Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 928
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Nu willen we natuurlijk wel foto's! (maar dan in een ander draadje)

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


22 dec 2015 08:03
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 sep 2010 19:25
Berichten: 1847
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
un_vrai_break schreef:
Peter, bedankt voor je positieve reactie........


...... ik wil heel graag positief voor je zijn, maar dan niet in in dit draadje; ondanks alle ellende die ik met de C5 1.6THP heb gehad is het verreweg mijn fijnste en mooiste auto ooit geweest, ook fijner dan de nieuwe DS5 die ik nu rijd.
Maar, zoals ik vorige week in mijn eigen draadje heb gemeld, is bij mijn C5 een klein jaar geleden alles (grotendeels onder coulance) hersteld maar bleek bij inruil 2 weken geleden dat alles weer helemaal mis was. (opgerekte ketting, olielekkage bij de kleppen, ernstige interne vervuiling), dit dus na een jaar en ca. 20.000km, herstelkosten € 2000,-. Nu zou ik dat normaal niet zo erg vinden, mist je dan weer een jaar of 4 - 5 vooruit kunt, maar dat was dus niet het geval.

....... maar goed, geniet van je C5, het blijft ondanks alles een fantastische automobiel! :smt193

_________________
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country


22 dec 2015 09:16
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2011 15:53
Berichten: 274
Woonplaats: Zaanstad
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Net na 30k was ik ook aan de beurt, maar ben inmiddels 110k verder. Dacht onlangs dat het schokken bij lage toerentallen ook een thp eigenschap was, maar het begon bij bijvullen van de olie met de 2de helft van een liter Total ineo MC3 5w30 (gekocht omdat ze geen ECS hadden). Bij de garage geweest en die konden niets voelen bij warme motor of uitlezen en nu na weer een halve liter andere meer dan half zo dure 5w30 is het zo goed als over.
Dus tip de (mijn) THP lust geen MC3.

_________________
Afbeelding Afbeelding


27 dec 2015 20:36
Profiel
Model geleerde
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2006 00:35
Berichten: 237
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 35000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Voor de verslaglegging een update:
twee weken geleden was ineens al het vermogen weg, de auto trok voor geen meter, kwam moeizaam op snelheid; ik denk dat een 2CV mij er makkelijk uit zou rijden.
Maar de motor liep regelmatig en er werd geen storing gemeld.
Toch meteen een afspraak gemaakt (beurt zat eraan te komen).
De oorzaak van het ongemak blijkt een weggeblazen (let op: ik rijd rustig) pakking tussen de turbo en uitlaat te zijn.
Een dag en een kleine 200 euro later loopt de motor weer zoals dat hoort.


29 maart 2016 14:12
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
:smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


29 maart 2016 14:23
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 17 aug 2016 07:27
Berichten: 1
Auto: C5 1.6THP exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 105000
Kleur: blue abyss


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Helaas hoor ik ook tot die cliënten met een THP probleemmotor.
mijn C5 THP automaat 6bak geleverd januari 2011 heeft al een nieuwe kettingspanner distributie , benzinepomp, eerste deel uitlaat (flexibele stuk) gehad , waarna diverse keren motorstoringssignaal. Oorzaak niet te vinden. Uiteindelijk afgelopen mei in Oostenrijk: turbo kapot olielekkage kleppendeksel . reparatie 2900 euro. Totale kosten motorgerelateerde reparatie nu plm 4400 euro. niets onder coulance. 2,5 maanden later totale stilstand in Italie. repatriering naar NL, reparatie 1600 euro , olielekkage , timing distributie bijgesteld inwendige vervuiling inlaatkleppen gereinigd. Momenteel klacht bij Citroen NL neergelegd. (men wil slechts 500 euro coulance betalen)
Vraag: welke aanpassingen hadden er nog meer moeten gebeuren dan de andere kettingspanner voor de distributie? Is vervuiling gevolg van ontregelde kleptiming tgv het bouwtype THP motor? (slappe distributieketting , of juist door directe inspuiting, geen reiniging door benzinedamp van het inlaattraject) ? Hoe is te zien voor de klant of de motor vervuilt? Zou regelmatig ver doortrekken in de versnellingen helpen?
Is er een richtlijn voor behandeling van deze schades door citroen of een samenvattend register (tros-radar is alweer ruim 3 jaar geleden) , het lijkt dat coulance bij het zelfde probleem door citroen zeer verschillend wordt afgehandeld.
Is het mogelijk een ander type motor (2,0i uit eerste C5ph3) of een ruilmotor van latere datum te monteren en zou dat het probleem oplossen?


