Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 123 van 143

Auteur:  toeter20 [ 07 okt 2018 21:03 ]
Berichttitel:  1.6THP "problemen" ?

@c5jan

Die in dordrecht, is in het echt niet zo mooi als op de foto. Ook zit er achterstallig onderhoud aan,
de distributie is in 2009 gedaan.

De groene met creme leer, had 284k gelopen op Lpg. Deze miste ook een paar opties.
Heb wel contact gehad.

Auteur:  c5jan [ 07 okt 2018 22:05 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ja, valt behoorlijk tegen wat er staat, ook op de foto's heb ik al zo mijn bedenkingen.

Auteur:  exroosje [ 08 okt 2018 09:48 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Zullen we het weer over de THP hebben.

Je stelt terecht dat je veel THP's ziet en weinig V6. Dat klopt, want van die THP's zijn er enorm veel verkocht.

Dat betekent dat er ook de nodige zijn die geen problemen hebben. Met het juiste onderhoud (zie site BJG) kun je de kans groter maken dat jij ook in die groep valt.

Je kunt ook voor een 2l benzine gaan, maar goed dan baal je altijd tijdens het rijden in plaats van af en toe balen bij de garage. Want de THP biedt veel meer rijplezier, komt mijns inziens in de buurt van de V6 (en gaat er soms zelfs overheen, de V6 is erg zwaar in de neus en krijgt een beetje boot dein-neigingen daardoor, heb ik in een proefrit ondervonden).

Ander nadeel van zowel 2l als V6 is dat ze ouder zijn en dus navi hebben (RT4) die uit ondersteuning is. Toch vervelend als je voor een uitvoering gaat met veel spulletjes.

Als je er ondanks dit alles niet aan wilt (en dat is ook logisch, waarom zou je problemen opzoeken), zou ik zeggen waarom kijk je niet naar een diesel. Misschien import, lekker goedkoop.
Dat zijn betere alternatieven dan de andere benzine varianten.


Hier op het forum zul je weinig positiefs over de THP meer horen. Dat komt omdat citroen degenen met problemen in sommige gevallen behoorlijk heeft laten zitten. En vanuit concurrentie overwegingen de zaak onder het tapijt wilde moffelen. En natuurlijk zijn mensen met problemen sowieso oververtegenwoordigd op een forum.

Auteur:  tafkap72 [ 10 okt 2018 16:14 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik heb 4 weken een 2L gehad, nu 3,5 jaar een THP. Ik weet wel welke ik zou kiezen. De motor is heel fijn en er rijden echt miljoenen van rond, hij zat in behoorlijk veel psa/mini’s. Maar goed, van mij geen advies, dan heb ik het straks gedaan.

Auteur:  BJG [ 10 okt 2018 20:35 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Het is toch prima dat je juist je goede ervaringen deelt?

Ik hoor graag positieve ervaringen. Negatieve ervaringen zijn er genoeg, en als je dokter bent kun je snel denken dat iedereen ziek is.

Auteur:  c5maarten [ 11 okt 2018 14:12 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik wil ook wel eens meer de positieve ervaringen horen over de THP. Negatieve reacties hebben we al meer dan 100 pagina's. ;)

Auteur:  c5jan [ 11 okt 2018 14:44 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Inderdaad. Bring it on..

Auteur:  exroosje [ 12 okt 2018 11:04 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Nou ja het topic heet natuurlijk THP problemen...

En het probleem is dat je met een auto ontzorgt wil worden. Hoe fijn hij ook rijdt, als telkens die donkere wolk boven je hoofd hangt....

Lastig is echter in te schatten is hoe reëel die donkere wolk is. En dat komt ook doordat citroen bewust hier mist veroorzaakt.

Wat ik er wel over kwijt wil is dat ondanks alle problemen die uiteindelijk tot een nwe motor geleid hebben, de auto me nooit heeft laten staan. (Afkloppen!) En dat hebben andere citroens wel gedaan:
V6 (ph1 en ph2): altijd gezeik met bobines, en op 5 cylinders kom je echt niet ver. Als de olie eruit loopt door het nokkenasverstel ventiel ga je liever ook niet rijden. Ook een keer de gaspedaalsensor, dan gebeurt er ook niets.
HPI : startte niet door een defecte brandstofpomp en daarvoor sloeg ie telkens af op de snelweg om dezelfde reden
Xantia - hydrauliek lek en rode lampjes, je kunt niet verder want dan weigeren de remmen. In italië :-(

Auteur:  c5jan [ 12 okt 2018 15:56 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ah, je bent een echte bleeding edge rijder dus.
HPI, oei. Ben je daar ooit schadeloos voor gesteld eigenlijk?

