Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 132 van 143

Auteur:  JW-C5 [ 11 okt 2019 21:42 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Om het even duidelijk te krijgen: op welk moment heb je die drukken gemeten?
Bij koude motor, of een goed warme?

Groet,
JW

Auteur:  Zeevijver [ 11 okt 2019 22:24 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Zeevijver schreef:
Wat is de cilinderdruk bij meting bij een koude motor en wat mogen ze verschillen tussen de onderlinge cilinders?

Compressieverhouding is 10.5 op 1 maar je meet wel wat verlies door de meetslangen.


Zoals gevraagd.

Auteur:  BJG [ 12 okt 2019 13:14 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ok helder.
Deze meting is niet hekemaal goed uitgevoerd.
Een goede compressiemeting moet bij warme motor gebeuren uiteraard met de gasklep helemaal open. Dat gaat prima als je het gaspedaal gewoon intrapt.
Een THP moet dan zeker boven de 10 bar komen met max 0,5 bar verschil.

Auteur:  Zeevijver [ 12 okt 2019 13:28 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Oh ok. De gasklep werkt ook als de motor nog niet gestart is.
Warm of koud had ik gelezen dat het geen wereld van verschil zou maken.

Over de meting verder. Je creëert wel meer ruimte doordat de slangen ookeen lucht inhoud hebben. 10.5 is de ruimte met slang bij meten ipv. Afgesloten door je bougie.

Bij 400 cc en een compressie van 10 is de ruimte die normaal overblijft 40 cc. Als de slang met meter 10 cc heeft heb je 50 cc totaal en dus een lagere compressie. Dan kom je op 8 bar uit.
Zo benaderd klopt de uitslag aardig. Of zie ik wat over het hoofd?

Auteur:  Zeevijver [ 12 okt 2019 13:36 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Je ziet ook bij dergelijke diagnose dat ze bij verlies olie in de cilinder gieten. Als de druk dan wel goed is dan lekken de zuigerveren overmatig. Ik lees bij sommige 15 cc olie bij andere 5 cc. Maar 15 cc van de 40 cc is wel heel veel en geeft een vertekening van wat je wilt weten.

Wat je kunt verwachten met ectra ruimte doordat de slang invloed heeft kom ik nergens tegen.

Auteur:  BJG [ 12 okt 2019 14:32 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Tja op zich ben ik geneigd te zeggen dat het klopt.
Ik heb alleen geen ervaring met dergelijke meters met slangen. De relatieve compressie (verschil) kun je hiermee wel zien, maar normaal meet je de compressie rechtstreeks, dus zonder verlies.
Of met een stroomtang als je relatief wilt zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Zeevijver [ 12 okt 2019 16:44 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Temperatuur stijging door comprimeren van lucht doet compressie nog extra stijgen ben ik achter.

En aangeven wordt dat 100 psi zo'n beetje de ondergrens is van een gezonde motor ook al is dat niet als vanouds.
Oudere motoren slijten waardoor de compressie langzaam aan minder wordt.

Auteur:  BJG [ 13 okt 2019 12:00 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

mm :smt017

Neem dit met een flinke korrel zout. Het is echt afhankelijk van de motor en compressieverhouding. 100 psi is ongeveer 6,9 bar. Zit je daarop met een THP dan heb je echt wel een serieus probleem.

Auteur:  Zeevijver [ 13 okt 2019 12:56 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik vind het ook laag. Maar de redenering dat de compressie terug loopt naar gelang de levensduur kan ik in meekomen.

https://www.auto123.com/en/news/compres ... ing/47357/

En zo zijn er nog wat sites die 100 psi als grene aangeven.

Auteur:  c5jan [ 13 okt 2019 14:41 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

De auto met de minste compressie die ik ooit gereden had, met 1 wat verbrande klep, had nig altijd 9.5 bar, de rest 10, 5 bar. Een klassiek Skoda 1 liter blok wat op gas had gelopen.
Minder dan 7 bar zou zo'n motor nooit rond krijgen, vanwege te hoge interne wrijving...

Auteur:  BJG [ 13 okt 2019 16:21 ]
Berichttitel:  1.6THP "problemen" ?

Zeevijver schreef:
Ik vind het ook laag. Maar de redenering dat de compressie terug loopt naar gelang de levensduur kan ik in meekomen.

https://www.auto123.com/en/news/compres ... ing/47357/

En zo zijn er nog wat sites die 100 psi als grene aangeven.

Uiteraard daalt de compressie als de zuigerveren en eventueel zelfs de cilinders slijten. De slotspeling wordt dan groter waardoor meer lekverlies.

Bij bepalen van wat wel en niet acceptabel is zijn wat mij betreft fabrikant specs van belang. En dat hoeft niet per definitie een compressie einddruk te zijn. Het kan ook % lekverlies zijn. Ook kijk je naar eventuele klachten. Het kan zijn dat er binnen de specs toch klachten ontstaan. Ook dat moet je meenemen in de beoordeling.

Internet info moet je echt kritisch beoordelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Zeevijver [ 13 okt 2019 17:12 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik verneem geen vermogen verlies. En het olieverbruik is voor een thp niet verontrustend.
Met 220.k mag je wel wat verlies verlies hebben.
Vervuilde inlaatkleppen zullen bij een compressie meten ook een aandeel hebben.
De kleppen zijn vorig jaar behandeld en eens per jaar spuit ik een busje injectie reiniger in het spruitstuk zodat dit weer wat reduceert.

De laatste oliebeurten vervang ik de gehele olie als het tijd is om bij te vullen en je merkt dat het olieverbruik ook verbeterd bij deze handeling. Aftappen en vullen is een peulenschil.

Auteur:  Tomba1961 [ 26 okt 2019 19:24 ]
Berichttitel:  THP blok

Heren kenners,
heel toevallig keek ik vandaag naar een witte Peugeot 508 1.6 THP 156 PK BL Executive uitvoering uit 2013 met net 106.000km op de teller.

Afbeelding

THP ... motorblok wat volgens mij ook in de Citroen zit.
Begreep dat je hiermee moest oppassen: klopt dat?

Iets met een distributieketting die ruimer werd.
Iets met een klepdekselpakking en lekkage / verbruik olie.
Iets met de brandstofpomp.

Bovenstaande auto stond eerst voor €. 10.950,- euro te koop.
Nu staat deze voor €. 9.950,- euro te koop.

Toen ik vroeg wat deze moest gaan kosten indien ik mijn C5 uit 2005 hierop wilde inruilen kreeg ik te horen dat ik €. 7.500,- euro bij moest betalen.

Persoonlijk vond ik dat ik te weinig terug kreeg voor de C5 ...... of zit ik er naast?

Niet dat ik de C5 weg wil doen maar was even nieuwsgierig.


Hopelijk kunnen jullie mij iets meer vertellen over de THP blokken

Auteur:  JW-C5 [ 26 okt 2019 19:48 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Klopt, is hetzelfde blok dat ook in de C5 PH3 zit.

Ik heb je posting dan ook daarnaartoe verplaatst.
Hier kun je er alles over lezen ;)

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 26 okt 2019 19:55 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Tsja, begin bij pagina 1... :|

Pagina 132 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/