Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
1.6THP "problemen" ?
Volgens mij niet anders dan dat er bij de dealer gedaan wordt , ook dat (carbon) reinigen is tegenwoordig mogelijk ..... Voorgoed opgelost lijkt mij nogal een gedurfde uitspraak
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
05 sep 2016 08:41 |
|
|
wv381
C5club Newbie
Geregistreerd: 04 sep 2016 15:45 Berichten: 4
Auto: C5 Tourer Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 165000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Een gedurfde uitspraak ja,vandaar de gedachte dat iemand op het forum er geweest zou zijn. Ik zal ze zelf eerst om info vragen. Bedankt voor de snelle reactie Gr Willem
|
05 sep 2016 09:40 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Alleen vraagt de dealer er wel een stukje meer voor.
Als je dit elke 90000 km moet doen begint het in de buurt te komen van de distributieriem vervanging. Ja dat kost nog minder en moet minder vaak, maar het lijkt er tenminste op.
Vervuiling zal altijd terug komen, of kettingrek ook terugkomt blijft een grote vraag.
Er was een aantal pagina's eerder overigens ook al een garage gepost die granulaat behandeling voor 300 euro of zo deed.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
05 sep 2016 10:27 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
tegenwoordig hebben ze ook granulaat reinigen... tenminste dat hoorde ik mijn zoon zeggen..
|
05 sep 2016 12:42 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Vervuiling komt terug, en kettingrek ook. Door de gewijzigde software duurt het wel wat langer, maar het komt terug. Zie het inderdaad als onderhoud.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 sep 2016 14:00 |
|
|
wv381
C5club Newbie
Geregistreerd: 04 sep 2016 15:45 Berichten: 4
Auto: C5 Tourer Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 165000
Kleur: Wit
Naar boven
|
1.6THP "problemen" ?
Ik heb inmiddels de onderhoudshistorie mogen inzien,en de hele santekraam(ketting/spanner/turbo)is 40000 km geleden vervangen. Ik ga positief de proefrit tegemoet
|
05 sep 2016 16:40 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Da's mooi maar zoals te lezen is en opgemerkt wordt, het komt vanzelf weer terug Suc6 met de proefrit !
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
05 sep 2016 16:53 |
|
|
This Game
C5club Bikkel
Geregistreerd: 20 aug 2011 16:53 Berichten: 274 Woonplaats: Zaanstad
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Net eindelijk de emissie storing laten uitlezen en het was wel een soort van "Thp" probleem, namelijk de turbo. Iets met te hoge druk en de waste gate, de melding is gereset en software iets aangepast. Prijzige reparatie als (wanneer)het terug komt. Onze oplossing is voorlopig niet op vakantie in de Eiffel of ander bergachtig gebied Ik weet dat er bedrijven zijn die voor ongeveer de helft van het geld een gereviseerde turbo monteren. Maar als we toch nog 3 jaar door willen neig ik toch naar een nieuwe.
_________________
|
06 sep 2016 09:49 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Die heb ik dus ook gehad. Turbo high pressure. Zie mijn topic, dat komt door het uitlubberen van de waste gate bediening.
In de loop van een jaar had ik hem 3-4 maal. Telkens na een paar herstarts was ie weer verdwenen overigens en ik kon er niet echt iets van een noodloop van merken. BIj een lange rit op een buitenlandse autobahn vooral. Het komt niet snel terug , maar het komt wel terug.
Uiteindelijk dus wel vervangen. Je kunt de turbo bij turbo's hoet krijgen voor een paar 100 euro minder als via PSA. Nwe turbo, maar dan zonder psa onderdeelnummer. Dat maar gedaan.
2e hands turbo werd ook door GJO afgeraden. Een gereviseerde is natuurlijk weer wat anders.