Auteur:  cieterman [ 13 okt 2018 02:47 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Tja, laten staan heeft hij me tot nu toe ook niet. Problemen heb ik nog niet gehad ook al zei Johan dat hij in een thp met toegeknepen billen zou rijden. Ik heb gewoon mijn kop in het zand gestoken en er ruim twee jaar geleden een gekocht en ben er tot nu toe heel erg tevreden mee geweest. Dat hoop ik nog lang te blijven. Veel keus heb je trouwens niet als je maar zo'n 14.000 km per jaar rijdt. Dan is diesel echt niet economisch meer. Ik hoop met goed onderhoud (GJO) lang met de auto te kunnen doen. Citroens hebben mij trouwens de afgelopen 40 jaar weinig reden tot klagen gegeven. Alleen de BX 14 sloeg vaak af omdat de choke niet lekker werkte, de BX 16 TRI trok vacuum in de benzinetank en hield er dan mee op. Tankdop los en even wachten en hij ging weer als een speer. Heeft wel even geduurd voor ik dat door had. En de XM heeft mij ook een keer om onbegrijpelijke reden net bij werkzaamheden op de snelweg laten staan. Ook toen deed hij het een tiental minuten later het gewoon weer. Van links invoegen was even een probleem. Met de HPI rare electronische problemen en een keer noodloop, maar geen stilstand. De andere C5 2.0 I 16v geen enkele klacht eigenlijk. Mooi rijtje toch en dat sluit ik graag af met een probleemloze THP. :smt023 Ik mis haar op het ogenblik heel erg want ik rij nu in de VS rond in een KIA Forte (= Ceed). Toch wel een stuk minder comfortabel.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  exroosje [ 15 okt 2018 10:53 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Voor mijn HPI ben ik niet gecompenseerd anders dan dat nog in de fabrieksgarantie de pomp is vervangen. Dus erg veel financiële last heb ik daar niet van gehad. Ik heb hem vrij vlot weer ingeruild op de 1e V6 en kreeg er toen (2006) een goede prijs voor. Pas na 2010 werd duidelijk dat die dingen niet verder ondersteund worden en je dus aan e lot overgelaten wordt.

De V6en hebben me ook niet veel geld gekost, veel onder garantie verholpen, maar gewoon vervelend als je te vaak bij een garage staat.

Johan Oldenhage is natuurlijk ook niet enthousiast over de THP. Uiteindelijk blijft hij met de ontevreden klanten zitten als de importeur het niet oplost. En daarbij zal de dealer altijd mee moeten doen in een coulance actie.

Auteur:  tafkap72 [ 15 okt 2018 23:20 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik rijd nu 80k in mijn THP, ik heb geen angst dat ie me laat staan. Hij gebruikt een litertje per 5000 km.

Muis is zeer comfortabel, stil op de snelweg. Mijn onafhankelijke garagehouder vindt dit ook een fantastisch blok, maar je moet er wel mee rijden, die schakelindicator links laten liggen. Verder onderhoud op tijd geven. Ik geniet van elke kilometer.

Als een deel van het sentiment komt van het feit hoe psa met de problemen omging is dat mijn inziens onterecht. Met juist onderhoud en rijden is dit een heel fijne auto.

Auteur:  Kapitein Rob [ 16 okt 2018 00:36 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Mooi, nog een positieve ervaring :smt023 .
Over het algemeen zijn de reacties positief over de motor als die goed loopt (ik heb er geen ervaring mee). Wel blijkt de THP bepaalde klachten te hebben die met goed (en frequenter) onderhoud in de hand gehouden kunnen worden. En met name dat 'frequenter' is iets waar we aan moeten wennen. De laatste decennia zijn de onderhoudsintervallen steeds opgerekt (is fijn voor de berijder: minder vaak naar de garage en daardoor minder kosten). Mijn 2CV's (1970-1975) moesten elke 2.000km olie verversen en elke 10.000km grote beurt. Bij de DS en GS-en (1975 - 1979) waren dat respectievelijk 5.000 en 10.000km. De Renault 20 en CX Athena (1979 - 1984) was dat 7.500 en 15.000km, bij de CX 20 Pallas en de XM werd dat 10.000 en 20.000km. En de C5 wordt om de 15.000 (klein) en 30.000km (groot) voor onderhoud verwacht. Bij de THP gaan we dus weer naar kortere onderhoudsintervallen met ook nog wat extra werk (inlaatkleppen reinigen en distributieketting op spanning controleren/houden). Daar moeten we aan wennen. En verder lijkt het ook dat veel garages in het begin niet wisten wat de problemen waren en hoe die aangepakt moesten worden (bij de eerste DS-en wisten de garages ook geen raad met het -toen nieuwe- hydraulische systeem; daarover doen bij niet-Citroënisten nog steeds de wildste horror-verhalen de ronde (en ja een Opel 'zwabbert')). Maar als je eenmaal een (negatieve) naam hebt blijft dat wel aan je plakken..... :(

Auteur:  BJG [ 16 okt 2018 09:44 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Mooie analyse!

In werkelijkheid is de interval nog meer gestegen.
Bijvoorbeeld de C5 moet elke 30 000 klein en 60 000 groot.

Auteur:  Kapitein Rob [ 16 okt 2018 15:49 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dank voor de aanvulling, dat krijg je er van als je om 01:30u gaat zitten typen....... :oops: ;)

Pagina 123 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/