Auteur |
Bericht |
Bossinkje
C5club Executive
Geregistreerd: 14 maart 2009 15:26 Berichten: 1931 Woonplaats: Enschede
Auto: C5 2.0 HDiF Comfort Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 231.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De 308 van mijn ouders (helaas ook een THP..... ) heeft momenteel nog steeds last van olielekkage. Inmiddels heb ik twee turboleidingen vervangen (eerste keer is kloten, de tweede keer was ik een stuk sneller ), en nog is het lekken niet geheel weg. Nu lijkt er nog ergens olie bij de oliekoeler vandaan te komen, maar kan het niet goed zien zonder alles weer te demonteren. Misschien hier iemand die een idee heeft waar dit weg kan komen (eigen ervaring?) Maar voor de rest is het best een fijn blokkie.
_________________ Renault Mégane 1.5 DCi GT-line Estate 2012
Ex: Renault Laguna 2.0 DCi Estate AUT - 2008 Ford Focus 2.0 TDCi Titanium - 2008 Citroën C5 2.0 HDiF Comfort Tourer - 2008 Citroën C5 2.0 16v Différence AUT - 2004 Citroën BX 1.4 - 1988 Citroën XM Turbo CT Pallas - 1999 Citroën Xantia 1.8 16v - 2000 Seat Ibiza 1.4 16v S - 2001 Renault Clio 1.4 RTi - 1997 Citroën BX 1.4 - 1988
|
10 mei 2017 15:58 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
bedoel je dan deze bulletin? A WORLDWIDE COMPANY 08/13 ALG.01.006/5 ALGEMEEN TECHNISCH BULLETIN Koolafzettingen in verbrandingsruimten en op inlaatkleppen (IDI) Probleem: Motor slaat slecht aan, pingelen, overslaan, vermogensverlies, te hoog brandstofverbruik, “zagen” van het stationair toerental, slechte uitlaatgaswaarden. Oorzaak: Op inlaatkleppen, op zuigerbodems, in verbrandingsruimten en in zuigerveergroeven zetten zich koolafzettingen af, die de hoeveelheid aangezogen lucht en dus de verbranding nadelig beïnvloeden. Behandeling: 2 x Forté Gas Treatment aan de volle benzinetank toevoegen. 1 x Forté Valve Cleaner op de zuigers zetten om de koolafzettingen op te lossen. Breng de motor op bedrijfstemperatuur, demonteer de bougies en spuit per cilinder 3 seconden lang Forté Valve Cleaner in. Leg vervolgens een doek over de bougiegaten en start met gedemonteerde bougies de motor gedurende 1 seconde. Dit om een goede verspreiding van het product te verkrijgen. Laat vervolgens het product 15 minuten inwerken. Start nu de motor weer gedurende 1 seconde (nog steeds met gedemonteerde bougies) om vervolgens opnieuw een inwerktijd van 15 minuten aan te houden. Herhaal deze procedure 4 x tot een totale inwerktijd van 1 uur. Start na dit uur de motor (nog steeds met gedemonteerde bougies) gedurende 30 seconden om alle resterende vloeistof uit de cilinders te krijgen. Herstel het ontstekingssysteem en voeg aan de volle tankinhoud 2 doseringen Forté Gas Treatment toe en spuit bij 3.500 min–1 de resterende Forté Valve Cleaner met tussenpozen in om een verdere nareiniging te verkrijgen. Maak aansluitend een proefrit van 20 km met toerentallen tussen 4.000 en 4.500 min–1. Om de inlaatkleppen goed te reinigen moet met hogere toerentallen vanaf 3.500 min–1 gereden worden om de inlaatkleppen voldoende snel te laten draaien, zodat een effectieve reiniging verkregen wordt. De teer, vernis en harsdelen die de verbinding tussen de kooldelen vormen worden opgelost en de afzettingen worden verwijderd. Wordt met te weinig reinigingsmiddel of lagere toerentallen gereden, dan zal er een onvolledige reiniging plaatsvinden, waardoor het probleem terug zal komen. Indien het probleem is verholpen zal aansluitend gereinigd moeten worden met Forté Motor Flush om het restant vervuiling te verwijderen en vroegtijdig terugkeren van de storing te voorkomen. Zie Technisch Bulletin ALG.01.049 voor meer informatie. Advies: Voeg tijdens onderhoudsbeurten Forté Gas Treatment toe aan de tankinhoud om de reeds opgebouwde koolafzettingen te verwijderen.