Helaas het volgende onderdeel wat structureel kapot gaat op een thp, net als de brandstofpomp.....De beancounters zijn goed bezig geweest....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
06 sep 2016 12:31 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik heb vorige week mijn tweede 1.6THP gekocht. Een losse motor dan wel te verstaan . Een paar weken geleden heb ik mijn motor grondig onder handen genomen. Alles eraf, kop laten reinigen, nieuwe brandstofpomp, nieuwe klepsteelpakkingen, nieuwe distributie, etc. Hij reed daarna weer als een trein. Helaas, na nog geen 500km was het weer voorbij met de pret. Het begon met heel veel olieverbruik (Ik heb er denk ik 5 liter doorheen gejaagd in die 500km) en toen was het definief over. Opeens vrijwel geen vermogen meer en ik ben uiteindelijk met moeite thuisgekomen. Alle foutmeldingen wezen op cilinder 2. Misfires, knock detection, noem het maar op. Toen ik de bougie verwijderde werd me al iets duidelijk, daarvan was de elektrode helemaal tegen het contactpunt aan geplet en de onderzijde zat vol met kleine putjes. Daar moest dus iets loszitten in de cilinder. Ik vermoedde al dat er een zuiger uit zou komen in meerdere delen. Op basis daarvan heb ik besloten om een ander blok te gaan zoeken. Immers, de vraag was hoe de kleppen en de kop er in die cilinder uitzagen en wat de staat van de cilinderwand was. Uiteindelijk bij een frans demontagebedrijf (via Ebay) een blok gevonden van een in de prak gereden C4 met nog maar 10k km op de teller. Dat blok zit er inmiddels in (ik zal jullie binnenkort nog verblijden met een fotorapportage) en mijn auto rijdt weer als vanouds. Vandaag heb ik het oude blok maar eens uit elkaar gehaald... En dit is wat er uit cilinder 2 kwam: Bij de drie andere zuigers: Cilinder 1: alles heel, zuigerveren wel helemaal vastgekoekt. Olieschraapveer veerde aan een zijde nog wel, de andere helft zat helemaal vast. Cilinder 2: zie foto. Cilinder 3: middelste zuigerveer kwam er in 10 stukken uit. De andere twee helemaal vastgekoekt. Cilinder 4: alleen de bovenste zuigerveer was nog ok, de rest zat helemaal vastgekoekt. Dit was na 150k km, in een motor die altijd netjes onderhouden is, altijd de juiste olie heeft gehad maar dus al binnen de garantieperiode enorm veel olie verbruikte (Na 2 jaar/50k km al bijna 1l per 1000km). Regelmatig gereclameer maar door de dealer werd dit als "normaal" bestempeld. Frappant is dat ik nog nooit een onderhoudsinterval ben doorgekomen zonder olie bij te moeten vullen, zelfs niet toen de auto nieuw was. Volgens mij is het een vicieuze cirkel. Het begint met een minieme hoeveelheid oliedamp in de carterventilatie. Maar daarmee koekt niet alleen de inlaat dicht, ook de bovenste compressieveer. Zodra die niet meer goed werkt is de tweede compressieveer aan de beurt. Als ook die vast zit verliest de motor compressie en wordt er een deel van de uitlaatgassen langs de veren geblazen, het carter in. Dat zorgt weer voor een veel te hoge carterdruk en veel meer oliedamp in de carterventilatie. En daarna is er denk ik geen stoppen meer aan. Ik heb op 120k km granulaatreiniging laten doen. Maar op 150k km was het alweer extreem vervuild. Waarom uiteindelijk een stuk zuiger bij mij is afgebroken is me een raadsel. Ik heb in ieder geval het voornemen om op mijn nieuwe motor olieafscheiding te klussen op de carterventilatie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
08 dec 2016 17:47 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
laat die verstuivers maar is testen dan weet je het vlug
|
08 dec 2016 17:54 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
willy4 schreef: laat die verstuivers maar is testen dan weet je het vlug Want? Wat is je idee?
|
08 dec 2016 18:12 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
de verstuivers verstuiven niet goed wij noemen dat hier pissers ik heb al zuigers gezien die veel slechter waren
|
08 dec 2016 18:18 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Die olieafscheiding heb ik al voor je opgelost. Er is een Oilsaver beschikbaar voor de THP! Stuur maar pb.
Maar deze motorschade lijkt afkomstig van slechte injectie of een zeer arm mengsel waarbij de injector als een snijbrander is gaan werken.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 dec 2016 18:48 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat lijkt inderdaad smeltschade, het gevolg van een probleem met een injector. Heb je de afdichtingen ook vervangen na de montage van de kop? Zo niet, dan heb je kans dat de injector de warmte niet goed kwijt kon waardoor hij is vast gaan zitten en gaan lekken.
Wat betreft de vastzittende zuigerveren: dit komt door de gelaagde verbranding. Buitenzijde van de verbrandingshaard is altijd arm, er ontstaat veel roet. Bekend probleem van DI motoren. regelmatige motorflush helpt dit te voorkomen. (sorry kan het ook niet helpen...)
En als je toch iets aan die carterontluchting wilt doen dan zou ik geen oilsaver maar 2x 0361S4 bestellen en die monteren.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 dec 2016 19:04 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|