Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
Auteur |
Bericht |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
Weet iemand of de C5 Ph3 met 1.6HDiF voldoet aan de Euro 5 norm? En welke waardes er qua uitstoot (CO2, NOx etc) geregistreerd staan?
Er is in ieder geval een R registratie op de RDW site (dus roetfilter) maar volgens de RDW informatie krijg je een R als je niet aan de euronorm 5 of 6 voldoet, maar wel minder dan 0,005 gram aan roet uitstoot. Maar de Euro 5 norm is vanaf september 2009 van kracht, lijkt mij dat een C5 van 2010 dan toch aan die norm voldoet??
Edit: ik zie in de specs dat hij voldoet aan de euro 4 norm. Maar hij heeft wel een roetfilter. Wat betekent dat in de praktijk voor allerlei milleuzaken?
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
30 jul 2011 19:15 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
De C5-3 1.6HDi heeft de volgende waarde (t/m sept 2010) Motorcode 9HZ/9H01 1560cc, 80kW 149g/km CO2 = 5,6L/100km uitstoot is als volgt: Code: C5-3 1.6HDi - Euro4 - Euro5 0,068 CO - 0,50 - 0,50 0,184 NOx - 0,25 - [b]0,18[/b] 0,216 HC+NOx - 0,30 - 0,23 0,001 PM10 - 0,025 - 0,005 Vanaf oktober 2010 wordt een versie geleverd die Euro5 is, zoals je kunt zien hoefde daarvoor niet veel te veranderen. Desalniettemin is de motor flink aangepakt. Ik heb er ff geen gegevens van behalve dat hij bij introductie als BVM5 129g/km CO2 leverde en 82kW heeft. Inmiddels is er naast deze versie ook een e-HDi op dezelfde basis, met EGS (120g/km). Het is overigens niet zo dat omdat Euro5 in september 2009 ingegaan is dat alle auto's nieuwer dan dat Euro5 zijn, alleen auto's die vanaf dat moment nieuw op de markt zijn gekomen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 jul 2011 01:33 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
en die op 16" wielen staat....
|
31 jul 2011 12:58 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
De velgen zijn nog niet relevant. De auto heeft typegoedkeuring met 16", dus ook de uitstoot en energielabel zijn hierop gebaseerd, maar achteraf mag je vooralsnog dergelijke wijzigen doorvoeren. Individuele onderdelen als 17"-18"-19"-20" velgen hebben gewoon hun eigen EU-onderdeelgoedkeuring en die moet men in de EU respecteren. Voor wat op de auto mag bestaan andere eisen, bijv de spoorbreedte (2% afwijking), aanlopen en uitsteken buiten de auto. Als je een velg neemt die op een gelijkwaardig type auto past, zul je daar nooit mee in de problemen komen. De belastingdienst is wel van plan hun huidige regeling (die motortuning de eerste 3jr uitsluit) uit te breiden, maar ook dat geldt dan alleen voor de bijtelling van een auto van de zaak. Tegen de tijd dat de belastingdienst een sluitende methode heeft om CO_2 en wielmaten aan elkaar te linken en wetgeving die vervolging mogelijk maakt dan is de 14%/20% regeling allang opgeheven. http://www.ad.nl/ad/nl/1841/De-Autospec ... -bpm.dhtmlVoor andere aspecten van de milieuclassificatie hoef je al helemaal niet te vrezen. Als er ooit (>5jr?) nog een personenauto-limiet komt in NL-binnensteden, dan zal die op kenteken gaan. Je NL-kenteken vermeldt of beperkt op geen enkele wijze de velgen (behalve via de 2% regeling) dus ook daar zal je goed zitten. Sowieso zal zo'n beperking toch eerst gelden voor pre-1990 auto's, en Diesels zonder FAP.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 jul 2011 14:44 |
|
|
Henk Hulde
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00 Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
EvilTwin schreef: De velgen zijn nog niet relevant. De auto heeft typegoedkeuring met 16", dus ook de uitstoot en energielabel zijn hierop gebaseerd, maar achteraf mag je vooralsnog dergelijke wijzigen doorvoeren. Maar bij een af fabriek afwijkende bandenmaat dan de standaardmaat moet weldegelijk de uitstoot aangepast. Volgens mij doen PSA (en enkele anderen) dat niet goed. MB berekent bijvoorbeeld wel een aangepaste BPM bij een velgenoptie.
|
01 aug 2011 13:07 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
Er is geen enkele wetmatigheid die zegt dat een andere maat ook tot ander verbruik moet leiden. Het lijkt misschien wel logisch dat een brede (245) band meer verbruikt dan een standaard (225), maar de fabrikant kan altijd spelen met bandenspanning om die verschillen te beperken. Standaard Energy Savers of Pilot Primacy echter levert wel een direct verband op tussen band en verbruik, evenals overdreven dichte/gladde velgen (zie bijv Honda Civic Hybrid). Wat Mercedes doet moeten ze helemaal zelf weten, maar de C-klasse staat standaard op belachelijk smalle bandjes: 195/60R16
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 aug 2011 14:00 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
Ik herinner me een overzicht waaruit een toename van de luchtweerstand bleek bij grotere wielen en bredere banden. Dat leidt uiteraard tot een hoger brandstofverbruik.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 aug 2011 14:12 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
De truc is dan om de wielen ver genoeg naar binnen te houden (ET!). En, indien de remmen het toelaten, de binnenkant van de velg af te schermen met een plaat, zoals achter op Citroëns eigenlijk altijd gebeurt.
