Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 4 van 143

Auteur:  EvilTwin [ 02 feb 2011 13:54 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Debiet ipv gebied denk ik dat ze gezegd hebben. :idea:

De HD-pomp van een THP (net als een HPi) zit op het uiteinde van een nokkenas, dus die krijgt bij een slechte distributieriem afstelling/spanning dezelfde klappen als de hele distrbutie. Mogelijk wordt die daarom vervangen.
Omgekeerd kan het ook zijn dat het al die tijd de HD pomp was die problemen gaf maar dat zich dat eerst manifesteerde via de distributieriemafstelling.

BMW heeft voor iets soortgelijks (inwendige slijtage HD-pomp) honderdduizenden van hun N54 motoren moeten terugroepen. NB de THP is ontwikkeld met BMW (voor de MINI)
http://www.popularmechanics.com/cars/ne ... ump-recall

Auteur:  Manitoba [ 04 feb 2011 23:00 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

EvilTwin schreef:
Debiet ipv gebied denk ik dat ze gezegd hebben. :idea:

Dat was denk ik een stukje "auto-text-complete" van m'n iPad ;) , bedoelde alleen hogedruk-pomp te schrijven. :smt203

EvilTwin schreef:


BMW heeft voor iets soortgelijks (inwendige slijtage HD-pomp) honderdduizenden van hun N54 motoren moeten terugroepen.


M'n auto is gisteren door iemand van onze afdeling Facility opgehaald ("rijdt heerlijk!"). Terug uit Neurenberg heb ik haar vanavond in H'sum opgepikt en ben naar huis gereden. En... Ik merk geen enkel verschil :evil: Bij rustig rijden tussen 1.500 en 2.000 toeren stottert ze nog steeds (heel lichte trilling) en neiging tot inhouden. Bij 1.500 toeren oppakken in 3e versnelling is het echt bokken. Heb ook nog steeds het gevoel dat de turbo lang niet meer zo smeuïg oppakt als voordat de problemen zich voordeden. Of ben ik gewoon te kritisch?

Greetz,
Walter.

Auteur:  GSPallas [ 04 feb 2011 23:13 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Mijne is nagelnieuw (1250km), dus ik neem aan dat er van overmatige slijtage nog geen sprake is ;) ; maar ook ik heb in de 3e versnelling wat problemen met stotteren (tussen de 1500 en 2000 toeren en op advies van de auto de 3e versnellling ingeschakeld); Meestal schakel ik dan maar weer terug naar de 2e om op een wat hoger toerental naar de 3e en dan snel naar de 4e te gaan; of direct naar zijn 4 als ik niet meer hoef te versnellen.

Ik wil alleen niet te snel bij de dealer staan om er naar te laten kijken omdat het vaak niet beter wordt als ze aan een nieuwe auto gaan sleutelen, dus ik blijf het toch nog een tijdje aanzien.
(Ik heb het wel telefonisch al gemeld)

Auteur:  EvilTwin [ 05 feb 2011 01:55 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Uit laten lezen. Dit klinkt toch nog steeds naar een probleem.

De door JHV geposte info mbt de nokkenasverstelling dient gecontroleerd te worden en als die modificatie/vervuiling idd is uitgevoerd dan moet de nokkenasversteling opnieuw ingeleerd worden.
Stond er op de werkorder ook of de olie ververst is?

Auteur:  Manitoba [ 05 feb 2011 10:46 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Ik heb de auto niet zelf opgehaald en heb dus ook geen werkorder gezien. Bij de reparatie van de d-riem heeft ze ook de 30.000 km-beurt gehad; mag aannemen dat de olie toen ververst is. Die info over de nokkenasverstelling had ik geprint en aan de werkplaats-receptie gegeven, zouden ze controleren.

Maandag toch maar weer terug dus... Was er al bang voor dat dit niet 1-2-3 opgelost ging worden.

Wat betreft de post van GSPallas met de nieuwe C5: ik weet eigenlijk zeker dat mijn auto dat oorspronkelijk niet had. Geen gestotter en trekken als een lier.

Dank voor het meedenken (weer), EvilTwin!

Greetz,
Walter

Auteur:  EvilTwin [ 05 feb 2011 13:12 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Die documenten geven exact aan hoeveel tijd er geboekt mag worden voor de diverse handelingen. De receptie die zegt "ik heb het doorgegeven" daar kun je niet zo veel mee. De werkorder geeft uitsluitsel. Ik dacht zelfs dat het bij garantiewerkzaamheden onder VIN gelogd wordt. Ik snap ook niet waarom ze je een auto teruggeven die nog steeds het symptoom vertoont waarvoor hij binnengekomen is.

Het enige wat mij nog een beetje bevreemdt, is dat er eigenlijk ook een storing voor de bestuurder gegenereerd moet worden. (geen ernstige en dus geen noodloop)

Auteur:  Manitoba [ 05 feb 2011 17:08 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Om uit te sluiten dat "het aan mij ligt", ben ik vanochtend naar m'n Peugeot-dealer in H'sum gereden; ik ken de chef-werkplaats daar goed en mijn 306 Cabrio is daar in onderhoud. Hij heeft ermee gereden en ook geconstateerd dat de auto met name in de 3e versnelling bij 1.500 toeren en een klein beetje gas geven "bokt". Daarna naar de C-dealer en een en ander gemeld. Ook even een kort rondje gereden met een demo-C5 1.6 THP die volkomen vlekkeloos door z'n toeren loopt.

