Auteur |
Bericht |
tafkap72
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 dec 2014 17:31 Berichten: 145 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 Tourer Comfort 1.6 THP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 181000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
BJG schreef: Er betaat het idee dat 0W30 inderdaad positief effect heeft op de vervuiling Heeft een frequentere oliewissel dan ook niet een positief effect?
|
18 aug 2015 10:05 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
c5jan schreef: Dit en alle ervaringen lezende, is de conclusie "dit type motor vermijden als de pest" terecht of is daar nog een klein beetje nuance in aan te brengen? Ik heb nog geen duidelijke lijn kunnen ontdekken tussen vóór en na de "definitieve fix "? Ben enerzijds wel geïnteresseerd in een moderne motor maar anderzijds verlang ik terug naar m'n BX diesel die zo betrouwbaar was als een hamer.... Definitieve fixen bestaan niet... Overigens moderne diesels zijn ook gevoeliger als de BX- diesel directe inspuiting en common rail heeft ook een set issues geïntroduceerd die vaker voorkomen als vroeger. En ook een turbo is een ding wat kapot kan gaan - wel heeft een diesel turbo het relatief makkelijker omdat de uitlaatgassen van een diesel minder heet zijn. Het is met de THP denk ik eerder een zaak goed op te letten dat als je aan de beurt komt je in elk geval niet iets gedaan hebt waardoor je coulance kwijtraakt. Zoals tunen, onderhoud verwaarlozen etc. Zoals al eerder gemeld heeft NL meer issues dan andere landen. Flink doortrappen af en toe zal helpen. De ketting en spanners hebben modificaties ondergaan.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
18 aug 2015 11:00 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Maar dat betekent nog steeds een financiële strop zodra het ding uit garantie is. Op de 2e hands markt onverkoopbaar dus, of voor een fractie boven de oudijzer prijs. Jong rijden /jong verkopen of helemaal niet aan beginnen vrees ik hier toch in te lezen.
De 2.0 HDI diesels benaderen de betrouwbaarheid van een BX diesel aardig in mijn ervaring, ondanks de complexiteit. En het onderhouds interval maakt het een redelijk voordelig berijdbare motor. Dat er wat Duitse onderdelen sneuvelen, ok. Bij de BX moest ik ook rond de 2.5 ton verstuivers en gloeiers vervangen.
Maar eenzelfde slag naar moderniteit en betrouwbaarheid kan ik in de benzine stokers nog niet vinden. Ik ben me aan het oriënteren dus sta open voor alle op en aanmerkingen op mijn misschien wat te negatieve indruk...
|
18 aug 2015 11:37 |
|
|
tafkap72
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 dec 2014 17:31 Berichten: 145 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 Tourer Comfort 1.6 THP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 181000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Om nuance in de discussie te brengen, ik lees ook heel veel problemen met hortende, stotende, onregelmatige lopende en wegvallend vermogen van de o zo betrouwbare 2 liters.
Ik heb 4 weken een twee liter uit 2009 gehad die dit deed, die de dealer teruggenomen heeft omdat ze niet tot een goede (lees betaalbare) oplossing van het probleem konden komen.
|
18 aug 2015 13:18 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
c5jan schreef: Ik ben me aan het oriënteren dus sta open voor alle op en aanmerkingen op mijn misschien wat te negatieve indruk... Ik dacht dat je je huidige pas kort hebt? Toch een andere?
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
18 aug 2015 13:33 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik wil er op tijd bij zijn als het snoepje van de week zich aandient...
