Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 115 van 143

Auteur:  willy4 [ 02 jan 2018 12:15 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

als je een Carbon cleaning doet , dat stinkt geweldig en in het begin veeel zwarte rook.
het is niet te doen waar huizen staan.

Auteur:  BJG [ 02 jan 2018 22:52 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

De site is niet bedoeld de thp een slechte naam te bezorgen. Vooral technici te helpen voorkomende problemen beter te kunnen oplossen. Hierin wijk ik soms af van fabrikantsvoorschriften.

Het moet een diagnose gerichte site worden over diverse psa modellen.

Onderschat niet het effect van software op de van oorsprong mechanische problemen. Dat staat ook al op de site, maar zal ik nog wat uitbouwen oa in het deel over pass thru.

Over reinigen: Verreweg de beste manier is de beschreven gritstraalmethode. Verder toch af en toe een flush voorafgegaan door een beetje valvecleaner op de zuiger.

De slijtage van de ketting, maar ook de vervuiling is sterk afhankelijk van het gebruik en de rijstijl.

Auteur:  cieterman [ 03 jan 2018 13:12 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

BJG schreef:
De slijtage van de ketting, maar ook de vervuiling is sterk afhankelijk van het gebruik en de rijstijl.


Dat roept de vraag op welke rijstijl is het gunstigst. Zelf probeer ik de boel altijd eerst warm te rijden, geen afstanden korter dan 10 å 15 km, geen hogere toerentallen (>4000) maar zeker ook geen lage (<1500). Maar is dat de beste rijstijl enerzijds voor de ketting, anderzijds voor de vervuiling?

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  Menno [ 03 jan 2018 13:14 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

M.i. vooral niet het nieuwe rijden toepassen bij een THP motor...

Auteur:  BJG [ 03 jan 2018 19:13 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

@Cieterman: je rijstijl is technisch gesproken prima, niets aan veranderen.

Wat betreft slijtage ketting is goed warmrijden en een zo laag mogelijk toerental het beste.
Wat betreft vervuiling is zo veel mogelijk volgas (= geen EGR werking) en zo heet mogelijk het beste.
Die twee bijten elkaar dus.

Auteur:  cieterman [ 03 jan 2018 19:55 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Thanks :smt023

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  exroosje [ 03 jan 2018 21:40 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Rijstijl en nieuwe rijden - de automaat dwingt de auto vaak in de lage toeren - rijden in sportstand?

Verder kwam ik bij groupon een kortingsbon tegen voor een Prins VSI voor DI motoren LPG installatie voor in totaal 2400 euro . Expliciet voor de THP en TSI

Naast dat ik meer dan 30K per jaar rij, zou dit ook de vervuilingsproblemen de wereld uit helpen?

Iemand ervaring - of ook wel eens overwogen?

Auteur:  BJG [ 04 jan 2018 13:42 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Een DI motor kan niet 100% op LPG. Een dergelijke installatie zorgt voor ongeveer 20% benzine bijmenging.

Op de vervuiling heeft dit geen of nauwelijks invloed, die is inherent aan de interne EGR en de directe inspuiting.

Auteur:  exroosje [ 04 jan 2018 14:14 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dat een DI op gas benzine blijft gebruiken was mij inmiddels ook duidelijk.

Er is inderdaad nog steeds EGR, maar veel minder roet. Immers de 80% gas die verbrand wordt produceert geen roet (en ruimt mogelijk zelfs een deel van de benzine DI roet op - dat gebeurt ook bij gas injectie in dieselmotoren....)

Ik zou zeggen dat de vervuiling / deposits in het inlaatspruitstuk en kleppen voornameleijk roetneerslag zijn veroorzaakt door de combi van benzine DI die roet veroorzaakt die via de EGR terecht komt op verkeerde plekken.

Als je in die keten 1 ding met 80-90% weet te verminderen zou dat toch significant moeten uitmaken.

Bovendien is de verbrandingstemperatuur ook hoger en ook de kleptemperatuur, dus zou je ook nog effecten a la carbon cleaning kunnen krijgen....

Maar goed dit is allemaal speculatie, het zou mooi zijn als iemand er ervaring mee had.

Auteur:  BJG [ 04 jan 2018 17:16 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Die ervaring heb ik (indirect) ;)

De aanslag ontstaat niet door roet, maar grotendeelsdoordat uitlaatgas in aanraking komt met olie (langs de klepsteel), dat vormt zwarte teerachtige aanslag/sludge die de problemen veroorzaakt.

Auteur:  c5maarten [ 04 jan 2018 17:58 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Erg mooie en informatieve site BJG :smt038 Ik kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.

Auteur:  Henk2304 [ 07 jan 2018 15:04 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

exroosje schreef:
Vaker olie verwisselen, 20K ipv 30K (al zag ik dit preventieve advies niet op de site terug)
Volgens mijn garage is het standaard onderhoudsinterval (oorspronkelijk 30 Mm of 2 jaar) al teruggedraaid naar 20 Mm of 1 jaar.

Overigens ondervind ik zo nu en dan toch nog een flinke hapering bij het rijden. Afgezien van dit specifieke probleem ben ik verder nog steeds bijzonder in m'n nopjes met deze verder fijne auto.

Auteur:  arendonk [ 07 jan 2018 15:40 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dat is geen goed voorteken.

Auteur:  exroosje [ 08 jan 2018 10:05 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik geloof dat het in topconditie houden van je seals en schraapveren essentieel is. Daarom ook een kortere olie verwisseltermijn en kun je ook overwegen een olie flush product te gebruiken tijdens de oliewissel.

Auteur:  amsterdam [ 15 jan 2018 19:59 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

In maart 2015 een C5 THP Tourer automaat in gebruik genoemen. Mijn tweede THP.
Ik rijd ongeveer 15.000 per jaar. De bedoeling was om deze laatste C5 met bollen lang te houden.
Vanaf km stand 22.500 gaat de auto regelmatig in de noodloop en bij 28.000 wordt uiteindelijk de diagnose gesteld en de ketting vervangen. De kleppen zij ook al vervuild.
Ik ben nu 10 maanden verder en 11.000 km en de auto gaat weer in de noodloop.De ketting is weer aan vervanging toe en de kleppen zijn sterk vervuild. Km stand 41.000.
Ik rij zeker 70% snelweg, tank altijd RON 98, rij hem voorzichtig warm en de motor was bij de laatste reparatie al voorzien van de beste olie. De auto was gerepareerd met een ketting van de vijfde generatie.
Citroen NL heeft mij bij het vorige akkefietje al gratis reparaties beloofd tot 5 jaar na aanschaf.
Maar, ik ben het vertrouwen in die motor kwijt. Ik durf en niet meer mee naar het buitenland en vond niets vervelender dan steeds onverwachts met een auto zonder vermogen te rijden wat in het huidige verkeer ook tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Mijn vraag is waarom een van de laatste THP C5's nog even kwetsbaar is als de C5's uit 2010. Is die motor nu werkelijk verbeterd, of is het exemplarisch ?
Overigens moet ik vermelden dat de motor in de probleemloze momenten steeds als een zonnetje liep, trok als een lier, geen druppel olie verbruikte bij een benzineverbruik van 1 op 13,5 bij 120 op de snelweg. Dus geen inhouden waardoor de ketting zou rekken.

Pagina 115 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/