|
10 mei 2017 16:07 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
@Bossinkje: Twee turboleidingen? Wat bedoel je precies? De leiding die bij mij ging lekken was de toevoerleiding, onderdeel 0379-56 (EUR 51.84) en koperen ringen 0379-89 (4x EUR 2.88, maar kun je ook hergebruiken). Leiding is nummer 6 in onderstaande tekening, ringen nummer 8: Misschien lekt het nog onder de turbo bij de retourleiding? Dat is nummer 9. De o-ring (nummer 16) heeft onderdeelnummer 1608951780 (EUR 2.43), en het boutje (nummer 11, 7mm hex kopje gaat snel stuk) zou ik ook vervangen, onderdeel 0307-13 (EUR 1.39). Mocht het retourslangetje zelf lek zijn, dat is onderdeel V861706980 (voorheen 0379-79). Kost EUR 46,84. Daar zit nog een slangeklem op aan de motorzijde, maar die staat niet op de tekening.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
10 mei 2017 16:14 |
|
|
Bossinkje
C5club Executive
Geregistreerd: 14 maart 2009 15:26 Berichten: 1931 Woonplaats: Enschede
Auto: C5 2.0 HDiF Comfort Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 231.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Nummer 6 en nummer 9 zijn beide vervangen inmiddels. En de vervanging van nummer 9 is nog maar recentelijk (twee weken terug ongeveer). Voor de rest is alles rondom de turbo droog, en wat het lijkt is dat de olie achter de oliekoeler wegkomt. Misschien dat daar een pakking zit die niet afdicht oid.
_________________ Renault Mégane 1.5 DCi GT-line Estate 2012
Ex: Renault Laguna 2.0 DCi Estate AUT - 2008 Ford Focus 2.0 TDCi Titanium - 2008 Citroën C5 2.0 HDiF Comfort Tourer - 2008 Citroën C5 2.0 16v Différence AUT - 2004 Citroën BX 1.4 - 1988 Citroën XM Turbo CT Pallas - 1999 Citroën Xantia 1.8 16v - 2000 Seat Ibiza 1.4 16v S - 2001 Renault Clio 1.4 RTi - 1997 Citroën BX 1.4 - 1988
|
10 mei 2017 16:34 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Was die retourslang lek? Dat is toch een degelijke rubber slang, wel erg vreemd dat die lek raakt.. Dat pijpje daarintegen, dat gaat mis op de flexibele koppelingen aan de uiteinden. Misschien een goed alternatief voor het originele onderdeel: http://www.ebay.co.uk/itm/HEL-PERFORMANCE-Braided-Turbo-Oil-Feed-Hose-Steel-For-PEUGEOT-207-GT-GTI-THP-/231635829415Flexibele slang ipv pijpje met bewegende koppelingen.. Maar die filterbehuizing zit nog vast met een pakking (B in onderstaande tekening). Kosten voor B+D samen zijn ca EUR 22. Onderdeel 1613571980 (voorheen 1103P9). Moet wel alle olie uit je blok voordat je dat los haalt. Ik zou ook eerst goed kijken of het wel echt op die pakking lekt, want als dat nooit los geweest is lijkt me die kans erg klein. Weet je zeker dat het niet de carterventilatiepijp of de luchtaanvoerpijp (na aansluiting van de carterventilatie) is die wellicht lekt en daarbij wat oliedamp zweet?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
11 mei 2017 10:37 |
|
|
Bossinkje
C5club Executive
Geregistreerd: 14 maart 2009 15:26 Berichten: 1931 Woonplaats: Enschede
Auto: C5 2.0 HDiF Comfort Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 231.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Zoals ik zei weet ik niet waar hij lekt, het lijkt daar weg te komen. Maar dat wordt toch eerst de boel los halen en kijken waar hij lekt.
_________________ Renault Mégane 1.5 DCi GT-line Estate 2012
Ex: Renault Laguna 2.0 DCi Estate AUT - 2008 Ford Focus 2.0 TDCi Titanium - 2008 Citroën C5 2.0 HDiF Comfort Tourer - 2008 Citroën C5 2.0 16v Différence AUT - 2004 Citroën BX 1.4 - 1988 Citroën XM Turbo CT Pallas - 1999 Citroën Xantia 1.8 16v - 2000 Seat Ibiza 1.4 16v S - 2001 Renault Clio 1.4 RTi - 1997 Citroën BX 1.4 - 1988
|
11 mei 2017 14:36 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Als je het eenmaal uit elkaar hebt wordt het lastig om te zien waar de oorzaak zit. Ik zou alles even goed schoonmaken, starten en dan met een zaklampje en een stuk poetspapier of witte poetsdoek erbij gaan zoeken.
|
11 mei 2017 14:40 |
|
|
lauwie
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 okt 2014 14:17 Berichten: 8
Auto: C5 tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Ongelijkmatig optrekken thp
Beste allen,
Gisteren met onze 1.6 thp155 naar de dealer geweest. Onregelmatig lopen/zakken in stationair toerental als kracht.
Kracht op de weg onregelmatig verdeeld bij het optrekken.
Ze hebben er naar gekeken en er was een bougie vervuild, alle bougies vervangen en inderdaad het beestje loopt beter (gaf ook mijn moeder aan).
Maar ze zei ook dat het gelijkmatig optrekken nog niet terug van weggeweest was. Dus ik vandaag de auto mee naar het werk en inderdaad rond de 2000/2100 toeren dat is 80 in Z'n 5 merk je nog dat de auto een soort schokt. Je ziet het toerental niet bewegen maar het vermogen voelt niet contstant. Ik bel straks de dealer weer maar heeft een van jullie hier toevallig ook ervaring mee?
Met vriendelijke groet, Laurens Meijer
Ps; 150.000km op de klok, bij 50k blok vervangen. Huidige blok 100k.
|
02 jun 2017 09:05 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Ongelijkmatig optrekken thp
Als je 100K km hebt gereden met je nieuwe motor zou dat een reële km stand zijn waarbij er weer vervuiling is opgetreden (en mogelijk toch ook weer die ketting is opgerekt). Een nieuwe motor is geen garantie voor uitblijven THP problemen
Schokkerig optrekken en inhouden icm thp wijst toch meestal daarop. Of de brandstofpomp die geen stabiele druk levert. Dat laatste is over het algemeen wat lastiger te constateren.
Vervuilde bougie vervangen is eigenlijk een lapmiddel, dat is vrijwel altijd een gevolg, niet een oorzaak.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
02 jun 2017 10:16 |
|
|
lauwie
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 okt 2014 14:17 Berichten: 8
Auto: C5 tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Ongelijkmatig optrekken thp
Helder, dank voor het antwoord! Was er al een beetje bang voor.. Zojuist bij de dealer geweest; THP probleem is aanwezig kosten €1200,- Volgens hen geen coulance mogelijkheid.. Iemand hier een ander idee van? Heb Citroën Nederland een berichtje gestuurd hierover, dus dat wacht ik ook nog even af.
|
02 jun 2017 16:14 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Volgens mij wordt het hoog tijd voor een "Stichting BMW-PSA THPverlies". Even Ferdy Roet bellen
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
03 jun 2017 14:01 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Tegen mijn vrienden en kennissen met zo'n onding zeg ik altijd: Inruilen, tegen elk redelijk bod. Uiteraard tegen iets zonder THP. Vraag die garage om een inruilvoorstel. Die reparatiekosten zijn voor de garage netto, voor jou bruto. En dan kan je wachten op de volgende keer.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
03 jun 2017 14:05 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Deze motoren zijn een schande voor de constructeurs van BMW en PSA. Zéér triest dat deze constructieve beginnersfout op klanten wordt verhaald. Men moest zich schamen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 jun 2017 20:15 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Helemaal mee eens. Ik begrijp best dat het PSA veel geld kost om alle problemen (nu en in de toekomst) met de THP op te lossen voor alle klanten. Echter, mensen die deze problemen ervaren zullen nog wel twee keer nadenken voordat ze weer een Citroen of Peugeot kopen. En hoe denk je dat deze mensen tegenover vrienden, kennissen en collega's praten over hun auto? Dat zal vast niet positief zijn. Dat is niet goed voor de verkoop en niet voor de restwaarde van PSA auto's. Ik denk dat de schade als gevolg van deze negatieve publiciteit niet onderschat moet worden door PSA......
Wat blijft er over qua motorisering bij PSA? Fantastische diesels of ongeblazen benzine motoren. Ik ben een groot liefhebben van de PSA dieselmotoren. Maar diesels hebben helaas een slechte reputatie gekregen. En de ongeblazen benzine motoren....tja, het brengt de auto in beweging maar echt lekker rijden doet het niet.
Eigenlijk is dit de enige reden waarom ik momenteel geen PSA auto meer rij. Ik had heel graag weer een C5 gereden maar geen THP.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
04 jun 2017 10:56 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Hoezo geen coulance mogelijk??
Je kunt altijd zelf contact opnemen met citroen NL en om een oplossing vragen. Wel mket je dan aantonen dat je auto bij citroen in onderhoud is geweest.
Omdat je auto het nog wel doet kun je nog even wachten met het uitvoeren van de reparatie.
Als je de auto bij dezelfde dealer hebt gekocht als die nu dit constateert kun je ook daar aankloppen. Uiteindelijk is het uitblijven van coulance dan een gevalletje "jammer dan" voor je dealer.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
05 jun 2017 00:00 |
|
|
|