Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1812 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
Beheerder & KPH distributeur
Beheerder & KPH distributeur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 34440
Woonplaats: 033
Auto: Citroën & Peugeot


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
BJG schreef:

Op de vervuiling heeft dit geen of nauwelijks invloed, die is inherent aan de interne EGR en de directe inspuiting.

_________________


Citroën 2CV AZ-A Blue Cyclades 1968 & Citroën Xantia 2.0i 16v AL-4 Vert Vega 1999 & Peugeot 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium 2017




23 jan 2018 20:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6634
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Die qoute is hier een beetje uit het verband gerukt denk ik. ;)

Een smeersysteem voor de kleppen bedoeld voor LPG brengt voegt een middel toe via de inlaatkanalen, waardoor het in theorie een reinigende werking zou kunnen hebben. Ik zou er dan pure Forté valvecleaner in doen.

Probleem is denk ik dat je voor een preventieve werking vrij veel moet gebruiken, zoveel dat het invloed gaat hebben op de mengselregeling denk ik.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


23 jan 2018 23:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 3964
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Zou kunnen, alleen pure valve cleaner is wel erg prijzig.

Misschien is een continue flow van benzine druppels met een flinke dosis valve cleaner erin ook wel om alles wat zich daar afzet ook direct af te voeren.

Normaal druppelt zo'n ding een 1 liter reservoir leeg in een paar maanden.

Als het te veel wordt zal de mengselregeling er wel wat van merken inderdaad. Maar dat geldt voor flashlube zelf ook (dat is uiteindelijk ook een soort olie).

Sommige mensen gooien aceton bij hun benzine, misschien moet je dat er wel in stoppen

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding Voorheen Ph2V6: Afbeelding


24 jan 2018 13:49
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 309
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De ketting van mijn thp doet inmiddels 44000 km trouwe dienst en was bij 180.000 km voot het eerst vervangen.

Ik heb wel eens gehoord dat het ook nog al eens voorkomt dat het tandwiel bij de krukas wil verlopen. Deze zitten middels een bout koud op de krukas vast.


29 jan 2018 12:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6634
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De eerste keer vervangen bij 180 000 valt niet tegen :smt023

Dat laatste is een nogal hardnekkig misverstand dat regelmatig weer voorbij komt. Dit is niet waar. De kettingwielen zitten inderdaad allemaal koud zonder spie.

Maar verlopen is eigenlijk niet mogelijk.
Het is een klusje maar:
Reken voor de lol de aanligkracht eens uit en de daarbij horende wrijving als je uit gaat van de hoekverdraaiing bij montage die in de documentatie (zie website) staat.

Mogelijk nogmaals en ten overvloede dat wat er speelt bij de thp:

https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... tartpagina

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


29 jan 2018 20:05
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 309
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Je hebt je website nog in opbouw.
De info die er opstaat had ik op diverse fora en gagage sites oom gevonden.
Misschien kun je mij helpen met mijn andere draadje over turbodruk.


29 jan 2018 20:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6634
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
ha ha ha.....

dan heb je niet alles goed gelezen of begrepen denk ik :lol:
beetje jammer dit...

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


29 jan 2018 20:56
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 309
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Kan liggen dat de browser van de telefoon niet alles ondersteunt. :? ;)


29 jan 2018 21:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6634
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
ha ha ha, ja dat zal het zijn. :lol: :lol:

Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept.
Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden.
Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


29 jan 2018 22:36
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 471
Woonplaats: Bunschoten
Auto: C5 2.0 HDi 100 kW Break Exclusive
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 420000
Kleur: Zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Met het grootste respect voor wat BJG allemaal bij elkaar heeft gebracht aan data en ervaring, na lezing krijg ik soms een déja-vue.
Ik denk dan terug aan mijn eerste motorfiets, een Matchless 350 GLS uit 1955. En ook aan de volgende: een Triumph T100 uit die tijd. Zonder een flinke set gereedschap, reserve olie en een reserveketting was een dagrit zo goed als onmogelijk.
Als je afstapte was je broek onder de knie doorweekt van de olie.
Die Triumph verloor ook spontaan spatborddelen als je boven de 120 kwam.
Er zaten dynamo's op, maar die deden het zelden of kortstondig.
Reuze romantisch allemaal. Bijna THP.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


30 jan 2018 10:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 471
Woonplaats: Bunschoten
Auto: C5 2.0 HDi 100 kW Break Exclusive
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 420000
Kleur: Zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Wat ik met name met verbazing lees is dit:

"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."

Ik vraag mij in gemoede af hoeveel het rendement van zo'n motor zou dalen als je er een tweemaal zo sterke ketting in zou zetten.
Het rendement van een kettingaandrijving is hoog, ca. 98%. Iemand enig idee van het vermogen dat die ketting (of tandriem) moet overbrengen? is dat bij 5000 rpm meer of minder dan 5 kW? En hoeveel verandert dat als je er een dubbele ketting in zet? 2%?

Heel benieuwd naar gefundeerd inzicht.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


30 jan 2018 10:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 309
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
BJG schreef:
ha ha ha, ja dat zal het zijn. :lol: :lol:

Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept.
Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden.
Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn.


Ik roep wat ik las op mn telefoon. Was zeker geen kritiek.


30 jan 2018 10:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6634
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
:lol: als de boer niet kan zwemmen ligt het aan het water :lol:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


30 jan 2018 12:32
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 309
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De thp heeft toch een aangedreven vacuüm pomp.


16 feb 2018 15:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 309
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef:
Ik heb een tijd geleden al eens geopperd om een flashlube lpg smeersysteem in te bouwen en af te vullen met benzine+ flesje klepreiniger.
Dat doet niets tegen kettingrek, maar mogelijk wel tegen vervuiling klep en klepstelen.

Als ik ergens een oude op de kop kan tikken zou ik in ieder geval makkelijk kunnen uitproberen.

Helaas weer allemaal niet zo eenvoudig, want die systemen werken op motorvacuum. Er is meestal geen vacuum, want turbo...Gesuggereerd werd om de carterventilatie te pakken (die eindigt bij de thp ook nog eens precies boven de kleppen) .


Bovenstaande als antwoord op de vacuüm vraag.


16 feb 2018 15:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1812 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron