Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Bandenwissel (Hydractive III+) 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Uit je eerdere posting begrijp ik dat je dit altijd moet doen als je een PH3 in de laagste stand wilt zetten.
Vraag: is dat iets dat de klant zelf makkelijk kan doen?

Bij de PH2 moet je eerst de kap er afhalen, daarvoor heb je gereedschap nodig :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 apr 2012 19:59
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008 08:02
Berichten: 152
Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Bij de PH3 kom je makkelijk bij de dop,
dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik zie alleen het verband niet met die 2-koloms hefbrug,
dan zou die toch in de hoogste stand moeten staan? :smt017
Waarbij de olie laag in het reservoir zou moeten staan.....


03 apr 2012 21:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
@stefan:

Uit voorzorg:
Soms is het wenselijk om juist in de rijstand te heffen bij bijvoorbeeld werkzaamheden aan de wielophanging.
Ook omdat niet in alle gevallen gewacht wordt met heffen totdat de auto volledig in de hoogste stand is gekomen.


Maar inderdaad normaal gesproken bij het in de hoogste stand heffen zou het goed moeten gaan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


03 apr 2012 21:37
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008 08:02
Berichten: 152
Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Duidelijk. :)

Blijft dan alleen nog omslachtig om elke keer de dop los te draaien
als ik hem in de laagste stand zet,
is iets wat je ook snel zou kunnen vergeten.......


04 apr 2012 08:06
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Mee eens, ik heb de auto inmiddels ook al een aantal keer omlaag gedaan zonder ...
Wist het ook simpelweg niet ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


04 apr 2012 08:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 04:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Het probleem is niet de auto (C5 ph.I/II of 3, of C6) in de laagste stand te zetten, dat is namelijk een geregelde stand. En dit kan zonder meer met de dop erop. In iedere geregelde stand (ook de laagste) zijn de regelkleppen namelijk allemaal dicht en stroomt er niks.

Het probleem is optillen in iets anders dan de hoogste stand, waarbij de auto zijn nulpunt kwijtraakt, reset en echt tot op de bodem zakt (dit is te vergelijken met drukloos maken). Als dat gebeurt komt het LDS niveau nog iets hoger te staan dan in de laagste stand.

Dit is in feite de stand waarin het afgelezen moet worden, maar die stand kan je dus alleen veroorzaken via Lexia, of door het systeem voor de gek te houden, wat dus gebeurt bij het heffen. Als het systeem is afgevuld in de geregelde laagste stand, kan het LDS niveau dus nog iets omhoog en omdat het systeem in deze stand denkt drukloos te zijn, zijn de regelkleppen open, waardoor je dus of de dop eraf kunt duwen of het reservoir scheuren of afdichtingen eruit drukken.

Maar zolang als je niet te veel LDS erin hebt is de laagste stand dus geen gevaar, zelfs de drukloze superlage stand niet. En zolang als je heft in de hoogste stand is "door nul zakken" als het goed is geen probleem, maar als je een krik een stukje laat terugzakken is het wel uitkijken. Zodra je merkt dat de hoogteregeling de auto niet van de krik aftilt dan heeft de BHI zich gereset en is de tip met de LDS-dop wel relevant.

De auto starten en een paar keer de hoogteregeling aantikken in de hoop dat de BHI wakker wordt kan ook werken. Bij een C6 duurt dit wel eens een minuut of twee, maar garages hebben dat geduld niet ;)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


04 apr 2012 14:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
De laagste stand is niet geregegeld zoals jij veronderstelt.
Het is gewoon op de aanslagen. Lager kan dus niet.
Het enige verschil met de drukloos situatie (via Diagbox) is dat de hydractiefkleppen gesloten kunnen (niet altijd!) zijn. En dan heb je klein verschil in niveau in de tank.
Daar heb je wel gelijk in

Maar nog steeds is het risico zeer reëel dat er iets stuk gaat, vooral als inderdaad het niveau al wat aan de hoge kant was.

