Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
GW-tje schreef: Het probleem zit hem in de minimalistische wijze van construeren vandaag de dag. Componenten worden tot de grenzen. van het materiaal bepaald. Brekende nokkenasriemwielen, slechte kettingen, kunststof druklagers. Er wordt steeds meer rotzooi gemaakt. Daar ben ik het toch niet mee eens. Wel hebben we veel meer materiaalkennis dan vroeger, en er kan dus veel beter berekend worden wat nodig is, en wat overkill zou zijn. Iets zwaarder uitvoeren is niet per definitie beter. Zwaarder betekent meer gewicht, en zeker bij delen die ronddraaien betekent dat een forse impact op energie, maar ook op slijtage van andere onderdelen zoals lagers. Die distributieketting lijkt in de eerste versies van de Prince motor (o.a. de vti) dus geen probleem te geven. Maar wel in de THP. Dan rijst bij mij de vraag: waarom. Wat is er anders? Het geleverde koppel is hoger, maar hoe relevant is dat voor de distributieketting? Hooguit levert de snellere acceleratie wat meer kracht op, maar dat lijkt mij zo op het eerste gezicht marginaal. De enige andere verklaring voor meer rek dan in de VTI is dat er meer kracht nodig is om de nokkenassen te laten draaien. En dan kom ik op twee mogelijke oorzaken: Wellicht kost het meer kracht om een klep open te duwen in de thp vs de vti?. Andere compressieverhouding? De andere optie: Aandrijving van de hogedruk brandstofpomp op de nokkenas waar die op de vti niet aanwezig is. Maar dan zou je dus verwachten dat de oplossing simpelweg een kwestie is van een zwaardere ketting monteren. Althans, een ketting van gelijke afmetingen maar die minder snel rekt. Andere legering wellicht? Jammer dat PSA/BMW zo weinig openheid geven over dit soort issues. Ik ga er vanuit dat men hier echt wel onderzoek naar heeft gedaan.
|
07 jun 2017 12:46 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Voorgerekte ketting kent dit probleem niet...... Feit blijft dat er steeds nieuwe onderdelen worden geconstrueerd maar dat dan ook vaak het wiel opnieuw wordt uitgevonden en veelal domme fouten opnieuw worden gemaakt. Vroeger was een distributieketting het meest betrouwbare wat je maar kon wensen en een druklager ging een autoleven lang mee. Waarom niet evolueren i.p.v. steeds nieuwe zaken verzinnen voor al lang opgeloste problemen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 jun 2017 13:00 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Over dit onderwerp liep een ander draadje, waarin te lezen is dat kettingen vaker ellende gegeven hebben. Daarin staat veel lezenswaardigs, en mijn conclusie daaruit is dat je dit probleem alleen kunt oplossen door met enige regelmaat de ketting te vervangen. Zoals BJG ook al schreef, als ik het goed begrepen heb. In dat verband kijk ik uit naar de these die hij aan het schrijven is over dit onderwerp Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jun 2017 13:06 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
roelbouwman schreef: De enige andere verklaring voor meer rek dan in de VTI is dat er meer kracht nodig is om de nokkenassen te laten draaien. En dan kom ik op twee mogelijke oorzaken: Wellicht kost het meer kracht om een klep open te duwen in de thp vs de vti?. Andere compressieverhouding? De andere optie: Aandrijving van de hogedruk brandstofpomp op de nokkenas waar die op de vti niet aanwezig is. Dit snijdt wel hout wat je daar noemt . Oa door de variabele kleplichthoogte hoeven de kleppen bij de VTi in deellast minder ver open, naast de HD pomp die je al noemde.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 jun 2017 20:47 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Vaak gaat / lijkt die pomp ook kapot rond dezelfde tijd als dat er kettingrek geconstateerd is.
Kan het zijn dat als die pomp in de periode ervoor aan het overlijden is deze meer weerstand aan de ketting geeft?
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
08 jun 2017 11:53 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Nee, ik denk het niet.
Ik heb ook ooit een nieuwe pomp geplaatst, in de "zoektocht" naar oorzaken. Maar er bleek helemaal niets mee mis te zijn.