|
18 aug 2015 14:31 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Citaat: Zoals al eerder gemeld heeft NL meer issues dan andere landen. Flink doortrappen af en toe zal helpen. Dat wij in NL veel meer issues hebben met het THP blok zal eerder liggen aan het feit dat in NL het percentage benzinemotoren veel groter is dan in de ons omringende landen dan aan het feit dat je hier in NL niet kunt doortrappen. Kijk maar ééns in Duitsland, België en Frankrijk. Daar vind je gebruikt nauwelijks een C5 THP. Je komt er voornamelijk alleen maar diesels tegen hetgeen natuurlijk logisch is omdat zij geen torenhoge houderschapsbelasting hoeven te betalen voor hun dieselauto en de dieselprijzen op hetzelfde niveau liggen als hier in NL. Lekker voordelig rijden dus. Vraag me trouwens af of "doortrappen" daadwerkelijk bevorderlijk is voor de algehele levensduur van de motor. Een motor, en zeker een motor in een dure auto als een C5, dient gewoon heel te blijven bij een normale rijstijl en normaal gebruik. Ook bij korte afstandjes en ook als de oliewissel ééns een keer een paar duizend kilometer later plaatsvindt. Ik kom van oorsprong uit een Honda Accord 2 liter. Dat ding werd gewoon gebruikt waarvoor hij gemaakt was. Korte afstandjes, lange afstanden, soms weleens 40tkm met dezelfde olie rondgetuft en als ik haast had niet altijd netjes warmgereden. Bij 3 ton op de teller verbruikte het blok nog geen druppel olie en echt geen cent aan onkosten gehad. Kijk, zo maak je dus motoren! Had PSA maar een alliantie gesloten met een Japans merk voor de levering van benzineblokken denk ik dan. Daar hadden ze beter aan gedaan dan die BMW meuk uit Duitsland erin te lepelen.
|
19 aug 2015 22:29 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Voor die twee laatste zinnen kan ik veel sympathie opbrengen (zonder daarmee iets te zeggen over de daarvoor staande tekst..... ).
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
20 aug 2015 00:22 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik ook..
|
20 aug 2015 19:19 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Voor wat betreft Duitsland klopt dat verhaal niet. Daar worden wel degelijk veel benzine modellen verkocht.
Frankrijk en Belgie zijn inderdaaad echte diesellanden. net als Italie en Spanje.
In Duitsland zit ook ergens een extra heffing op diesel modellen vermoed ik.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
20 aug 2015 20:13 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
1.6THP
Zoveel "gestraft" als hier word je iig niet .... ( in geen verhouding )
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
20 aug 2015 22:06 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef: In Duitsland zit ook ergens een extra heffing op diesel modellen vermoed ik.
Je betaalt iig wegenbelasting naar uitstootnorm
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 aug 2015 22:13 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Motorrijtuigenbelasting in Duitsland. € 248,-/jaar (in NL € 1.856,-/jaar; leeggewicht 1730 kg) Ik heb hier de gegevens ingevuld van een nieuwe C5 Tourer BlueHDiStop&StartEAT6 (je wilt tenslotte niet kinderachtig doen met je nieuwe C5 ) Omdat ik geen benzinevariant van deze C5 vindt heb ik er een 2-ltr benzinemotor naast gezet ( VW Passat 2.0 TSI BleuMotion met 6 versnellingen: € 134,-/jaar (in NL € 980,- (kan geen gewicht vinden maar neem die 1730 kg van de C5 hiervoor)).
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
21 aug 2015 14:28 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Tja, je kunt knarsetandend blijven kijken naar de prijzen van auto's, wegenbelasting en zelfs scheermesjes (ga die maar een vergelijken in NL en D...... ) Het punt is dat D een beleid voert van "Rijke burger, arme overheid" en Nederland het tegenovergestelde. In Duitsland gaat men er veel meer vanuit dat een goed draaiende economie uiteindelijk gunstig is voor zowel burger als overheid en dat de inkomsten dan voor beide partijen omhoog gaan. Of dat een goed beleid is.....Geen idee, ik ben geen econoom maar Duitsland was al veel eerder uit de crisis en is al jarenlang de economische motor van Europa. De Nederlandse overheid is verslaafd aan belastinginkomsten en moet kunstmatig aan het fiscale infuus blijven. De Noren hebben het nog beter gedaan: de inkomsten van de delftstoffen worden veelal opgepot voor later.....Zodra het aardgas en de aardolie op is in NL hebben wij een probleem. En wat betreft die scheermesjes: 24 stuks kosten hier in NL 119,94. In D kocht ik ze (geen aanbieding) voor 41,85. Kan iemand mij uitleggen waarom dat meer dan 78 (!!!) euro scheelt?
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
21 aug 2015 14:49 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
21 aug 2015 14:55 |
|
|
|