Auteur |
Bericht |
P+M
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 aug 2012 21:00 Berichten: 106 Woonplaats: Geldrop
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 155000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat het nieuwe rijden zo z`n nadelen heeft kan ik me voorstellen. Af en toe "oud rijden" (effe lekker de zaak doorblazen) zou kunnen helpen. Heeft iemand enig idee wat ik als thp rijder kan doen om ellende te voorkomen of uit te stellen? - alleen a-merken benzine? - ipv 95 octaan een wat energieker octaangehalte tanken (verhoogde verbrandings temperatuur)? - beperken korte ritten - af en toe wat langer (15 minuten of meer) in de hogere toeren rijden - preventief gericht onderhoud? - ???
Groet, Paul
|
28 jan 2015 19:19 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Mijn THP kwam ook beter terug van vakantie . Lekker blazen op de autobahn maakt toch vuil los...
Dan is ie niet zuinig, zoals nu wel in NL woonwerk verkeer. Maar dat moet kennelijk niet om schoon te blijven..
Preventief onderhoud - ik kan alleen een DI valve clean spuitbus van forte bedenken. Die spuit je in het inlaatspruitstuk. Vanwege de turbo niet iets wat je makkelijk zelf kan doen. Maar zolang cit die niet preventief voorschrijft laat ik liever de zaak op zijn beloop en op kosten van cit schoonmaken als er weer problemen optreden.. Die spuitbus kost ook 50 euro....
Euro95 zou gewoon goed moeten zijn zeker als het een merk is met reinigingsadditieven. Ron98 hetere verbranding .. zou het niet weten. Ik tank tegenwoordig altijd bij Esso expres . Ook goedkoop en wel vaste kwaliteit brandstof.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
28 jan 2015 21:12 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Mijn specialist spoelt het blok bij elke oliewissel.
|
28 jan 2015 22:00 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Hoe doet hij dat, waarmee?
En dat kan toch niks helpen bij een THP, waarbij het probleem zit in de vervuiling van het inlaatkleppentraject? Even afgezien van het probleem met de oprekkende ketting.....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 jan 2015 22:20 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
1.6THP "problemen" ?
Geen idee eigenlijk. Verwacht met forte motorflush, maar kan dat nog weleens navragen. Hij heeft mij een THP sterk afgeraden overigens.
|
28 jan 2015 23:00 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Handwerk voor de inlaatkleppentraject en de ketting wat spannen?
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
29 jan 2015 00:34 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Hoe wou je dat laatste doen?
Het probleem is dat door het uitrekken van de ketting, de nokkenastiming anders wordt. Daardoor ontstaat ook meer "interne EGR", met extra vervuiling als gevolg.....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 jan 2015 11:58 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1849
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Zijn de de THP's die nu geleverd worden aangepast; zo ja, sinds wanneer is dat dan?
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
29 jan 2015 13:11 |
|
|
martwout
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2012 16:15 Berichten: 30
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Weer even een update. De eerdere reparatie is gemaakt maar de auto staat nu wederom bij de garage. Nu kregen we tijdens het rijden de melding motoroliedruk. Na uitlezen van de computer bleek 1 of andere olieklep niet goed te functioneren. Die blijft hangen waardoor er dus minder olie doorkomt. Ze geven aan dat het als de eerdere geen THP-issue is. Wel gaan ze kijken of het onder een coulance gaat vallen. Maar we krijgen nu echt minder vertrouwen in deze auto en hebben besloten rond te gaan kijken. Een eerdere C5 hebben we over de 200.000 km mee gereden zonder gekke dingen. Zodoende gaan we eind deze week in 3 modellen proefrijden en hebben nog interesse in een ander model:
-Peugeot 508 1.6 E-HDI Exec automaat (april 2013) -Peugeot 508 1.6 THP SW (december 13) -Peugeot 508 SW 2.0 E-HDI 150PK BLUE L. PREM 17 (april 14) -Citroën C5 TOURER 1.6 E-HDI 115 COLLECTION AUTOMAAT (nieuw)
Qua voorkeur neigen we tussen de eerste en de laatste. Mijn vraag gaat over de laatste maar als iemand ook iets weet over mogelijke issues bij de andere modellen wil ik dat graag weten. Mijn vraag is het volgende. We hebben een 4 meter lange caravan (excl dissel) die geladen tegen de 1100 kilo aanloopt. Zijn er hier mensen met zo'n 1.6 E-HDI met een caravan? Hoe trekt hij? Hij zou volgens de specs maar 1300 kunnen trekken en een kogeldruk van 54 hebben. Volgens de garage zou het moeten kunnen.
|
01 feb 2015 09:38 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik zou die peugeot met thp motor overslaan en met zo'n flinke caravan lekker voor 2 liter diesel gaan!
|
01 feb 2015 10:17 |
|
|
tafkap72
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 dec 2014 17:31 Berichten: 145 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 Tourer Comfort 1.6 THP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 181000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Op dit lijstje staat toch weer een THP, denk je dat de problemen achter de rug zijn op latere motoren?
|
01 feb 2015 10:33 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De 1.6 hdi zou ik niet nemen ivm de caravan. Die had al moeite met de c5 alleen. Plus je hebt hulpveren nodig anders hangt hij heel erg door
Maar als het een Citroën moet zijn.. Idd een 2,0 hdi met HP of een c4p die ging ook goed met de caravan.
|
01 feb 2015 11:11 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Lekker een 2.0 hdi zoeken idd
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
01 feb 2015 11:14 |
|
|
martwout
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2012 16:15 Berichten: 30
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
tafkap72 schreef: Op dit lijstje staat toch weer een THP, denk je dat de problemen achter de rug zijn op latere motoren? Die THP is op advies van de garage, maar we gaan waarschijnlijk hem vanavond mailen met de vraag om deze te vervangen door de eerstgenoemde Peugeot 508. Hij staat al zwaar onderaan (maakt dus weinig keus). De eerstgenoemde 508 mag 1475 trekken. En de C5 voor de huidige was ook een sedan en mocht ook 1500 trekken. En dat ging probleemloos ook in de bergen.
|
01 feb 2015 11:20 |
|
|
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik rijd nu ruim 2 maanden in een Peugot Peugeot 508 SW 1.6 eHDI 84 kW van mei 2013. Die 'e' schijnt voor micro-hybride te staan. Dat is wat marketing blabla; het is een verbeterd start-stop systeem want de auto rijdt geen cm elektrisch. Maar het werkt snel en goed. Veder heeft de auto semi-automatische versnelling (een 2-tronic, bij Citroen schijnt dat C-matic te heten). Tja, je dit gewoon waar voor je geld. Bij gewoon rijden schakelt het vloeiend, maar met name bij lagere snelheden (waarbij je de koppelomvervormer dus echt mist), voelt het aan als iemand die 3 maanden z'n rijbewijs heeft. Motorisch heb ik niets te klagen(ik was de 90 pk HDI gewend). Ik vind sowieso die focus op kW/pk's overdreven. Je moet gewoon je rijstijl aan het beschikbare vermogen aanpassen. Ook met die 90 pk kon ik goed meekomen en haal ik 176 km/h. Je moet alleen wat meer marge bij het inhalen nemen. Verder rijdt de auto prima en is erg stil. Alleen dode hoeken lijken op de een of andere manier groter dan bij de C5. Ik heb hele auto's over het hoofd gezien wat me bij de C5 niet gebeurde. Grootste nadeel is dan m'n C5 Ph I (die we nog steeds hebben) nu wel wat gedateerd aanvoelt...
|
01 feb 2015 11:21 |
|
|
|