Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Bandenwissel (Hydractive III+) 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
BJG schreef:
EvilTwin schreef:
Haal de aanslagnokken er maar eens af, dan snap je wat ik bedoel. :smt023
Ik snap goed wat je bedoelt, in theorie zal het zo moeten werken.
Alleen in de praktijk klopt het niet, dat is mijn punt. Ook zonder (achterste) aanslagen zakt hij tot hij niet verder kan. (de voorste aanslagen zijn zoals je weet niet demontabel).


Is dit specifiek voor de C5-3/C6?

Want mijn C5 -momenteel zonder aanslagnokken- staat achter nog een paar cm hoger dan staal-op-staal, dwz even "laag" als eentje die op z'n aanslagnokken rust. Dat is dus de praktijk die de theorie onderschijft (logisch het moet werken zoals het werkt, niet magisch anders).

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


06 apr 2012 15:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Heb jij nog vering in de laagste stand?? Bij een geregelde laagste stand zou je dus nog slag moeten hebben om verder te zakken. Als jouw theorie zou kloppen heb je nog vering.

Staal op staal komt natuurlijk sowieso niet voor, het kan natuurlijk niet zo zijn dat de draagarm de carosserie raakt als er geen aanslagnok meer aanwezig is.
Jouw auto (zonder aanslagen) staat in de laagste stand begrensd door de plunjer van de veercilinder die tegen de bovenste rand van de cilinder net onder de veerbol rust. Daarom lijkt het alsof hij nog verder zou kunnen zakken. Maar als je de wagen inveert zul je zien dat dit niet zo is.
Hij is dan wel degelijk drukloos.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


07 apr 2012 21:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Sorry maar dat is gewoon niet waar. Hij is nog vol op druk, heeft nog vering en corrigeert nog in de laagste stand. Hij is absoluut niet drukloos.

En staal op staal (draagarm vs carrosserie) is exact wat er gebeurt als de auto sterk inveert in afwezigheid van aanslagnokken.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


08 apr 2012 10:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Enige verduidelijking is wel op zijn plaats denk ik:

De Hydractieve vering kent 4 standen,

HOOG: De auto staat tegen de bovenste aanslagen, deze hoogte vergemakkelijkt het wisselen van een wiel

VERHOOGD: De verhoogde stand biedt een grotere bodemvrijheid waardoor over obstakel heen gereden kan worden met beperkte snelheid.

NORMAAL: De normale wagenhoogte biedt een gemakkelijke instap en zorgt voor een optimale wegligging. Ook wordt in deze stand de hoogte constant gehouden onafhankelijk van de belading. Snelheidsafhankelijke aanpassing van de wagenhoogte is ook mogelijk in deze stand (iets verlagen van de rijhoogte bij hoge snelheid) Daarnast is er aanpassing van de wagenhoogte afhankelijk van de staat van het wegdek. Dwz de auto omhoog bij veel veerbeweging = slecht wegdek.


LAAG:De auto rust tegen de onderste aanslagen om het beladen te vergemakkelijken en voor een controle van het vloeistofniveau.


:idea: In de laagste stand gebeurt er het volgende:
De BHI laat de wagen zakken tot een geprogrammeerde waarde die ligt lager dan het niveau van de eindaanslagen. Daarom zakt de wagen tot op de aanslagen. De auto kan immers niet verder zakken. Omdat de gewenste hoogte nog niet bereikt is (ongeveer 1 cm lager ligt) laat de BHI de retourkleppen openstaan. De vering wordt dus drukloos. De laagste stand is in principe drukloos.

:idea: Bij heffen van de wagen in de rijstand gebeurt er het volgende:
De BHI bemerkt een verhoging van de wagenhoogte (omdat de wielen vrij hangen) en opent de retourkleppen om de wagen te laten zakken. Omdat de gewenste hoogte lager ligt dan de gemeten hoogte laat de BHI de kleppen openstaan. Omdat de wagen niet zakt blijven de kleppen open staan.

Wordt de wagen weer op de grond gezet dan staat hij in de laagste stand op de aanslagen geheel drukloos. Dus eigenlijk is er geen verschil met het selecteren van de laagste stand dmv de hoogteregeling. Dit is dan ook de reden van mijn opmerking over de reservoirdop.

