Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
" Nooit geen ", dat is dus altijd problemen
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
12 dec 2016 11:09 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Het aangehaalde filmpje geeft inderdaad de basiswerking van een DI motor weer en heeft niet zoveel met timing te maken. Een gelaagd mengsel is lastig te ontsteken, vandaar dat er soms zelfs twee maal ingespoten en tegelijkertijd (ook tweemaal!) gevonkt wordt. Dat heb ik ook middels (voor mij verrassende :lol) metingen ontdekt bij onderzoek aan zo'n motor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 dec 2016 11:30 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ter aanvulling.... De GDI motor is anders geconstrueerd dan de THP. Bij de Metsubsidie GDI is de inspuiting centraal en de vonk schuin, bij de THP is dat andersom. Daar zit de bougie in het midden, en is de inspuiting schuin. Zo te zien ging dan die inspuiting precies richting van het later weggesmolten deel van de zuigerkop Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 dec 2016 13:47 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Vroeger, op school, bestonden er geen zuigerkoppen, men noemde dat de zuigerbodem. Groet, Jan
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
12 dec 2016 22:17 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
en in belgie zeggen ze de kop van de piston
|
12 dec 2016 22:27 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Bij mij op het werk spreken ze van een zuigerkroon en wat eronder zit het hemd In het Engels, piston crown en skirt.
|
12 dec 2016 23:24 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
goudfrank schreef: :cit9 Vroeger, op school, bestonden er geen zuigerkoppen, men noemde dat de zuigerbodem. Groet, Jan Je hebt het bij het juiste eind, je mag dus door naar de volgende ronde Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 dec 2016 00:31 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Heeft iemand ervaring met een wisselende trekkracht bij het accelereren?
Ik heb het idee dat het van de turbo komt.
|
18 dec 2016 11:44 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1848
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
kwam bij mij voor vanwege het beruchte THP-probleem, problemen met de turbo heb ik niet gehad.
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
18 dec 2016 18:45 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Hmmm ok. Bekend bij de dealer is dat de distributie bij 180.000 voor het eerst is vervangen. Hoop niet dat deze zo snel al opgeeft.
Zijn er verder nog symptomen die waarneembaar zijn?
|
18 dec 2016 19:26 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1848
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
minder vermogen De mijne was bij ca. 115.000km aan zijn 2e wissel toe ..... (Staat ergens in een draadje van mij, viewtopic.php?p=547373#p547373 )
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
18 dec 2016 23:57 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik zal eens kijken. Bedankt daarvoor. Ik mis niet echt vermogen. De opbouw van het vermogen verloopt alleen grillig. En het is niet altijd en meestal als je echt vermogen aanspreekt.... gas op de plank.
|
19 dec 2016 00:42 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Hmm jij hebt er aardige problemen mee gehad las ik. 2 distributie wissels en voor inruil was het weer bal, begreep ik dat goed? Bij deze is het echt de eerste die vervangen is. Raar dat er blijkbaar weinig over te zeggen valt. Anders komen ze allemaal omstreeks dezelfde km stand. Het enige wat mij kwa geluid opvalt is dat het net een diesel lijkt. En heb een andere gehoord die nog harder lijkende diesel geluid vertoonde. De ketting hoor je nauwelijks.
|
19 dec 2016 01:04 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik heb wel een idee waarom het bij de een vrij snel mis gaat met timing en bij ander niet. Alle drie de tandwielen zitten gewoon op torsie/wrijving vast. Er is geen nokje oid wat verdraaien tegengaat en dat is nu juist zo vaak het probleem.
Het is dus van belang dat alle drie de tandwielen van de distributie (krukas, inlaat en uitlaat) zodanig vast zitten dat ze niet langzaam gaan verdraaien. Een beetje vettig monteren of net iets minder vast dan gespecificeerd zou dan dus van grote invloed kunnen zijn.
Bij mijn laatste distributiewissel (zelf gedaan, inmiddels wel een andere motor, maar goed) heb ik de tandwielen op het raakvlak eerst licht opgeruwd, alles zeer goed ontvet en daarna direct gemonteerd in de hoop dat de kans op verdraaien daarmee zo klein mogelijk is.
De griek achter etuners.gr heeft zelfs op zijn krukas een modificatie uitgevoerd en een spi gemaakt voor het onderste tandwiel om verdraaien tegen te gaan.
|
19 dec 2016 01:35 |
|
|
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 682 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Een merkwaardige zaak. Om een wiel niet goed op een as te bevestigen, terwijl de positie van het wiel t.o.v. de as uitermate belangrijk is voor de timing van de motor. Om dat goed te doen heb je een aantal mogelijkheden. Ik denk aan splines, een spiebaan of een (zware) perspassing. Als ik jullie verhalen goed begrijp is het wel een perspassing, maar geen zware?
Adri
P.s. het is in de autogeschiedenis helaas wel vaker gebeurd. Mijn Opel Rekord P1 1959, liet me ooit in een zeer koude nacht in de steek, omdat het kunststof distributiewiel was gaan draaien op de krukastap. Achteraf hoorde ik dat de Rekords van die serie berucht daarvoor waren bij 80 à 100 000 km. Gelukkig liepen de kleppen wel vrij, dus verder geen schade.
_________________
|
19 dec 2016 13:26 |
|
|
|