17 aug 2016 11:58
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 sep 2010 19:25
Berichten: 1847
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Heb je hem zelf nieuw aangeschaft? Want ik denk dat daar het grootste verschil in de coulance regeling zit.

_________________
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country


17 aug 2016 15:14
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Citaat:
Is het mogelijk een ander type motor (2,0i uit eerste C5ph3) of een ruilmotor van latere datum te monteren en zou dat het probleem oplossen?

Lijkt me niet dat het mogelijk is een 1.6 THP te vervangen door een 2.0i. Dan zit je met een andere kabelboom. Hetzelfde type motor van een latere datum zal wel gaan maar de vraag is dan of je met die motor niet opnieuw tegen dezelfde problemen gaat aanlopen. Iedere THP namelijk en dan vooral de 155 pk versie geeft er op den duur gewoon de brui aan. Ook die uit de recentere bouwjaren.
Een bevriende monteur vertelde mij laatst dat als je de 100.000km haalt met een THP motor je blij mag zijn. Om die kilometerstand te bereiken zijn dan ondertussen sowieso al de ketting inclusief spanners vervangen en met een beetje pech ook je turbo. Tegen de interne vervuiling in het blok doe je ook niets tegen. Ook niet regelmatig ver doortrekken in de toeren. Het is inherent aan de constructie van de motor.
Om problemen te voorkomen kun je maar 1 ding doen en dat is bij de aanschaf van een auto een zo groot mogelijke boog om auto's maken die voorzien zijn van deze motor.


17 aug 2016 18:04
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 09 aug 2012 20:00
Berichten: 106
Woonplaats: Geldrop
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 155000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Mmmm, dus alleen de eerste eigenaar komt in aanmerking? Voelt als een makkelijk excuus voor CN om onder hun verantwoordelijkheiduit te komen.
Vraagje: zijn er hier op het forum positieve uitzonderingen op de bovengenoemde "100000km regel"?


17 aug 2016 18:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Bij mij is vorig jaar de ketting bij 120000 voor de 2e keer vervangen onder coulance.

Toen er bij 150000 weer problemen waren is de ketting opnieuw gecontroleerd / afgesteld (onder garantie).
Maar die was volgens de dealer goed (cit ams). En alles was schoon.

Erger was dat hij toch onregelmatig bleef lopen. Vervangen van de benzinepomp (inmiddels ook de 2e keer) bracht daar verbetering in maar nog steeds niet 100%
Toen wisten ze het eigenlijk ook niet meer. Cit ams heeft uiteindelijk dan maar een flesje reiniger erin gestopt en mij nog eentje meegegeven en ik ben er mee op vakantie gegaan. Na 1000km werd het echter duidelijk beter (ik had de hoop al opgegeven).

Het is duidelijk niet zo dat ze me er mee hebben laten zitten. Het is wel belachelijk dat alles wat aan die motor zit er na enige tijd gewoon mee ophoudt. En dat het erg lastig is die motoren helemaal goed te krijgen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


18 aug 2016 13:27
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2011 15:53
Berichten: 274
Woonplaats: Zaanstad
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Zit inmiddels over de 160.000 en nu tijdens vakantie 2x emissie storing met volle belading en bij 6% stijging met 130 in de 6.
Terug ging die in noodloop en dat bleef na kort herstarten ook. Niet zo fijn op de autobahn dat je soms in de 3 de toeren het rode gebied in draait om gewoon met het verkeer mee te kunnen. Na een uurtje thuis uit staan was het lampje nog wel aan maar leek de turbo wel weer gewoon mee te doen.