Maandag word ik gebeld door de dealer en dan maar weer kijken wat we gaan doen. De verkoper kon de werkorder niet uitdraaien, dus daar ga ik maandag om vragen.

Wordt dus (weer) vervolgd...

Greetz,
Walter

Auteur:  EvilTwin [ 06 feb 2011 15:39 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Manitoba schreef:
Om uit te sluiten dat "het aan mij ligt",


Gezien het feit dat wat je beschrijft exact overeen komt met incorrect gedrag beschreven door Citroën zelf, kan niemand dat ooit zeggen.

Auteur:  roelbouwman [ 07 feb 2011 14:57 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Manitoba schreef:
Om uit te sluiten dat "het aan mij ligt", ben ik vanochtend naar m'n Peugeot-dealer in H'sum gereden; ik ken de chef-werkplaats daar goed en mijn 306 Cabrio is daar in onderhoud. Hij heeft ermee gereden en ook geconstateerd dat de auto met name in de 3e versnelling bij 1.500 toeren en een klein beetje gas geven "bokt". Daarna naar de C-dealer en een en ander gemeld. Ook even een kort rondje gereden met een demo-C5 1.6 THP die volkomen vlekkeloos door z'n toeren loopt.


Wel weer typisch, ik heb hetzelfde issue.

Sinds de reparatie geen uitval van het vermogen meer, maar hij is een stuk minder soepel en "hapt" en bokt ook heel erg. Met "happen" bedoel ik dan dat het gedrag dat de auto bij gas los en daarna weer gas geven vaak eerst inhoudt en ineens met een schok weer vermogen geeft. Alsnog er een enorme speling op de aandrijving zit zeg maar.

Verder blijft mijn auto trillen. Zit er al sinds dag 1 in. Bij accelereren en op snelheid. Is ook nog steeds niet verholpen.

Ik ga straks maar weer eens langs.

Roel.

Auteur:  Manitoba [ 07 feb 2011 21:54 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Roel, ik heb vandaag m'n auto weer weggebracht. Met de monteur ook even gereden en hij heeft beaamd dat het inhouden/bokken zich voordoet en dat dat idd niet hoort. Auto is daar gebleven en nu is zijn uitdaging om de oorzaak te vinden. Hij had zelf geen gericht idee, ging contact opnemen met de fabriek...

Ik houd je via het forum op de hoogte van het vervolg. Leasemij heeft intussen ook wat druk uitgeoefend dat er een oplossing moet komen.

Greetz,
Walter.

Auteur:  roelbouwman [ 08 feb 2011 12:59 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Succes.. en bedankt voor het op de hoogte houden! Ik ga proberen van de week wat tijd te vinden om bij de garage langs te gaan.

Roel.

Auteur:  Manitoba [ 14 feb 2011 16:51 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Vanmiddag weer even contact gehad met de dealer. In overleg met de fabriek wordt er een nieuwe cylinderkop gemonteerd. Er is overmatige koolafzetting op de cylinderwanden geconstateerd. Met de nieuwe kop en een software-modificatie zou dan het probleem opgelost moeten zijn... Het zal mij benieuwen; ik vind het allemaal nogal wat voor een auto met een kleine 30.000 km op de klok en het doet m'n vertrouwen in de dame geen goed allemaal...

Once again: keep you posted.

Greetz,
Walter

Auteur:  EvilTwin [ 14 feb 2011 17:46 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Koolafzetting, da's vreemd.
Zeker bij directe inspuiting moet je er dan toch rekening houden dat daar de oorzaak van het probleem zit, niet in de kop. :?

Auteur:  Manitoba [ 14 feb 2011 21:59 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Tsja, EvilTwin, ik heb weinig verstand van deze diepere autotechniek dus ze kunnen me van alles wijs maken. Het gaat er mij om dat ik bewust voor zo'n fijn rijdende C5 met 1.6 THP heb gekozen en ik hoop haar ook weer zo terug te krijgen. Ik pas er echter pertinent voor om 4 jaar in een probleemauto te rijden; da's me 1 keer gebeurd (met een Mazda6). Maar ik hoop oprecht dat het zo ver niet komt en dat ik eind deze week een als vanouds-lekkerrijdende C5 op m'n oprit heb staan...

Uiteraard ben ik blij met elke technische achtergrond of inzicht van jou en collega-forumleden die kunnen leiden tot een structurele oplossing van dit probleem, eventueel voor andere forumleden die hier onverhoopt mee te kampen krijgen.

Thanks dus!

Greetz,
Walter.

Auteur:  GSPallas [ 14 feb 2011 22:13 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Heftig, enig idee tot wanneer de probleem THP-motoren gebouwd zijn? Dit heb ik tot nu nergens kunnen achterhalen.

Pagina 4 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/