Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 117 van 143

Auteur:  Menno [ 23 jan 2018 20:35 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

BJG schreef:

Op de vervuiling heeft dit geen of nauwelijks invloed, die is inherent aan de interne EGR en de directe inspuiting.

Auteur:  BJG [ 23 jan 2018 23:13 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Die qoute is hier een beetje uit het verband gerukt denk ik. ;)

Een smeersysteem voor de kleppen bedoeld voor LPG brengt voegt een middel toe via de inlaatkanalen, waardoor het in theorie een reinigende werking zou kunnen hebben. Ik zou er dan pure Forté valvecleaner in doen.

Probleem is denk ik dat je voor een preventieve werking vrij veel moet gebruiken, zoveel dat het invloed gaat hebben op de mengselregeling denk ik.

Auteur:  exroosje [ 24 jan 2018 13:49 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Zou kunnen, alleen pure valve cleaner is wel erg prijzig.

Misschien is een continue flow van benzine druppels met een flinke dosis valve cleaner erin ook wel om alles wat zich daar afzet ook direct af te voeren.

Normaal druppelt zo'n ding een 1 liter reservoir leeg in een paar maanden.

Als het te veel wordt zal de mengselregeling er wel wat van merken inderdaad. Maar dat geldt voor flashlube zelf ook (dat is uiteindelijk ook een soort olie).

Sommige mensen gooien aceton bij hun benzine, misschien moet je dat er wel in stoppen

Auteur:  Zeevijver [ 29 jan 2018 12:17 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

De ketting van mijn thp doet inmiddels 44000 km trouwe dienst en was bij 180.000 km voot het eerst vervangen.

Ik heb wel eens gehoord dat het ook nog al eens voorkomt dat het tandwiel bij de krukas wil verlopen. Deze zitten middels een bout koud op de krukas vast.

Auteur:  BJG [ 29 jan 2018 20:05 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

De eerste keer vervangen bij 180 000 valt niet tegen :smt023

Dat laatste is een nogal hardnekkig misverstand dat regelmatig weer voorbij komt. Dit is niet waar. De kettingwielen zitten inderdaad allemaal koud zonder spie.

Maar verlopen is eigenlijk niet mogelijk.
Het is een klusje maar:
Reken voor de lol de aanligkracht eens uit en de daarbij horende wrijving als je uit gaat van de hoekverdraaiing bij montage die in de documentatie (zie website) staat.

Mogelijk nogmaals en ten overvloede dat wat er speelt bij de thp:

https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... tartpagina

Auteur:  Zeevijver [ 29 jan 2018 20:44 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Je hebt je website nog in opbouw.
De info die er opstaat had ik op diverse fora en gagage sites oom gevonden.
Misschien kun je mij helpen met mijn andere draadje over turbodruk.

Auteur:  BJG [ 29 jan 2018 20:56 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

ha ha ha.....

dan heb je niet alles goed gelezen of begrepen denk ik :lol:
beetje jammer dit...

Auteur:  Zeevijver [ 29 jan 2018 21:17 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Kan liggen dat de browser van de telefoon niet alles ondersteunt. :? ;)

Auteur:  BJG [ 29 jan 2018 22:36 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

ha ha ha, ja dat zal het zijn. :lol: :lol:

Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept.
Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden.
Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn.

Auteur:  JanSr [ 30 jan 2018 10:01 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Met het grootste respect voor wat BJG allemaal bij elkaar heeft gebracht aan data en ervaring, na lezing krijg ik soms een déja-vue.
Ik denk dan terug aan mijn eerste motorfiets, een Matchless 350 GLS uit 1955. En ook aan de volgende: een Triumph T100 uit die tijd. Zonder een flinke set gereedschap, reserve olie en een reserveketting was een dagrit zo goed als onmogelijk.
Als je afstapte was je broek onder de knie doorweekt van de olie.
Die Triumph verloor ook spontaan spatborddelen als je boven de 120 kwam.
Er zaten dynamo's op, maar die deden het zelden of kortstondig.
Reuze romantisch allemaal. Bijna THP.

Auteur:  JanSr [ 30 jan 2018 10:19 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Wat ik met name met verbazing lees is dit:

"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."

Ik vraag mij in gemoede af hoeveel het rendement van zo'n motor zou dalen als je er een tweemaal zo sterke ketting in zou zetten.
Het rendement van een kettingaandrijving is hoog, ca. 98%. Iemand enig idee van het vermogen dat die ketting (of tandriem) moet overbrengen? is dat bij 5000 rpm meer of minder dan 5 kW? En hoeveel verandert dat als je er een dubbele ketting in zet? 2%?

Heel benieuwd naar gefundeerd inzicht.

Auteur:  Zeevijver [ 30 jan 2018 10:58 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

BJG schreef:
ha ha ha, ja dat zal het zijn. :lol: :lol:

Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept.
Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden.
Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn.


Ik roep wat ik las op mn telefoon. Was zeker geen kritiek.

Auteur:  BJG [ 30 jan 2018 12:32 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

:lol: als de boer niet kan zwemmen ligt het aan het water :lol:

Auteur:  Zeevijver [ 16 feb 2018 15:25 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

De thp heeft toch een aangedreven vacuüm pomp.

Auteur:  Zeevijver [ 16 feb 2018 15:27 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

exroosje schreef:
Ik heb een tijd geleden al eens geopperd om een flashlube lpg smeersysteem in te bouwen en af te vullen met benzine+ flesje klepreiniger.
Dat doet niets tegen kettingrek, maar mogelijk wel tegen vervuiling klep en klepstelen.

Als ik ergens een oude op de kop kan tikken zou ik in ieder geval makkelijk kunnen uitproberen.

Helaas weer allemaal niet zo eenvoudig, want die systemen werken op motorvacuum. Er is meestal geen vacuum, want turbo...Gesuggereerd werd om de carterventilatie te pakken (die eindigt bij de thp ook nog eens precies boven de kleppen) .


Bovenstaande als antwoord op de vacuüm vraag.

Pagina 117 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/