Experiment:
Wanneer je de boel wat saboteert door het verwijderen van de achterste aanslagen (wat ik dit weekend even gedaan heb op advies van ET) dan ontdek je het volgende:
:!: De onderste geprogrammeerde stand is ongeveer 1 cm lager dan de aanslagnokken
:!: Door het ontbreken van de aanslag kan de auto deze stand bereiken en sluit de BHI de retourkleppen achter
:!: Daardoor staat er in deze situatie nog druk op de achtervering
:!: Er is (je had daarin gelijk ET) nog een beetje vering doordat er nog enige slag mogelijk is
:!: Het is mij niet gelukt hoogtecorrectie door de BHI op te merken bij inveren door belading in de LAAGSTE stand.
:!: Bij geforceerd drukloos maken met de Lexia (kleppen open zetten) zakte de wagen achter nog 2 cm.

Dit alles bewijst dat er een geprogrammeerde laagste stand is. Echter behoort die stand drukloos te zijn, geregeld via de hoogte-beperking van de aanslagen.
Een afwijking van de normale situatie door het verwijderen van de aanslagnokken verduidelijkt de werking maar kan daarom niet als niet de normaal worden beschouwd

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


09 apr 2012 21:56
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Leuk en goed dat je dat hebt uitgetest! :smt023
Leerzaam voor de Cvijvers :smt193

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


09 apr 2012 22:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Boeiend om dit te lezen, mooi dat je dit allemaal uitgeprobeerd hebt. En dat op je vrije dag :smt038

Dit heb je getest bij jouw PH2, naar ik veronderstel.
Voor de hand liggende vraag is dan: geldt dit ook voor een PH3?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 apr 2012 22:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Terechte vraag!

Ik heb het met mijn ph2 getest.

Vanmorgen de gelegenheid gehad ditzelfde met een ph1 te doen:
:!: De ph1 werkt exact zo als de ph2
:!: De aanslagnokken van de ph1 zijn langer dan die van de ph2 zodat het effect groter is.
:!: Daarom is het verschil tussen hoogte met en zonder nok ong 1 cm groter.
:!: Ook bij de ph1 geen hoogtercorrectie in de lage stand zonder nokken.

De ph3 wijkt niet veel af qua werking tov de ph2, maar er wordt door citroen nog wat specifieker informatie gegeven.
Hierover maak ik binnenkort nog een aanvulling op de vorige posting. Als ik ook wat metingen heb gedaan.

Vanwege de grotere aanslagnokken is de ph1 ook iets minder comfortabel dan de ph2 doordat de aanslag eerder wordt geraakt bij inveren. Dus als je een ph1 hebt met versleten nokken kun je die van de ph2 overwegen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 apr 2012 12:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
BJG schreef:
In de laagste stand gebeurt er het volgende:
De BHI laat de wagen zakken tot een geprogrammeerde waarde die ligt lager dan het niveau van de eindaanslagen. Daarom zakt de wagen tot op de aanslagen. De auto kan immers niet verder zakken. Omdat de gewenste hoogte nog niet bereikt is (ongeveer 1 cm lager ligt) laat de BHI de retourkleppen openstaan. De vering wordt dus drukloos. De laagste stand is in principe drukloos.


Ik denk dat je de time-out vergeet, daardoor is de laagste stand -rustend op de aanslagen- dus niet drukloos. Dat is ook waarom die waarschuwing in de handleiding staat: Let op! de laagste stand is niet drukloos.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 apr 2012 16:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Heb je toevallig ook getest of de dame haar voetjes kan optillen???

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


10 apr 2012 17:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Heb vanavond metingen gedaan aan een ph3. Daar zal ik binnenkort over posten. Er gebeurt in ieder geval iets raars waar ik nog even mee moet puzzelen en dat ik niet bij de ph1 en 2 heb bemerkt. :smt017
De ph1 en 2 waren overigens hydractief 3 en geen 3+ zoals de ph3.

@Iceman, het systeem werkt met overdruk, dus echt intrekken van de wielen is er niet bij. Een heel klein beetje optrekken wel.

@ET: We hebben al gezien dat de laagste stand niet altijd per definitie drukloos is. Bijvoorbeeld bij het ontbreken van de aanslagen. Ook is het niet ondenkbaar dat er een hydractiefklep dicht blijft staan in de laagste stand. Ik vermoed dat eerder daar de waarschuwing vandaan komt.
Kun je uitleggen wat jij precies met time-out bedoelt, het kan zijn dat je dit bedoelt:

(bron werkingsprincipe hydr3+)In de volgende gevallen is een "dashpot"-tijdschakeling actief tussen het moment dat de wagenhoogte buiten het hysteresegebied valt en het moment dat de wagenhoogtecorrectie in werking treedt :
Bij het starten wordt een tijdschakeling van 0,5 seconden ingesteld als de bestuurder de wagenhoogte wil wijzigen of als de wagenhoogtecorrectie van het hydraulisch regelorgaan in de actieve fase is
Als de auto stopt en de motor blijft draaien, wordt een tijdschakeling van 60 seconden ingesteld
In alle overige gevallen duurt de tijdschakeling 10 seconden


