Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 131 van 143

Auteur:  boes [ 08 sep 2019 19:09 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Die hebben heel weinig problemen,.....want die bestaan niet.
THP kan niet op lpg

Auteur:  toeter20 [ 08 sep 2019 19:26 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik ben er nu voor de 2e keer 1 tegen gekomen, dus je zou denken dat het wel kan.
Staat er ook 1 te koop op autotrack. https://www.autotrack.nl/tweedehands/ci ... 5/45788859

Auteur:  Kapitein Rob [ 08 sep 2019 20:14 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

En ook autogasinstallatieproducenten geven dat aan: klik en klik en nogmaals klik.
Het komt echter in de praktijk niet zo vaak voor, mede omdat naast lpg er zo'n 10 à 20% van de tijd ook op benzine gereden wordt (zeg maar 1 op elke 5 brandstofinjecties). Daardoor komt het omslagpunt verder weg te liggen dan bij alleen lpg-gebruik. Daarnaast is (was?) de trend om minder op lpg om te bouwen. En als derde argument tegen lpg bij een direct ingespoten benzinemotor: wil je een extra systeem inbouwen bij een motor die al meer problemen heeft door zijn constructie (let wel: ik heb in het verleden (tot ongeveer 2009 in totaal zo'n 1,5 miljoen km) altijd tot grote tevredenheid op lpg gereden, ben dus geen 'principiële' tegenstander)?
Volgens mij helpt lpg niet tegen de vervuilingsproblemen van een THP-motor. Die ontstaan o.a. door olieaankoeken op de kleppen omdat daar geen benzine meer langs spoelt (die wordt na de kleppen direct in de cylinder gespoten. Ook lpg (afhankelijk van het systeem) wordt in de cylinder geïnjecteerd dus spoelt de kleppen ook niet schoon.

Auteur:  exroosje [ 09 sep 2019 09:56 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Die discussie is hier inderdaad al eerder gevoerd.
Alhoewel ik begrepen heb dat de LPG niet direct geïnjecteerd wordt (er zijn geen combi gas / benzine injectoren ontwikkeld , zoals voor de tsi, vanwege de geringe markt), de lpg in gasvorm heeft echter geen reinigende eigenschappen.

Inderdaad blijven de benzine injectoren meedoen om ze heel te houden.

LPG brandt wel iets schoner, dus ik verwacht minder roet en de aanslag bij de kleppen is een olie / roet mengseltje. Dus mogelijk bouwt het minder snel op.....

Auteur:  c5jan [ 09 sep 2019 11:05 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Had je je flashlube truuk al ingebouwd eigenlijk?

Auteur:  exroosje [ 09 sep 2019 15:05 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Johan is er mee bezig geweest maar wilde een speciaal venturitje hebben om de lube bij alle kleppen te krijgen, daar is het wachten nog op. Binnenkort meer.

Auteur:  Zeevijver [ 16 sep 2019 15:40 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik heb als proef de achterste carterventilatie afgedopt.
Wat mijn bevinding is dat dan er een lichte mate van overdruk waarneembaar is. Enkel de voorste ventilatie is dan ook niet afdoende om de blowby gassen uit je carter af te voeren.

Na deze bevinding heb ik dit weer terug gebracht.

Auteur:  willy4 [ 16 sep 2019 15:45 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

:o

Auteur:  Smultie [ 05 okt 2019 09:41 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Een vriend van me zit te kijken naar een benzine C5. Aangezien ik zelf altijd Diesel rijd, maar hem toch van goed advies wil voorzien: Is er een jaartal vanaf wanneer de 1.6THP betrouwbaar is geworden, of moet ik gewoon een 2.0 aanbevelen?

Auteur:  H_H [ 05 okt 2019 10:07 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Als je de vriendschap wilt behouden het laatste ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Bart-Peugeot [ 05 okt 2019 17:31 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Als ie perse een 1.6 wil, neem dan een diesel. ;-) :-)

Auteur:  Zeevijver [ 05 okt 2019 18:20 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Wat is de cilinderdruk bij meting bij een koude motor en wat mogen ze verschillen tussen de onderlinge cilinders?

Compressieverhouding is 10.5 op 1 maar je meet wel wat verlies door de meetslangen.

Auteur:  GSPallas [ 06 okt 2019 07:00 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Smultie schreef:
Een vriend van me zit te kijken naar een benzine C5. Aangezien ik zelf altijd Diesel rijd, maar hem toch van goed advies wil voorzien: Is er een jaartal vanaf wanneer de 1.6THP betrouwbaar is geworden, of moet ik gewoon een 2.0 aanbevelen?


Niet echt; heb nu zelf een THP uit 2017. (Nog) geen kettingproblemen, maar wel last van interne vervuiling. Motor heeft bij 70K een granulaatreiniging gehad.

Auteur:  BJG [ 10 okt 2019 15:05 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Zeevijver schreef:
Wat is de cilinderdruk bij meting bij een koude motor en wat mogen ze verschillen tussen de onderlinge cilinders?

Compressieverhouding is 10.5 op 1 maar je meet wel wat verlies door de meetslangen.

Bedoel je de compressie einddruk?
Die is wat minder relevant.
Het beste doe je een lektest.

Auteur:  Zeevijver [ 11 okt 2019 20:38 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Voor de motor had ik een set gekocht maar heb ook een test gedaan bij mijn thp. Hoogste waarde was 8.15 de laagste 7.5. Op zich zijn de verschillen niet groot.

De lagere waardes komen waarschijnlijk omdat je zo geen invloed hebt op de gasklepstand. Maar de waarden mer de standaard gasklepstand zullen niet zover uiteen lopen bij dezelfde motoren.

Een lektest is idd een goeie als je over de geschikte instrumenten beschikt. Helaas moet ik het zonder doe maar heb op zich geen zorgen. De motor levert prima vermogen en loopt mooi stationair rond.

Vandaar de vraag.

Pagina 131 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/