Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 75 van 143

Auteur:  martwout [ 04 feb 2015 14:25 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

BJG schreef:
De E-THP is een nieuwe 3 cil motor die door psa zelf is ontwikkeld. De motor is nog erg nieuw. Er zijn vooralsnog geen echte problemen bekend.


Met andere woorden: de toekomst moet het uitwijzen. Maar het is te hopen dat ze hebben geleerd
van de thp.

Auteur:  martwout [ 05 feb 2015 13:06 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Update van de garage. De metaaldeeltjes zijn gruis van een ketting. Die heeft ergens tegenaan geschuurd. Ze hebben er nog niets aan gedaan (ook mede omdat ze zelf ook geen vertrouwen meer in de auto hebben t.o.v. klanttevredenheid) maar aangezien we dus naar een ander gaan kijken houden ze hem meteen daar en krijgen we vanaf morgen tot aflevering van de ander een kleine leenauto mee.

Auteur:  tonny25 [ 05 feb 2015 13:13 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Klopt de KM stand in het profiel?
Dan is het wel erg snel versleten.

Tonny.

Auteur:  JW-C5 [ 05 feb 2015 13:43 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

In deze posting is te lezen dat het er inmiddels meer dan 120000 zijn.

Groet,
JW

Auteur:  tonny25 [ 05 feb 2015 14:31 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

O sorry niet goed gelezen. Maar 120.000 km is ook nog wel snel voor zo een reparatie.
Ben benieuwd wat Citroen er nog aan doet. Dit moet toch niet kunnen. De 2 ltr motor is dan toch wel wat anders. Mijn gevoel zegt het zelfde over de diesel motoren. 2.0 ltr tov 1.6 ltr motor

Tonny.

Auteur:  exroosje [ 05 feb 2015 15:54 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Als dit door kettingrek komt had die toch al lang vervangen moeten worden?

Auteur:  JW-C5 [ 05 feb 2015 16:31 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Is er dan een terugroepactie geweest?

Als er tot dusver geen problemen waren die wezen op een uitgerekte ketting, waarom zou die dan eerder vervangen moeten worden?

Groet,
JW

Auteur:  martwout [ 06 feb 2015 17:44 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Beste forummers,

Wederom een update. We hebben vandaag in een nieuwe C4 en de genoemde 508 SW diesel 2.0 gereden en naar aanleiding hiervan was er een klik met de 508. Goede ruimte en goede rijkracht. De C4 reed prima maar de ruimte en uitvoering van de ander gaf de doorslag. Volgende week is hij klaar. Tot die hebben we de proef C4 als leenauto.

De rekening die nu zou volgen voor de olieklep en bijhorend gevonden probleem hoeven we niet te betalen. Dat zou samen richting de 2k gaan. Verder zijn ze ook me de inruil tegemoet gekomen en krijgen we korting op de trekhaak die nog moet komen plus kijken ze uit naar een mooie deal voor winterbanden. Er zitten nu zomerbanden onder maar aangezien het seizoen op zijn einde loopt, laten ze het nu rusten. Mocht het nog nodig zijn, kunnen we een leenauto met winterbanden krijgen.

We hebben de oude auto leeggehaald en zijn ter plekke (stond in de werkplaats open met de rechter band eraf en een soort staaf erbij) geïnformeerd en hebben ook gezien wat de deeltjes waren. We schrokken ervan.

De olieklep was een oliepomp (klein zwart ding met een slang eraan; lag in een plastic bak met olie) maar de metaaldeeltjes waren onderdelen uit de motor. Er was een roodachtig plastic uitziend onderdeel wat naar ik begrijp onderdeel is van de ophanging van het strak houden van de ketting. Dat lag volledig aan diggelen op de werkbank. En spreek ik over een brokstuk of 5-6 waarvan 1 groot stuk. Daarbij hoorde ook een kleine ijzeren ronde staaf en een u-vormig ijzeren houder. Dat was dus uit elkaar gespat en tegen de ketting aangegaan die was gaan flubberen.

De monteur zei ook dat hij na constatering meteen naar voren is gerend dat het einde was. Ze hadden nu de ketting gerepareerd. De oude ketting hing aan de werkbank. De C5 gaat ook naar een handelaar. Maar daarmee is dus vanwege werk van de hoofdgebruiker heen en weer naar Sneek gereden toen die oliedrukmelding kwam. Je zal maar inhalen met 120 en de motor stopt er helemaal mee. En de auto was normaal in onderhoud.

Ik wilde het nog even delen. Wellicht dat mensen hier met kennis de onderdelen herkennen. Ik heb geen foto's gemaakt maar ik kan het zo herkennen van kleurenfoto's.

Auteur:  chathanky [ 06 feb 2015 22:57 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Hier een plaatje Martwout.

Bijlage:
distributie thp.jpg

Auteur:  chathanky [ 06 feb 2015 23:07 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

In de docs is te lezen dat de uitslag van de spanner spanner maximaal 68 mm mag verschillen.

Auteur:  exroosje [ 06 feb 2015 23:54 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Als de ketting zover rekt, dan krijg je toch problemen met inhouden.Inderdaad is het probleem dat er geen terugroepactie is. Sommigen merken helemaal niets. Maar dan hoort de garage een proefrit te maken een eea te constateren

Auteur:  BJG [ 07 feb 2015 00:14 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

chathanky schreef:
In de docs is te lezen dat de uitslag van de spanner spanner maximaal 68 mm mag verschillen.

kleine correctie: 68 mm verschil is wat veel, dan rammelt hij het blok uit ;)

Het gaat hier om de gemeten lengte van de dummy-spanner bij een gegeven aanhaalmoment, dat is een indicatie voor de rek van de ketting.

De marge van de uitslag van de spanner is in werkelijkheid maar een paar mm

Ik verwacht dat geleider nr 8 is los gebroken, dat zorgt niet voor enorm veel meer verlating van de inlaat-nokkenas.
Zoals hier:
Bijlage:
Geleider.jpg


Zeker met de recentste update die een latere inlaat-timing accepteert hoeft dit niet direct inhouden te veroorzaken. Wel heeft het vermoedelijk geluid gemaakt.
Er ontstaat natuurlijk wel enig puin, en uiteindelijk motorschade.

Auteur:  chathanky [ 07 feb 2015 00:34 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Bijlage:
spanner.jpg


Zo bedoelde ik dat ook.
Afstand F.

Speling op de schakels loopt wel aardig op. een tiende mm per schakel maal het aantal schakels loopt snel op. ;)

Vreemd ook wel dat het meer en deel van de oude auto`s kettingen hadden en moeiteloos 3 ton liepen.
Zijn de ingenieurs vergeten om een juiste ketting te kiezen die sterk genoeg is?
Materiaal is in de jaren zeker verbetert probleem is dat alles wordt uitgemolken om elke cent uit te kunnen sparen.

Auteur:  BJG [ 07 feb 2015 01:14 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

OK, helder.
Ik ben het met je eens.
Maar het gaat hier niet om een gerekte ketting maar om iets anders.

Auteur:  JW-C5 [ 07 feb 2015 01:16 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Opvallend te zien dat er een enkele ketting gebruikt wordt :idea:

Heeeeel lang geleden heb ik een paar DS'en gehad.
Die waren voorzien van een duplex ketting, en die hoefde heel wat minder te doen dan de huidige kettingen. Er was immers alleen een enkele, onderliggende nokkenas die ermee moest worden aangedreven.

Groet,
JW

Pagina 75 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/