Maar dit heeft volgens mij geen invloed op de restdruk in de laagste stand. Sowieso is dit alleen voor de normale rijstand.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 apr 2012 21:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Volgens mij werkt de time-out in iedere stand om te voorkomen dat de pomp doordraait. Als de gemeten waarde na x sec regelen (een willekeurige klep open) niet meer verandert, zoals wanneer de auto in de laagste stand op de nokken rust, dan stopt de regelloop en wordt de as afgesloten, waarmee die restdruk dus opgesloten raakt.

Dit is onafhankelijk van de daadwerkelijke hoogte die bereikt is, omdat het ook de fail-safe is voor een systeem wat echt stuk is (bijv. pomp stuk). Al komt er dan een melding: ernstige storing vering, omdat de hoogte dan dreigt lager te zijn dan de regeling voorschrijft, ipv hoger (zoals wanneer hij in de laagste stand op de nokken rust).

De C5-3/C6 heeft twee sensoren per as, dus er is extra terugkoppeling over de hoogte, maar juist daardoor kan het zijn dat een fout die bij de Ph.I/II direct opgemerkt wordt, verdwijnt achter de regeling, terwijl het niet helemaal correct werkt. Bijv als één sensor een vaste maar schijnbaar correcte waarde doorgeeft.

HA3+ voegt hier aan toe dat tijdens het regelen (een will. klep open) de middendoorlaat niet gesloten mag zijn, omdat anders regelen niet werkt. Daarna kan hij naar HARD, maar HARD heeft op zich ook weer een time-out.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


11 apr 2012 16:56
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008 09:02
Berichten: 152
Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Bijlage:
2012-04-11 16.31.27.jpg


Dit is een foto waar hij geheel drukloos is gemaakt,
m.b.v. de lexia.

Lijkt wel of hij lager staat dan de laagste stand
die ik zelf kan selecteren.

Olie stond netjes tot aan het zeefje, en was hiermee ok. :smt023


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


11 apr 2012 20:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
En dan te bedenken dat er een tuning scene is waar zulke standen normaal zijn om mee te rijden. :smt190

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


11 apr 2012 22:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
EvilTwin schreef:
Volgens mij werkt de time-out in iedere stand om te voorkomen dat de pomp doordraait. Als de gemeten waarde na x sec regelen (een willekeurige klep open) niet meer verandert, zoals wanneer de auto in de laagste stand op de nokken rust, dan stopt de regelloop en wordt de as afgesloten, waarmee die restdruk dus opgesloten raakt.

Op zich zit er inderdaad een soort van beveiliging in het systeem. De strategie hiervan is niet geheel duidelijk. Merkbaar is inderdaad dat de pomp na een aantal minuten stopt met draaien als er geen hoogteverandering plaatsvindt, om het na een poosje weer te proberen. Het lijkt er op dat dit vooral is gedaan om de pomp tegen stuklopen te beschermen. Wat er verder met kleppen ed in deze situatie gebeurt is niet goed vast te stellen.

Als de wagen op de nokken rust draait de pomp niet. De retourkleppen staan open. Zelfs wanneer deze kleppen na enige tijd zouden worden gesloten kan er volgens mij geen sprake zijn van restdruk omdat deze al lang is verdwenen via de retourkleppen. Wel is dan de accumulator in de BHI vermoedelijk nog op druk. Maar vooralsnog zie ik niet in dat daardoor het veersysteem in de laagste stand nog gedeeltelijk onder druk kan staan door deze beveiliging

@Stephan:
Je hebt het goed gezien dat de ph3 na drukloos maken nog iets lager ligt dan de lage stand. (Dat kan ik wel verklaren)
Er is echter nog iets anders vreemds als je metingen gaat doen waarbij de wagen wordt opgekrikt in de rijstand. Daarover zal ik zodra ik wat meer tijd heb een posting doen

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 apr 2012 22:28
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008 09:02
Berichten: 152
Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Ben benieuwd, ik vind dit wel een leuk onderwerp.
Was wel blij dat het niveau ok was, dan zullen
mijn veercilinders nog wel ok zijn.

Veel ruimte is er ook niet over in het reservoir, boven
het zeefje is maar erg weinig ruimte over.
Ik kan me voorstellen dat als je bijvult in de "gewone" laagste
stand dat daar gewoon teveel inzit.
En hij inderdaad zou kunnen barsten.


12 apr 2012 05:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.