Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
uitlijnen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=10536 |
Pagina 1 van 9 |
Auteur: | bgt [ 09 nov 2011 16:55 ] |
Berichttitel: | uitlijnen |
heb ff mn achterbanden laten vervangen en wat blijkt.....2mm verschil tussen binnen en buitenkant van het profiel. Ga de volgende week ff naar de Citroen dealer ermee. Mogen ze onder garantie uitlijnen. Of ze dat doen...ben benieuwd? Zo slijten de banden veel te hard. Ze waren trouwens aan de binnekant het meest versleten. |
Auteur: | Maarten [ 09 nov 2011 17:10 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
Bij de ph1/ph2 is het volgens mij standaard dat de binnenzijde iets sneller slijt dan de buitenzijde. Was bij mijn zomerbanden ook (bij einde levensduur ~1mm verschil binnen/buiten). Ik meen dat dat met de ophangingsgeometrie te maken had (camber?). Geldt datzelfde verhaal niet ook voor de ph3? |
Auteur: | bgt [ 09 nov 2011 17:14 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
het verschil is bij 1 band 2,5 mm. lijkt mij teveel. |
Auteur: | HBR [ 09 nov 2011 17:16 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
Achterbanden laten vervangen bij 41.000 km? Staat bij mij op 68.000 km met de zelfde banden. |
Auteur: | bgt [ 09 nov 2011 17:47 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
helemaal scheef afgesleten |
Auteur: | Peebee [ 09 nov 2011 18:27 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
Standje BMW gereden? |
Auteur: | EvilTwin [ 09 nov 2011 18:35 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
Maarten schreef: Bij de ph1/ph2 is het volgens mij standaard dat de binnenzijde iets sneller slijt dan de buitenzijde. Was bij mijn zomerbanden ook (bij einde levensduur ~1mm verschil binnen/buiten). Ik meen dat dat met de ophangingsgeometrie te maken had (camber?). Geldt datzelfde verhaal niet ook voor de ph3? De achterwielophaning van de C5-3 is totaal niet te vergelijken met die van de Ph.I/II. De C5-3 heeft een multilink ophanging (meervoudige dwarssarmen, bovenste wishbone+locator arms etc.) De Ph.I/II heeft langsarmen/ADALs. Aan de Ph.I/II is niks af te stellen, dus ook niks uit te lijnen (slechts na te meten). Op de C5-3 is achter de sporing instelbaar, maar niet het camber. Hier zie je wielophangingen van de C5-3: viewtopic.php?p=310737#p310737 De enige verstelling achter is de dwarse onderste spoorstang (niet zichtbaar). Het camber wordt bepaald door de dwarslink. Voor is er niks in te stellen op de sporing na, net zoals op de Ph.I/II. Ik zie dat de TS een trekhaak heeft maar geen HP...ik vraag me af of het rijden met zware belading net te veel camber oplevert. |
Auteur: | bgt [ 09 nov 2011 19:12 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
het gekke is dat 1 band veel minder is afgesleten. Ik rijd natuurlijk ruim 5000km per jaar met een caravan erachter. Dit op n jaargemiddelde van 20 a 22000km. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Zit natuurlijk ook een LPG tank in ipv een reservewiel. Kogeldruk ongeveer 60kg. Verder een hond van 19kg achterin. Hij zakt idd wel iets door. Ok, ff de 2 buitenste ringen(van de 4) van de band gemeten. rechts: 3 en 1mm profiel diepte links: 3 en 2mm |
Auteur: | bgt [ 09 nov 2011 19:19 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
Peebee schreef: Standje BMW gereden? dan zou de band juist aan de buitenkant zijn gesleten |
Auteur: | JW-C5 [ 09 nov 2011 19:24 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
Da's een misvatting..... Met veel negatieve wielvlucht slijt de binnenkant het meest, uiteraard Groet, JW |
Auteur: | bgt [ 09 nov 2011 19:37 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
Ik bedoel..als de banden onder meer naar buiten staan dan boven dan slijt de binnenkant meer. Bij het door bochten scheuren weet ik niet wat meer slijt? Het gekke is het grote verschil tussen links en rechts. Rechts zit er aan de binnenkant geen profiel meer op. |
Auteur: | JW-C5 [ 09 nov 2011 19:40 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
Onder meer naar buiten dan boven, da's "standje BMW". Negatieve wielvlucht dus Groet, JW |
Auteur: | jvb045 [ 09 nov 2011 19:45 ] |
Berichttitel: | Re: uitlijnen |
bgt, je geeft het zelf al aan. inderdaad hoger gewicht veren verder ingedrukt grotere camber. bochten naar rechts zijn over het algemeen krapper dus meer weerstand, misschien verklaart dit een beetje het verschil. |
Auteur: | bgt [ 09 nov 2011 19:46 ] |
Berichttitel: | @ JW-NHS |
Ok, begrijp t nu. Zou ik dus constant in de BMW modus door een linker bocht moeten scheuren It ain't gonna happen Kan me niet herinneren dat er toen de voorbanden werden verwisseld zo'n verschil tussen binnen en buitenkant zat kwa profiel diepte? |
Auteur: | bgt [ 09 nov 2011 19:47 ] |
Berichttitel: | @ jvb045 |
En dan ZO'N verschil???? 1mm En een bocht naar rechts is minder traject voor de rechter band dus minder slijtage ondanks de grotere weerstand. |
Pagina 1 van 9 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |