Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 3 van 143

Auteur:  Manitoba [ 26 jan 2011 11:41 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

@EvilTwin: ik heb het intussen gevonden en de productiedatum is 15 december 2009 geweest.

Greetz,
Walter

Auteur:  EvilTwin [ 26 jan 2011 13:32 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Bouwjaar is geen 2010 dus ;)

Maar zonder gekheid, de database geeft voor die motor geen overgang aan, maar ik begrijp dat die ergens tussen Q4 2009 en Q2 2010 zou moeten liggen.

Mocht je nog de rekening hebben, het onderdeel is 0829.G3

Auteur:  JW-C5 [ 26 jan 2011 13:57 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Is er geen Info'Rapid voor deze motor waarop staat wanneer die wijziging ingegaan is?
Als Manitoba z'n VIN geeft, desgewenst via PB, kunnen we daar naar kijken.

Overigens, in document B1EG011SP0 Verwijderen - Inbouwen : Distributieketting - EP motor (Directe inspuiting) kom ik een verwijzing tegen dat motoren vóór motornummer 9228 van 3 nieuwe kettinggeleiders moet worden voorzien.....

Voorts is daarin te lezen: Indien het motornummer lager is dan 42987 ; Vervangen : De spanner (20) van de distributieketting (Merkteken op de nieuwe spanner V7 597 895 80)

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 26 jan 2011 14:05 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Geleider of spanner?

Of bedoelen ze dat als onderdeel 14 (de hydraulische spanner) vervangen wordt, ook de twee geleiders vervangen moeten worden?

EDIT ik zie dat als eerste ook de ketting zelf vervangen moet worden.

Auteur:  JW-C5 [ 26 jan 2011 14:12 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

In dat document worden andere nummers gebruikt dan in het onderdelenoverzicht zoals jij dat liet zien.

Desgewenst stuur ik je de PDF, geef dan even je E-mail adres via een PB. Ik had het wel, maar kan het niet meer vinden ;)

Groet,
JW

Auteur:  Manitoba [ 27 jan 2011 10:54 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

JW-NHS schreef:
Als Manitoba z'n VIN geeft, desgewenst via PB, kunnen we daar naar kijken.


Heb er geen moeite mee om hier m'n VIN te geven ;) : VF7RD5FV89L583138. Heb net weer contact met de dealer gehad, aangezien ik vind dat de auto aanzienlijk minder prettig rijdt dan voordat de problemen begonnen. Hij start bij koude motor op max 3 cylinders en heeft dan zo'n 2 seconden nodig om netjes rond te gaan lopen, stottert rond 1.600 RPM en de turbo pakt een stuk minder vloeiend en krachtig op dan voorheen...

Maandagavond zet ik 'm weer bij de dealer neer, wordt vervolgd dus.

Greetz,
Walter

Auteur:  JW-C5 [ 27 jan 2011 11:20 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Ik ga er mee aan de gang.
Dat zal vanavond laat zijn, ik moet nu zo weg ;)

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 27 jan 2011 15:12 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Voordat we allerhande hypotheses gaan ophangen aan dit gedrag, wat zegt de dealer?
En wat stond er op de rekening?

Auteur:  Manitoba [ 27 jan 2011 18:00 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

De dealer weet het nog niet; ik ga m'n C5 daar maandag einde dag neerzetten zodat ze 'r dinsdagochtend in "koude toestand" kunnen onderzoeken. Een factuur heb ik niet, leaseauto...

Als jullie nog andere info nodig hebben, hoor ik het graag. Bedankt voor alle moeite alvast :cit4

Greetz,
Walter

Auteur:  JW-C5 [ 28 jan 2011 14:58 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Er blijkt een INFO'RAPID te bestaan die hierop betrekking zou kunnen hebben:
Citaat:
B1AW010YQ0 : Version 1 vom 01/04/2010 Vervangt het document van 21/12/2009
VOOR : C5 (X7) EN INJECTIE EP6CDT

Dat gaat over:
Citaat:
Verklikkerlampje zelfdiagnose motor gaat branden met of zonder melding emissieregeling - Slecht of niet starten - Onregelmatig motortoerental - Inhouden/schokken


Daarin wordt als oorzaak genoemd:
Citaat:
1. HERKOMST
Elektrokleppen van het nokkenasverstelsysteem.


Wellicht kan deze info helpen in het gesprek met de dealer.
Ik ben benieuwd te lezen wat er nou precies met jouw THP gebeurd is, tot dusver.
Hopelijk krijg je dat te horen :idea:

Of er nog nieuwere Info'Rapids zijn dan deze weet ik niet. De DataBase die ik hier heb is van mei/juni 2010....

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 28 jan 2011 17:45 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

toch wel typisch dat er na werkzaamheden aan de distributie (kettingspanner/geleiding) er ineens een probleem met nokkenas verstelling is. :|

Auteur:  hans77 [ 28 jan 2011 20:11 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Vandaag auto weer terug na vervanging distributieketting. Rijdt weer als vanouds (na 15 km). Morgen naar Groningen. . . :smt162

Auteur:  Manitoba [ 28 jan 2011 22:24 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

@JW-NHS: dank voor het uitzoeken. Ga het printen en meenemen naar de dealer a.s. maandag. Ben er intussen wel achter dat ze bij zowel koude als warme motor, een hekel heeft gekregen aan het toerengebied tussen 1.600 en 1.900 RPM... :smt017

@EvilTwin: ook jij bedankt nog voor het schema met de distributie-onderdelen. Zal maandag ook even vragen of dit de modificatie is geweest die ze hebben uitgevoerd.

Ben wel een beetje bang dat dit een vervelende geschiedenis kan worden, aangezien de dame geen foutmeldingen geeft om aan te geven dat er iets niet goed is.

Keep you posted!

:cit4
Walter.

Auteur:  Manitoba [ 31 jan 2011 21:16 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Dame einde dag weer achtergelaten bij Emerpark Hilversum. De bijdragen van JW-NWS en EvilTwin besproken en achtergelaten. Bij de d-wissel is inderdaad de bewuste modificatie gedaan en volgens de werkplaatsreceptionist is de betreffende InfoRapid ook aan de orde geweest (toegepast dus). Morgen einde dag krijg ik haar hopelijk terug en dan woensdag met 'r naar Neurenberg. De buren zullen wel denken dat ik in de autohandel terecht ben gekomen met weer een andere auto op de oprit :D (een C3 Picasso deze keer, not my cup of tea...).

:cit4
Walter.

Auteur:  Manitoba [ 01 feb 2011 22:07 ]
Berichttitel:  Re: turbo valt uit bij 1.6THP

Kleine update: de dame blijft nog even bij de dealer. Er schijnt iets van een hogedrukgebied-pomp (?) vervangen te moeten worden die niet op voorraad is. De importeur bemoeit zich er ook mee... Wel vervelend aangezien ik morgen 3 dagen naar Zuid-Duitsland moet voor m'n werk. Huurauto met winterbanden niet aan te komen, gelukkig staat er bij m'n werkgever nog een poolauto die wel winterbanden heeft. Nu dus met een C4 Grand Picasso naar Neurenberg. Wel een Citroën dus, maar niet de mijne... :cry:

Greetz,
Walter.

Pagina 3 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/