Die pomp kun je ook met een pink ronddraaien, dus ik kan me niet voorstellen dat dat nu zoveel extra belasting op de distributieketting oplevert. En stel dat hij echt stuk is, dan zou die alleen maar lichter moeten gaan draaien. Immers, dan wordt er geen druk meer opgebouwd in de pomp.
|
08 jun 2017 12:16 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Als hij 120 bar druk moet opbouwen draai je hem echt niet meer met de pink rond.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 jun 2017 19:02 |
|
|
lauwie
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 okt 2014 14:17 Berichten: 8
Auto: C5 tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Terugkomend op mijn berichtje op de vorige pagina.
De dealer wilde niets voor ons doen, dus zelf contact opgenomen met Citroën. We hebben een regeling kunnen treffen van 1/3 deel.
1/3 Citroën 1/3 dealer (druk van Citroen) 1/3 me myself and i.
Dit bleek helaas het hoogst haalbare. Volgende week gaat der motor gereinigd worden en de ketting gaat gemeten worden.
Voor ons is wel duidelijk dat de volgende wagen geen thp bezit en niet bij de desbetreffende dealer vandaan komt.
|
08 jun 2017 21:59 |
|
|
ikkie
C5club Fan
Geregistreerd: 21 maart 2014 00:29 Berichten: 87 Woonplaats: Extremadura (Spanje)
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
idd die dealer voortaan maar ver mijden
|
08 jun 2017 22:29 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Nog zo'n dealer die zonder blikken of blozen een THP verkoopt en als er problemen zijn niet thuis geeft.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
08 jun 2017 22:58 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Waarom zo'n dealer niet gewoon bij naam noemen? Kan anderen een zeperd besparen toch? Ik heb geen enkel medelijden met dit soort lieden hoor, je zult maar krap in de flappen zitten...
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
09 jun 2017 00:31 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat is aan lauwie.
Ik kan me voorstellen dat hij dat even voor zich houdt totdat het euvel naar "tevredenheid" opgelost is en de definitieve verrekening heeft plaatsgevonden. Ik kreeg ook in november te horen dat ik een nieuwe motor kreeg maar gedurende de 3 maanden wachten heb ik er ook maar over gezwegen.
In mijn beeld maakt men de problemen /schade voor cit inderdaad alleen maar groter door telkens moeilijk te doen hierover. Als Lauwie direct op dag 1 te horen had gekregen van die 1/3 /1/3 1/3 was ie een stuk tevredener geweest over dezelfde uitkomst.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 jun 2017 09:40 |
|
|
lauwie
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 okt 2014 14:17 Berichten: 8
Auto: C5 tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De auto rijd weer, motor reinigen heeft zeer zeker geholpen. Daarentegen krijg ik nu emissie storingen, die wilde ik juist voorkomen door over te gaan op de reiniging.
Dealer leest m uit en geeft aan dat 't te maken heeft met het gasklephuis. Kan de reiniging hiermee te maken hebben?
Indien de daadwerkelijke rekening is gekomen noem ik de naam van de dealer.
|
22 jun 2017 22:44 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Moeilijk te zeggen.
Er kan verband zijn, maar hoeft niet persé.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 jun 2017 09:16 |
|
|
Eliminator
C5club Fan
Geregistreerd: 11 nov 2013 18:37 Berichten: 63 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 2.0 16V ligne Prestige Berline
Opties: Navigatie, parcking pack, Hungaro velgen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189.000
Kleur: Metal gray
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Het THP is een welbekend verhaal. Het internet barst uit zijn voegen over de klachten en problemen over de slechte kwaliteit van de THP motoren. Wat ik niet kan begrijpen is dat mensen toch het risico nemen om een THP te kopen. Voor mij is een THP een no go ondanks dat er gevallen zijn waarbij er schijnbaar nog geen problemen hebben plaats gevonden. Wat is de 2.0 toch een heerlijke motor
_________________ vulpes pilum mutat non mores
|
23 jun 2017 13:58 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|