Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
"THP probleem aanwezig" klinkt wel heel vaag. Ook adviezen als "direct verkopen" zijn een beetje onzin. Als ik zie wat mijn wederhelft in twee jaar tijd aan een "betrouwbare" Ford Focus diesel heeft uitgegeven aan onderhoud dan valt het onderhoud aan mijn THP in het niet.
Je hebt een paar opties, ik ga er even van uit dat er /geen/ sprake is van overmatig olieverbruik:
- Inlaat is vervuild: reinigen kost ca 250 euro. Er zijn een aantal bedrijfjes die zich hierin specialiseren, Google maar eens op "walnut blasting prijs" oid. Eventueel kun je ook chemisch reinigen, door een inlaatreiniger een nachtje in de cilinders te zetten (daarna olie vervangen) of door waterstofreiniging (veelbelovend, nog niet geprobeerd, zie carbon-cleaning.nl).
- Distributieketting staat niet meer op tijd / is gerekt: distributie op tijd zetten of eventueel vervangen. Of vervanging nodig is kun je bepalen door eerst te meten hoever je de ketting kunt induwen via het gat van de spanner (met een pre-tensioning tool die in het afstelsetje zit).
Op tijd zetten kost je (als je het goed doet) twee nieuwe bouten, ca 10 euro. Volledige vervanging kost ca 210 euro aan (originele) onderdelen (ketting,geleiders,tandwielen,bouten,spanner,pakkingen). Arbeid scheelt niet zoveel tussen de twee opties, reken op een uurtje of vier, vijf aan werk.
De klus valt best mee en is ook zelf te doen: demonteren beschermkap onder motor, linkerwiel, beschermkap wielkast, linker motorsteun (even steuntje onder de motor op de oliepan), multiriem, poelies, turboslangen, kleppendeksel. kettingspanner; dan nokkenassen vast, krukas vergrendelen (pin zit in afstelset), losdraaien boutjes kettinggeleiders (linkerkant motor + 2xbovenop), verwijderen oliepeilstok, losdraaien bout krukas + 2xbout nokkenassen. Uitlichten ketting + drie tandwielen + twee geleiders. Bevestigingspunt krukas goed reinigen (100% vetvrij), nieuwe set voormonteren en alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar. Let op de aanhaalmomenten van bouten krukas en nokkenassen - is moment + verdraaing. De rest is niet zo kritisch.
Er is een Youtube filmpje van een amerikaan die dit bij een Mini doet, erg duidelijk uitgelegd. Ik heb eventueel een afstelsetje beschikbaar voor mensen die dit zelf gaan doen.
Als er echter sprake is van overmatig oliegebruik dan wordt het problematischer. Dat kan duiden op bijvoorbeeld problemen met de zuigerveren (minder compressie, meer carterdruk, meer olie in de carterventilatie, en daardoor sneller weer een dichtgekoekte inlaat). Dan komt wellicht een revisie in beeld met nieuwe zuigerveren.
|
06 jun 2017 10:51 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Eens, maar eea staat of valt met een goede diagnose, en na deze diagnose is eerst Citroen aan zet. Citroen Nederland voor coulance (en die kan ook bij hoge km standen gegeven worden weet ik uit ervaring) of de verkopende partij (wat erg helpt is als deze dezelfde is als diegene die hem in onderhoud heeft. Zo ja, dan kunnen ze zich er niet van af maken met de opmerking dat coulance niet mogelijk is.
OVerigens zijn deze oplossingsrichtingen ook de zaken die citroen zelf doet, maar tegen veel hogere kosten.....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
06 jun 2017 11:08 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Citaat: een "betrouwbare" Ford Focus diesel Hoezo betrouwbaar? Een Ford betrouwbaar ? Honda, Toyota, Subaru dat is betrouwbaar!
|
06 jun 2017 11:43 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
betrouwbare Subaru diesel? ahum heeft nooit bestaan Betrouwbare Toyota diesel? ahum dat was vroeger Die betrouwbare Ford diesel is overigens 9 van de 10x een PSA motor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 jun 2017 13:16 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De betrouwbaarste autos zijn benzine (en hybride) modellen van de japanners. En met stip bovenaan: De prius!.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
06 jun 2017 13:24 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Zal het een goede vriend melden, die heeft zijn Japanse auto gekozen op betrouwbaarheidsstatistieken .... Enkel maar ellende tot nu toe , die wenst zijn voorgaande ( wat statistieken betreft niet al te beste megane ) weer terug
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
06 jun 2017 13:27 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik heb totaal niets te klagen over de PSA HDi diesels. En de Xantia had terecht de bijnaam: De Franse Toyota. Kilometrages tot voorbij de 400.000 met een reeks Xantia's en C5'en zonder bijzonderheden.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
06 jun 2017 13:35 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik wilde vooral even relativeren dat onderhoud bij elk merk voorkomt. Natuurlijk is het wel zo dat je zou mogen verwachten dat een distributieketting eigenlijk onderhoudsvrij is en zeker langer zou moeten kunnen meegaan dan een reguliere getande riem (120-160k).
