Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 68 van 143

Auteur:  GSPallas [ 17 jul 2014 14:37 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Vandaag de C5 weggebracht voor de vakantiecheck en ik had gevraagd, omdat ie van de week een keer bokte bij het inschakelen van de cruise-control, even te kijken naar de interne vervuiling. Net een telefoontje gehad en er was, na de reiniging bij de laatste beurt, wel wat vervuiling zichtbaar en bij de komende 90.000km beurt (is over 10.000km) wordt er gereinigd met granulaat. Ze gingen dat nu alvast aanvragen bij Citroen.

Behoudens dat de wagen nu een keer wat 'bokte' bij het inschakelen van de cruise-control heb ik er niet echt last van, niet anders dan dat de C5 iets minder fel is dan toen ie net nieuw was.

Het blijft wat mij betreft een fijne motor .....

Auteur:  bgt [ 17 jul 2014 15:41 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

GSPallas schreef:
niet anders dan dat de C5 iets minder fel is dan toen ie net nieuw was..

Grappig :( bij mij is ie juist feller geworden. Dat merk ik vooral met de caravan erachter. Meestal worden de auto's luier als ze ouder worden(voor je gevoel dan, je went eraan).

Auteur:  JFDEHAAN [ 28 okt 2014 20:44 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Al heel lang niet meer gepost hier. Maar sinds een paar maanden hebben wij problemen met onze C5. Vanavond durfde de vrouw des huises de snelweg niet meer op omdat hij totaal geen vermogen gaf. Afgelopen tijd gebeurd het met enige regelmaat dat we een "emissie-storing" hebben en valt de Turbo kortstondig uit. Ook horen we een soort "geklapper" op het moment dat de turbo er uit klapt.

Ook hebben wij het idee dat niet het volledige vermogen afgegeven wordt en de motor niet lineair doortrekt.

Nou heb ik een beetje gegoogeld en vermoed ik dat de motor vervuild is. De dealer heeft afgelopen week er kortstondig naar gekeken tijdens de winterbanden wissel en rade ons aan een paar keer flink door te trekken en injectie reiniger te gebruiken. Echter naar vandaag hebben wij er niet zoveel vertrouwen in dat dit de oplossing is....

Auto heeft nu 85.000km gelopen en is 4 jaar oud. Wat denken jullie dat het probleem is ?

Auteur:  GSPallas [ 28 okt 2014 21:53 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik vrees het ergste voor je, ....



Je hebt zo te zien wel een redelijk gelijk exemplaar in handen als ik zelf heb, ook dezelfde kilomterstand. Ik had er lang vertrouwen gehad in dat het goed blijft gaan. Echter dit baart me wel wat zorgen.

Auteur:  JFDEHAAN [ 29 okt 2014 12:07 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Contact gehad met de dealer, ze gaan het spruitstuk iniedergeval schoonmaken.

Auteur:  Menno [ 30 okt 2014 16:52 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Waren deze linkjes al eens geplaatst ?

http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/
http://www.driving-dutchman.com/opgerek ... we-rijden/

Auteur:  exroosje [ 30 okt 2014 18:59 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Als je ketting nog niet vervangen is... Kun je er maar beter op aansturen dat dat wel gebeurt. Aangenomen dat cit dat gewoon betaalt.

Auteur:  bgt [ 31 okt 2014 09:27 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Menno schreef:
http://www.driving-dutchman.com/dure-motorreparatie-door-te-zuinig-rijden
http://www.driving-dutchman.com/opgerek ... we-rijden/

Dan is LPG toch wel top :cit4

Auteur:  exroosje [ 31 okt 2014 10:34 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Met LPG kun je toch ook in de te lage toeren rijden en de boel om zeep brengen? Ik zie het verband niet.

Auteur:  bgt [ 31 okt 2014 10:37 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Er zit geen turbo in dus rijd je vanzelf niet met zo'n laag toerental(900rpm) en LPG vervuild niet dit in tegenstelling tot andere brandstoffen.
Mijn kilometers worden tegenwoordig ook meestal onder de 3000 toeren gemaakt. Alleen blijft de motor superschoon.

Auteur:  NTwoO [ 31 okt 2014 11:07 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik denk bgt bedoeld, liever een oudere lpg bak dan een thp als jij zuinig wilt rijden. Dat is echter op de langere termijn toch lastig.

Auteur:  BJG [ 31 okt 2014 11:32 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

@bgt:Ik vind het fijn dat je tevreden bent met je eigen motor/brandstofcombinatie.

De vervuiling van de THP ontstaat echter evengoed op LPG, en is inherent aan het systeem van directe injectie. Daar verandert het monteren van een LPG installatie niets aan.

Een indirect ingespoten benzinemotor heeft geen last van vervuiling van de inlaatkleppen, met of zonder lpg.

Auteur:  bgt [ 31 okt 2014 12:52 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Als je een LPG installatie op de THP zou kunnen toepassen zal dat toch wel vervuiling schelen. Zeker in verhouding tot een diesel. Turbo motoren zijn sowieso slecht voor stadsgebruik of langzame ritten. Het zgn goedkoper rijden met (moderne downsized)turbomotoren betaal je ergens dubbel en dwars terug.

Auteur:  NTwoO [ 31 okt 2014 21:33 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dat is maar beperkt het geval, want in de verbrandingscyclus waar de vervuiling voorkomt zal de lpg installatie uitschakelen en de motor toch op benzine draaien, als ik het goed begrijp hoe lpg icm direct ingespoten benzine werkt. Tijdens overige bedrijf zal lagere roet en hogere temperaturen wel een voordeel kunnen zijn...

Auteur:  bgt [ 31 okt 2014 23:12 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP

NTwoO schreef:
Dat is maar beperkt het geval, want in de verbrandingscyclus waar de vervuiling voorkomt zal de lpg installatie uitschakelen en de motor toch op benzine draaien, als ik het goed begrijp hoe lpg icm direct ingespoten benzine werkt. Tijdens overige bedrijf zal lagere roet en hogere temperaturen wel een voordeel kunnen zijn...

Dit is dan alleen bij een turbo motor(direct ingespoten) het geval, niet bij een atmosferische zoals ik heb. Heb dit nog nooit zien gebeuren bij mij. Alleen als ie koud is natuurlijk wel........bij het starten, dan knippert het gaslampje ook. Onder het rijden nog nooit gezien.

PS je kan nl aan de motorolie/bougies zien, bijv. na 20000km, hoe vuil dit wordt door de kooldeeltjes die erin komen door de verbranding van benzine.....laat staan hoe vuil een dieselmotor is :o
Deze schone verbranding is in mijn ogen een erg onderschatte eigenschap van LPG en dus de slijtage van de motor.

Pagina 68 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/