Kijken of de dealer binnenkort tijd heeft wanneer ik ook tijd heb. Anders wellicht even langs bij JO omdat ik toch de bak eens wil laten spoelen.

_________________
Afbeelding Afbeelding


27 aug 2016 09:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Bleef ie in de 3 hangen?

Dat is een storing van de automaat.

Een generiek bluetooth OBD dingetje wil dan soms wonderen doen. Kost een tientje op ebay.

Vorige vakantie met de automaat storing en vastzetten in de 3 ; na wissen konden we wel naar huis rijden in een normale versnelling. Deze vakantie veroorzaakte een of andere storing tijdens starten dat de airco niet meer wilde aanslaan. Erg irritant in toscane...

Wissen van de storingen heeft in beide gevallen het acute probleem verholpen . Daarna automaat geflushed, deze keer moeten we nog bij cit laten uitlezen wat er nou aan de hand was. OBD gaf nl een generieke storingscode 00000

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


27 aug 2016 19:18
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 928
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
This Game, je hebt wel een mooi verbruik (als dat actueel is). De mijne doet 11.9 km/l, maar bij een vakantieritje van iets meer dan 700km van huis naar midden-Frankrijk met een caravan van 1000kg (snelheid zo'n 85-95km) kwam het verbruik op zo'n 7 km/l. Het totale verbruik tijdens de vakantie (2230 km, 1450 km met caravan) kwam op 9 km/l.

Overigens ik las pas een vraag (in dit topic) over de kilometerstanden van THP-motoren. Als je op marktplaats kijkt staan er best wat met kilometerstanden van 170 dkm tot 200 dkm. Maar ja, daar moeten we maar geen statistiek op bedrijven.

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


27 aug 2016 21:09
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2011 15:53
Berichten: 274
Woonplaats: Zaanstad
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Het verbruik is wat gestegen door de extra drukte op de A8 doordat de Velsertunnel al een tijdje dicht is. Daarvoor was het zelfs 14.7 (ik mis een paar tankbeurten nog van afgelopen weken). Is geen tourer wat een paar honderd kg scheelt en rij woon-werk 2x 100 km op de A1 tegen files in, dus dat scheelt ook.

Nee, zat niet vast in de 3 maar in de 4 en hoger hield ik berg op geen snelheid vast of tenminste kon niet accelereren. Wel eens gehad in de 407 in de file op de Antwerpse ring terug van vakantie. Gelukkig wel met 2.0 hdi dus optrekken ging nog best redelijk. Dat was na een afkoelpauze en herstart ook over.
Nu was het net alsof de turbo niks deed en we op half vermogen en begrensd op 130 naar huis kropen. Kreeg ook commentaar van de achterbank dat we geen bekeuring moesten krijgen, omdat aan de motor toeren te horen ik aan het racen was, terwijl ik in 4 probeerde de 120 te halen.

En dat alles net nu we besloten hadden nog minstens 2-3 jaar door te rijden tot over de 250.000 of zolang het economisch verantwoordbaar is. :| Ik ga eens kijken naar een obd dongeltje.

_________________
Afbeelding Afbeelding


28 aug 2016 21:20
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 04 sep 2016 14:45
Berichten: 4
Auto: C5 Tourer Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 165000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Hallo medeforummers,
Ik ben op zoek naar een C5,en heb dit topic en andere bronnen geraadpleegd.
De C5 die ik wil aanschaffen heeft 163000 km ervaring,en na het zoeken op "problemen 1.6 thp opgelost" kwam ik dit bedrijf tegen.
http://www.technischservicecenter.nl/pr ... p-motoren/
Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn,voor dat geld de problemen voorgoed opgelost....
Is er iemand die hier ervaringen mee heeft,?
Gr Willem


05 sep 2016 07:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.