.

Mijn tevredenheid over de ph.3 C5 steek ik in andere topics ook niet onder stoelen of banken. De baanvastheid in sneeuw is en blijft echter echt een ronduit waardeloos kenmerk van de auto.

Het uitschakelen van ESP zorgt jammergenoeg ook voor het uitschakelen van TCS. Die kun je dan wel weer goed gebruiken in de sneeuw. Jammer dat je ze niet afzonderlijk kan aan- en uitschakelen.

Auteur:  garfield [ 21 jan 2013 15:57 ]
Berichttitel:  Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw

coffeecup schreef:

Saab vond de structuur van het platform te slecht, is werkelijk compleet aangepast en heeft nog weinig van doen met het originele idee.
Ook de 900 is Saab.


Daarom noem ik de 9000 juist als origineel Saab ontwerp. ET komt tot 1, ik denk dat dat toch minstens 3 moet zijn. Geen idee waarom de 92/93/96 geen echte Saab zou zijn.

De oer-900 ken ik, heb ik, maar is feitelijk een 99 hatchback met een langere neus en een geweldig dashboard.

Pagina 8 van 10 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/