Maar bij gelijke omtrek en breedte zal de velgmaat an sich niks uitmaken, helaas is dat niet altijd het geval, bij grotere velgen neemt men bijna automatisch niet alleen plattere maar ook bredere banden. De C5-3 is wat dat betreft echter de uitzondering die de regel bevestigt:
zowel bij een upgrade van 16"->17" als van 18"->19" blijft de breedte constant (op 225, resp. 245)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 aug 2011 14:44 |
|
|
Henk Hulde
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00 Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
EvilTwin schreef: zowel bij een upgrade van 16"->17" als van 18"->19" blijft de breedte constant (op 225, resp. 245) Dat was mij nog niet opgevallen, ik denk dat dit verklaart waarom bij PSA geen extra BPM verschuldigd is bij velgenoptie. Jou betoog over het 'binnenboord houden' van de wielen ziet natuurlijk alleen op de luchtweerstand; de extra rolweerstand zal vermoedelijk echter niet heel groot zijn omdat het contactoppervlak niet of nauwelijks wijzigt. De optie met winterbanden 'af fabriek' die MB biedt vindt ik helemaal niet zo gek. Veel mensen bestellen de auto inclusief een set smallere winterbanden (zo ook ikzelf); door die winterbanden dan 'af fabriek' te leveren en de zomerbanden in de kofferbak te leggen kunnen ze de winterbanden er (in NL) bijna gratis bijdoen. En ik meen dat mijn C5 Ph1 ook nog op 195/15 werd geleverd, zo raar is de standaard maat van de MB C dus ook weer niet. Bij doorsnee gebruik voldoet 195 breedte prima lijkt mij.
|
01 aug 2011 15:41 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
195 is al minimaal op een Xantia van 1200kg, laat staan een C-klasse van >1500kg.
Mijn Xantia stond standaard al op 205 (2.0HDi110) dus waarom ze ooit zo'n smalle band op de C5 geleverd hebben is mij nog altijd een raadsel.
Daarnaast, zo'n maat als 195/60R16 is bij Michelin gewoon onmogelijk te combineren met de andere eisen die een normale middenklasser stelt. Of je hebt een te lage loadindex of je hebt een lage snelheidscodering. In 225/60R16 heb je wel genoeg keus (zowel gewone LI als XL, snelheden, Energy, Primacy en Alpin beschikbaar).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 aug 2011 18:34 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
Onder jouw HDi 110 PK lagen inderdaad 205/60'ers. Ook onder de V6, de 2.1TD en de TCT lagen die.
Maar de andere T2 Xanten stonden op 185/65-15, zelfs nog enkelen op 185/65-14. En de T1 is in het begin op 175'ers geleverd.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 aug 2011 19:06 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
Mooie en bruikbare antwoorden. Dank hiervoor.
De 17" wielen van mijn huidige C5 gaan mee naar de nieuwe C5 (zaten 16" onder). Dat is dus geen probleem qua uitstoot etc.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
01 aug 2011 20:02 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
sorry ik heb ff niet gevolgd... heb jij je 1.6 thp ingeruild voor een 1.6 hdi??? of bedoel je de velgen van de ph2??? want die passen niet op een ph3 (4 bout gaten versus 5 gaten)
|
01 aug 2011 20:57 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
Ja, de THP ingeruild op een HDi. Lang verhaal. Of eigenlijk ook niet....
Na aanschaf onverwachts langere reisafstand woon-werk gekregen. Daardoor neemt het aantal kilometers per jaar echt substantieel toe. Bovendien heb ik in één maand 350 euro aan brandstofkosten gehad. Mijn vrouw vond dat niet leuk, ze liet de auto maar staan omdat de brandstof zo hard ging......Wat heb je aan een auto waar je alleen blij mee bent als hij stil staat?
Nu krijgen we exact dezelfde uitvoering maar dan een 1.6HDiF.
Baal ik er van? Jazeker. Maar een auto moet voor vrijheid staan. En als de wederhelft thuis blijft zitten om brandstof uit te sparen houdt het wel op voor mij.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
01 aug 2011 21:16 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm?
EvilTwin schreef: Vanaf oktober 2010 wordt een versie geleverd die Euro5 is, zoals je kunt zien hoefde daarvoor niet veel te veranderen. Desalniettemin is de motor flink aangepakt. Ik heb er ff geen gegevens van behalve dat hij bij introductie als BVM5 129g/km CO2 leverde en 82kW heeft. Inmiddels is er naast deze versie ook een e-HDi op dezelfde basis, met EGS (120g/km).
Klopt. De belangrijkste wijzigingen betreffen de cilinderkop. Het is nu een 8 klepper ipv een 16 klepper. De verstuivers zijn iets uit het midden geplaatst waardoor een bepaalde werveling ontstaat. Verder zijn er nog legio wijzigingen aangebracht, maar dit waren de belangrijkste.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 aug 2011 21:54 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|