C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mei 2009 09:01
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria
Locatie: De Meern
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
EGS-versnellingsbak

Bericht door Manitoba »

:cit2

Zijn er hier C5-III rijders met de EGS-versnellingsbak? Ik heb nu sinds dinsdag een gloednieuwe Tourer met 1.6 VTi en EGS te leen van de dealer omdat m'n eigen C5 voor technisch onderzoek bij de importeur staat. Mijn ervaringen ermee zijn gemengd positief; als het eenmaal rolt gaat het prima, maar het uit stilstand wegrijden (zowel voor- als achteruit) gaat niet heel soepel. Als je verder een beetje anticipeert door een klein beetje gas te liften bij de versnellingswisselingen is het wel heel comfortabel. Verder vind ik de 1.6 VTi maar net sterk genoeg voor deze grote en zware auto. Volgens mij verbruikt 'ie ook meer dan m'n THP, wat eigenlijk raar is gezien het A-label van de VTi vs. het B-label van de THP...

Wel een erg mooie auto overigens, in Bleu Bourrasque en Limited Business-uitvoering. De subtiele wijzigingen voor dit modeljaar staan 'm goed en ondanks dat ik de LED-kerstboomverlichting op een Aldi afschuwelijk vind, staat het subtiele LED-stripje de C5 erg goed!

Leek me leuk om dit even met jullie te delen!

Greetz,
Walter
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: EGS-versnellingsbak

Bericht door JHV »

Ik heb geen specifieke ervaring met de EGS, wel met een aantal verschillende typen versnellingbakken. Tijdens het zoeken naar een andere auto liepen we tegen een Vectra aan met gerobotisserde versnellings bak. Een 6 bak.
Wat je omschrijft als: als het rolt gaat het prima, maar vanuit stilstand wegrijden is een ander verhaal. dat herken ik van de opel. Stilstand wegrijden en vaart minderen tot langzame file snelheid, en dan optrekken, dan schakelde het helemaal niet prettig. De AL4 uit onze C5 was stukken comfortabeler.
Maar blijkbaar is die "filesnelheid" een punt, want soms vergist onze DSG zich daar ook wel eens in. Nogmaals, de C5 met koppelomvormer was dan soms net iets soepeler.
Maar die robotbak van opel heb ik heeeeel erg snel aan de kant geschoven.
Johan
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 187
Lid geworden op: 12 sep 2009 11:16
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs
Locatie: Hever / België
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Dit herken ik ook helemaal na een testrit met de nieuwe C4 1,6 Hdi die ook met deze EGS 6-bak was uitgerust. Het wegrijden is even wennen en het lijkt alsof je het zelf niet zo in de hand hebt als het wegrijden met een handgeschakelde wagen. Wel vond ik de overgangen erg vlot en zacht verlopen :smt023 , zo zoetjes lukt mij niet altijd, ik zal dan ook maar een luizige bestuurder zijn zeker :lol: . En in de manuele modus via de stuurpedels kon het me zelfs nog meer bekoren, het lijkt dan wat sneller te gaan en bovendien is de overgang (hoe zacht ook) verwacht omdat je zelf het bevel geeft en niet de elektronica. Het zou mij eventueel kunnen bekoren maar dan na een langer duurende testrit want deze was er wat te kort voor. Die testritten zij trouwens altijd te kort :smt080 .
Plaats reactie