hoe zit dat nou met die motoren?
Auteur |
Bericht |
Michel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 jun 2008 22:16 Berichten: 218
Auto: C5 Break PhIII
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
hoe zit dat nou met die motoren?
hoi, even een vraagje over de PH3
nou zie ik hier leden met een 2.0 benzine PH3, terwel deze niet in de configurator staat. is deze niet meer leverbaar of wel leverbaar maar niet op de site?
ik ben de weg even kwijt.
alvast bedankt,
Michel
_________________
Fiat 127 0.8 1982 180000km RIP Seat ibiza 1.2 1988 175000km RIP Xantia 1.6i X 1995 260000km RIP C5 Ph2 2.0i 16V LPG 2005 312500km Export Current: C5 Ph3 2.0 Diesel 2010
|
08 feb 2011 02:02 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
de 2.0 benzine heeft de eerste 2 jaar dienst gedaan.. en is nu vervangen door de 1.6 Vti en 1.6 THP.
grt
|
08 feb 2011 08:45 |
|
|
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
Het welbekende downsizing, steeds kleinere motoren met hetzelfde of soms meer PK's, Amerikanen lachen zich rot als je meldt dat je een zo'n grote break hebt met een 1.6 ltr motortje, de gemiddelde grasmaaier heeft er al een grotere motor,
Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
08 feb 2011 09:18 |
|
|
Michel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 jun 2008 22:16 Berichten: 218
Auto: C5 Break PhIII
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
ben er idd ook niet blij mee.
misschien toch maar geen citroen meer.
_________________
Fiat 127 0.8 1982 180000km RIP Seat ibiza 1.2 1988 175000km RIP Xantia 1.6i X 1995 260000km RIP C5 Ph2 2.0i 16V LPG 2005 312500km Export Current: C5 Ph3 2.0 Diesel 2010
|
08 feb 2011 14:18 |
|
|
jhvink
C5club Fan
Geregistreerd: 09 apr 2010 12:33 Berichten: 90 Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Aircross PureTech 130 Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2020
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Wit
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
Ik zou eerst maar eens een proefrit maken. Grote kans dat je mening verandert.
|
08 feb 2011 14:25 |
|
|
G.Meijer
V.I.P.
Geregistreerd: 07 nov 2006 22:34 Berichten: 330 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: C5 Berline 1.6HDiF Ligne
Opties: Trekhaak en spatlappen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10656
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209978
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
Michel, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik rij met een 1.6 HDif en die rijdt beter dan mijn vorige 2.0 benzine versie. Voor mij is dat downsizen een welkome verbetering. Groet, Ger
_________________ C5 Berline 1.6HDiF Caractère , sept 2006 groene TÚV-sticker 4.
|
08 feb 2011 14:26 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
Dat is toch appels met peren? Een benzine vergelijken met een diesel.....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 feb 2011 14:41 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1849
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
Ik reed in een 2.0 16V met 143PK en nu in een 1.6THP met 155PK die de nodige extra kilo’s in de schaal brengt, maar deze 1.6 is werkelijk een fantastisch apparaat die toch meer en met name met veel meer rust presteert dan de ‘oude’ 2.0. Over de eerste 1500km is hij tot nu toe ca. 10 – 15% zuiniger; Als hij straks ‘slechts’ ca. 10% zuiniger blijkt te zijn ben ik al lang blij. Ik hoop natuurlijk wel dat hij stand houdt en geen problemen gaat geven bij de 30.000km zoals elders op het forum te lezen is.
(Overigens is de 1.6VTI met 120PK de opvolger van de ‘oude’ 1.8; deze is pas bij de recentelijke modelupdate van december 2010 aan het programma toegevoegd, de 1.6THP liep al wat langer meer bij de PhIII (bijna een jaartje dacht ik))
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
08 feb 2011 15:46 |
|
|
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
De vraag bij het downsizen blijft altijd : WAAR HAALT HIJ MET MINDER CC's DAT EXTRA VERMOGEN VANDAAN Als je in de gemiddelde leasebak rijdt, dan zal je dat 'saucisse' zijn. Die ben je toch na 2-3 jaar weer kwijt. Maar als je de wagen koopt om er langere tijd mee te rijden kan zo'n vraag wel van belang zijn. Als dit alles uit de nieuwe generatie motoren komt die veel efficienter en beter zijn, prima In het verleden werden deze echter ook nog al eens uit extra toeren gehaald. In het algemeen gaf dat meer herrie (dus welkom de extra geluidsisolatie) en meer slijtage (ondanks alle mooie technieken en oliesoorten). Ikzelf rijd langere stukken en langer met de auto door (zo'n 5 jr na aanschaf). Dan heb je o.a. belang bij lagere toeren (als je de winst niet in efficiency kan maken)
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
08 feb 2011 15:58 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1849
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
De 1.6THP draait juist op hele lage toeren; in de regel tussen de 1500 en 2000 toeren, duidelijk minder dan mijn 2.0. Wilde je daar wat vaart mee maken dan moest er stevig getrapt worden.
Ik rijd tussen de 5 en 6 jaar met een auto, dus het zal mij wel een 'saucisse' zijn
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
08 feb 2011 16:02 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33399 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
GSPallas schreef: Overigens is de 1.6VTI met 120PK de opvolger van de ‘oude’ 1.8 M.i. te weinig PK voor zo'n auto ... In onze 207 presteert hij prima, maar in een C5 Verder wel betrouwbaar en goed motortje die graag toeren maakt
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
08 feb 2011 21:18 |
|
|
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
Ik begrijp de bezorgdheid omtrent de prestaties van een 1,6 THP niet helemaal. Het ding heeft een groter vermogen en een hoger koppel en bereikt dat hogere koppel ook nog eens al bij een lager toerental dan de 2,0i. Daar hoort dan ook nog een lager verbruik (zelfs met automaat) bij. Alleen moeten de verhalen over problemen vanaf 30 Mm tot de uitzonderingen blijven behoren. VW heeft een Passat (toch ook geen lichte auto) met zelfs een 1,4 turbo, toch?
_________________ L8r, Henk
|
09 feb 2011 16:58 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
Niet zozeer de prestaties zijn een zorg maar meer de belasting van de motor. Deze behaalt bij minder omwentelingen hogere prestaties als de oude 2l.
Omdat dit allemaal in 1600 ipv 2000cc moet brengt dat onherroepelijk meer belasting met zich mee. Hogere temperaturen, hogere drukken etc. De motor moet dus op de juiste plekken sterker zijn als de oude 2l. Bv extra koeling op de zuigers, versterkte lagers etc etc
Enige voordeel is dat toeren maken zelf ook slijtage geeft (vooral aan de zuigerveren), daar zou de THP dus in het voordeel moeten zijn tov 2l.
Enfin dat moet blijken. De 2l heeft wat dat betreft al een track record. Dat is behoorlijk goed, muv de klepstoterproblemen in de eerste serie C5's.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 feb 2011 18:04 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
En ook daarvóór had die twee liter al een goede record opgebouwd. De EW10 is een doorontwikkeling geweest van de XU10 zoals die ook in de Xant zat. En dat was een zeer betrouwbare motor Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 feb 2011 18:24 |
|
|
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: hoe zit dat nou met die motoren?
Enne zit het ook niet een beetje tussen de oren, een kleine kan nooit zo sterk zijn als een grote? Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
09 feb 2011 19:02 |
|
|
|