Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 80 van 143

Auteur:  JW-C5 [ 28 apr 2015 14:06 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

In het overzicht E4AB010AP0 Voorgeschreven producten : Modeljaar 2010 lees ik dat in de EP motoren alleen 0W30 of 5W30 gebruikt mag worden.
De 5W40 en 10W40 zijn daarin niet toegestaan.

Wellicht kan BJG daar wat meer over zeggen?

Groet,
JW

Auteur:  Roman [ 28 apr 2015 14:18 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Afbeelding

Auteur:  bartjan [ 28 apr 2015 14:23 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Vandaag even bij de dealer langs geweest (moest nog wat ophalen) en samen met de verkoper even de onderhoudshistory gecheckt. Volgens de history is er netjes 5w30 in gegaan. De 5w40 op het kaartje zal dus wel een vergissing geweest zijn bij het invullen.

Wel zag ik dat het schurende/ratelende geluid eerder is gesignaleerd door de vorige eigenaar.
Ook heb ik het soms schokkerige accelereren genoemd. Dit werd direct herkend als teken van vervuiling. Van beide punten is notitie gemaakt en beide punten kunnen t.z.t.onder garantie worden verholpen. Eerst maar eens een paar wat langere ritten maken.

Dank voor de reacties tot dusver.

PS. Men vertelde dat na het reinigen allen nog 0w30 gebruikt mag worden.

Auteur:  Arnold [ 28 apr 2015 15:17 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Kijk dan goed op de verpakking, want Total heeft twee soorten 0W30. Op de ene verpakking staan Peugeot en Citroën speciaal vernoemd en op de andere niet. Zal waarschijnlijk een net iets andere samenstelling / specificatie zijn.

Auteur:  exroosje [ 28 apr 2015 15:45 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Die speciale versie zal wel ultra low saps zijn.....Om vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan.

Auteur:  chathanky [ 28 apr 2015 15:49 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Om de eventuele discussie te ontkrachten.
Het gaat of het gevolg heeft voor de kettingspanner zelf en niet of het verdere invloed heeft op het welzijn van de motor.
Zolang het niet gaat om doorstroming heeft het geen gevolg voor de kettingspanning. De druk op de spanner blijft gehandhaafd.
Meer wilde ik er niet mee aangeven.

Auteur:  BJG [ 02 mei 2015 10:53 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

JW-NHS schreef:
In het overzicht E4AB010AP0 Voorgeschreven producten : Modeljaar 2010 lees ik dat in de EP motoren alleen 0W30 of 5W30 gebruikt mag worden.
De 5W40 en 10W40 zijn daarin niet toegestaan.

Wellicht kan BJG daar wat meer over zeggen?

De viscositeit is enorm belangrijk voor een moderne motor. Oliekanalen en boringen zijn zeer klein. Daarnaast is de motor thermisch zwaar belast. Dat betekent dat de olie snel opwarmt in de kanalen bij de turbo en in de zuigerbodem. Een goede doorstroming is dan ook zeer belangrijk. daarmee wordt de warmte beter afgevoerd en de olie minder zwaar thermisch belast.

Ook voor de kettingspanner is de viscositeit naar mijn smaak wel belangrijk. De kettingspanner is uiteraard niet geheel oliedicht, zodat er sprake is van doorstroming, anders zou er een luchtbel in blijven zitten waardoor de kettingspanner niet langer hydraulisch, maar pneumatisch is geworden. ;)

Auteur:  harald65 [ 02 mei 2015 17:19 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik was vandaag bij mijn dealer in Hapert en het gesprek kwam op de thp problematiek.
Wat hun doen is het volgende;als een auto binnen komt voor een beurt dan doen zij bij de oude olie een speciale toevoeging.
Vervolgens laten zij de motor een half uur draaien en vervangen dan de olie.
Een soort flushen dus.
De vervuiling wordt hiermee tegen gegaan.

Off topic overigens;terwijl zij met mijn auto even bezig waren,kreeg ik de sleutel van een C4 catus 1.2 vti 82,om even lekker mee te gaan toeren.
Zalige auto,het is dat vrouwlief hem spuug en spuug lelijk vindt anders had ik tot een deal willen over gaan.

Auteur:  BJG [ 02 mei 2015 20:31 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dat werkt inderdaad preventief tegen vervuiling van het smeersysteem. De beruchte vervuiling van de inlaten wordt hier echter niet mee voorkomen.

Auteur:  harald65 [ 03 mei 2015 08:36 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ah,weer wat geleerd.

Auteur:  exroosje [ 12 mei 2015 23:23 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Mijn THP is opeens olie gaan verbruiken. Op 20K na de beurt moest ik bijvullen na een service melding en ik kreeg hem vandaag weer.

Ik ben benieuwd waar die olie blijft. Zie in elk geval nooit een plasje onder de auto , dus zal ie wel ergens de motor inlekken en verbranden. Duimen dat het niet de turbo is.....

Auteur:  JW-C5 [ 12 mei 2015 23:42 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Zou het afdoppen van één van de carterventilaties hier een rol kunnen spelen?

Als het door de turbo komt, zou dat aan de inlaatkant te zien moeten zijn, lijkt mij.
Voorts zou er dan veel olie moeten zitten in de koeler en/of de turbo slangen.

En als ik me goed herinner had je ooit last van een "te hoge turbodruk". Was dat eenmalig of heb je dat vaker gehad?

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 15 mei 2015 11:57 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

JW,

Ik was in Denemarken.
De service melding oliepeil was voorbarig, de volgende dag was ie weer uit. Toch even een litertje total low saps 5W30 gehaald bij de lokale cit dealer en de helft ervan bijgegoten voor de terugreis. Hij stond wel richting min namelijk.

En jawel, halverwege de terugweg kreeg ik tijdens een lange acceleratie weer een "storing in motor" melding. Deze kreeg ik ook al in februari in Duitsland direct na het tanken weer optrekken en dus vorig jaar in Zwitserland. De melding gaat na een paar dagen weer weg. De eerste keer was het de turbodruk, de keren erna is nog geen uitlezing voor geweest. De auto moet sowieso voor een beurt, dan laat ik er naar kijken. Maar ik vermoed dezelfde (volgens JO niet ernstige) storing.

Het afdoppen van de ene carterventilatie was juist om te voorkomen dat de olie vanuit carter bij de kleppen terecht zou komen. maar eea kan gerelateerd zijn - hoge turbodruk betekent dat er eerder olie meekomt met de carterventilatie. Dan zou in de andere ventilatiebuis olie aangetroffen moeten worden.

Auteur:  exroosje [ 15 mei 2015 23:17 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik heb net mijn OBD2 readertje erop los gelaten en de melding was
turbo low pressure warning (oid)

Ik heb hem maar gewist . Waarschijnlijk was ie na nog een paar keer vanzelf verdwenen.

Ongetwijfeld dezelfde als eerder.

Auteur:  robb [ 18 mei 2015 22:46 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

:cit4
Toevallig dan.
Minder dan 1000km geleden heb ik wat olie laten bijvullen, vorige week in Frankrijk: "ping" te weinig motorolie. Ik heb er gauw wat bijgegooid, binnenkort maar weer eens naar de dealer voor gratis olie (want :citrofiel mycitroen-card).

Pagina 80 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/