Ik heb zelf het idee dat er gewoon niet goed is gerekend toen men deze motor aan het opschalen was. In de 1.6vti doen zich, voorzover ik heb begrepen, geen van beide issues (kettingrek + inlaat vervuiling) voor.
Maar het is nu ook allemaal geen grote ramp. Wat ik niet snap is dat Citroen niet veel schappelijker is hierin. Onder "coulance" iets repareren betekent over het algemeen dat je zelf nog steeds meer betaalt dan wat je elders kwijt zou zijn. Een hele kettingwissel kost EUR 210 aan _originele_ onderdelen, verkoopprijs bij de dealer, inclusief btw (after market kan het voor minder dan de helft). Een geoefende monteur moet dat klusje zeker binnen 4 uur kunnen uitvoeren. Dan kom ik dus op een realistisch tarief van ca EUR 500 uit voor originele onderdelen plus 4 uur werkplaatstarief. Oh, de olie moet natuurlijk ook nog gewisseld worden, goed, nog 25 euro extra.
Ik zou zeggen: was klanten met deze motor tegemoet gekomen en voer dit gedurende de levensduur van de auto uit voor de helft: EUR 250. Dat zal zo ongeveer in de buurt van de echte kostprijs liggen (zowel voor onderdelen als arbeid tegen intern tarief). Dan hadden ze hun eigen ontwerpfout op een sjieke manier opgelost, voor een redelijk tarief voor de klant en voor Citroen zelf kostenneutraal.
|
06 jun 2017 13:59 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Precies. Zelfs 5 a 6 ton is geen uitzondering!
Edit: Dit slaat op Jansr's post
|
06 jun 2017 14:04 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Honda , rete betrouwbaar.. De vtec motoren onverwoestbaar..
Maar ze hebben nu een 1,0 en een 1,5 met resp 130 en 190 pk.. Eens kijken of deze de betrouwbaarheid van de oude vtec motoren evenaren
|
06 jun 2017 17:26 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
PSA had dan ook beter met een Japans automerk kunnen samenwerken ipv BMW , maar ja dat is nu eenmaal niet zo en dus zitten we opgescheept met de VTi/THP ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
06 jun 2017 17:28 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik denk het niet. BMW is van oudsher een zeer gerenommeerd motorfabrikant; vliegtuigmotoren, automotoren en prachtige motorfietsen en auto's. Het probleem zit hem in de minimalistische wijze van construeren vandaag de dag. Componenten worden tot de grenzen. van het materiaal bepaald. Brekende nokkenasriemwielen, slechte kettingen, kunststof druklagers. Er wordt steeds meer rotzooi gemaakt. Vergelijk eens het druklager van een C5 met dat van een DS. Alle fabrikanten maken zich schuldig aan deze ellende.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 jun 2017 20:11 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ja en nee. Als je bedenkt hoeveel techniek er in een auto zit. Hoewel auto's duur lijken,... zijn ze eigenlijk goedkoper geworden vergeleken met vroeger. Dat zet alle ontwikkeling en uitvoering onder druk... aangezien fabrikanten elkaar dood concurreren. En elke fabrikant laat steken vallen inclusief de japanners.
Dat gezegd hebbende....loop ik met een grote boog om een THP.
|
06 jun 2017 20:30 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De grootste druk komt van de marktwerking dat velen net weer iets nieuwer dan de buurman willen. Een time to market van een jaar en een levensduur van 2 jaar voor een model is heel gewoon.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 jun 2017 22:47 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
1.6THP "problemen" ?
Die 'marktwerking' wordt ons dan wel door de producenten opgedrongen want die moeten productie en omzet houden. Onze economie is een groei-economie en als we geen groei hebben deugt er iets niet. Vervolgens laat de consument zich dat wel aanleunen door mee te doen.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
07 jun 2017 00:17 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|