Kijk voor de lol eens hoe de tank eruitziet als je hem in de laagste stand hebt gezet. :o

Hij is gewoon te klein voor de ph3. Dat is het eigenlijke "probleem"

Ik deed het ook nooit (was immers geen item bij de ph1 en 2, totdat er eens een tank barstte. Een ander had ineens 2 veercilinders lek na de laagste stand (en goed lek ook).

Vandaar de tip, hij was goed bedoeld, maar sla hem gerust in de wind als je denkt dat het niet nodig is. Meestal zal het wel goed gaan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 apr 2012 18:07
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Voor de grap even aan mijn monteur gevraagd ( ik geloof je zo ook hoor ;) ) , en idd, die kwam met hetzelfde verhaal :smt193

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


04 apr 2012 18:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 04:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
BJG schreef:
De laagste stand is niet geregegeld zoals jij veronderstelt.
Het is gewoon op de aanslagen. Lager kan dus niet.


Haal de aanslagnokken er maar eens af, dan snap je wat ik bedoel. :smt023

In de laatste stand wordt de C5 nog altijd op hoogte gehouden, die stand is gewoon geregeld. Met aanslagnokken is de restdruk vrij laag, omdat de auto idd grotendeels daarop rust. Maar zonder aanslagnokken is de restdruk gewoon de normale statische druk (>80bar). Dit maakt een aardig verschil in hoeveel LDS er terugstroomt naar het reservoir (per achter bol, afhankelijk van aslast >100cc.) Voor de voorbollen is het wat lastiger in te schatten.

Dat het reservoir op een C5-3 veel te klein zou zijn kan ik niet onderschrijven. Het is idd dezelfde grootte, phI/II C6, C5-3, en de schuine ipv liggende achterpunjers maken dat er ~1,5x zo veel LDS terug moet naar het reservoir.
Dan heb je het dus over 4x150cc (C5-3) ipv 3x125cc (HA3+) danwel 2x125cc (HA3). Voor is er geen fundamenteel verschil, omdat zowel bij de dubbele draagarmen/ontkoppelde fusée (C5-3), als de McPhersons de veerplunjer vrijwel vertikaal staat.

Maar nogmaals: als het reservoir gevuld is in de drukloze stand (niet de laagste) kan er simpelweg nooit te veel terugstromen en moet die ~200cc extra op te vangen zijn.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


05 apr 2012 12:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
EvilTwin schreef:
Haal de aanslagnokken er maar eens af, dan snap je wat ik bedoel. :smt023
Ik snap goed wat je bedoelt, in theorie zal het zo moeten werken.
Alleen in de praktijk klopt het niet, dat is mijn punt. Ook zonder (achterste) aanslagen zakt hij tot hij niet verder kan. (de voorste aanslagen zijn zoals je weet niet demontabel).

Ook je berekening over de tank en hoeveelheid vloeistof klopt niet in de praktijk.
Als de tank niet te klein is zal hij niet barsten in de laagste stand :lol:
Dat doet hij soms dus wel :smt089 Dus is hij te klein :lol: (logica :lol: )
Ik zei al: kijk eens hoe zo'n tank er in de laagste stand uitziet :shock:

Maar je hoeft het niet met me eens te zijn, dat is prima, ik geef alleen een goed bedoelde tip.
En ik kan dit vanuit de praktijk hard maken.

Laat iedereen ermee doen wat hij wil.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 apr 2012 21:04
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Wat mij betreft bedankt voor de tip hoor ..... :smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


05 apr 2012 21:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
BJG schreef:
, in theorie zal het zo moeten werken.
Alleen in de praktijk klopt het niet, dat is mijn punt.



dat is nu eens een hele leuke uitspraak die vaker van toepassing is ,ook hier op het forum...

:smt038 :smt023


05 apr 2012 21:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
:lol:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 apr 2012 21:09
Profiel
Model geleerde
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2006 00:35
Berichten: 237
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 35000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Ja, wat zeggen ze ook al weer?

"Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie".....


06 apr 2012 00:17
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008 08:02
Berichten: 152
Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Al met al, zijn we weer een gouden tip rijker. :smt023

Zou niet graag een of meerdere veercilinders moeten vervangen,
Dure hobby.


06 apr 2012 13:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.