Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Het voert te ver om het hele verschijnsel vervuiling van inlaatkleppen bij direct ingespoten motoren te verklaren. Maar het is een feit dat dit bij deze motoren gebeurt en een probleem vormt. Daar is al heel veel over geschreven, ook op dit forum. Dat probleem is bij LPG 100% hetzelfde bij deze motoren. Voor dit specifieke probleem maakt de lpg installatie geen verschil.
Waar bgt op doelt is de schonere verbranding van lpg waardoor de vervuiling in de cilinder en de olie minder is. Dat klopt inderdaad, maar heeft niets te maken met de vervuiling van de inlaatkanalen en kleppen. Daar kan het wel of niet aanwezig zijn van een lpg installatie niets aan veranderen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
31 okt 2014 23:21 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
bgt schreef: NTwoO schreef: Dat is maar beperkt het geval, want in de verbrandingscyclus waar de vervuiling voorkomt zal de lpg installatie uitschakelen en de motor toch op benzine draaien, als ik het goed begrijp hoe lpg icm direct ingespoten benzine werkt. Tijdens overige bedrijf zal lagere roet en hogere temperaturen wel een voordeel kunnen zijn... Dit is dan alleen bij een turbo motor(direct ingespoten) het geval, niet bij een atmosferische zoals ik heb. Heb dit nog nooit zien gebeuren bij mij. Alleen als ie koud is natuurlijk wel........bij het starten, dan knippert het gaslampje ook. Onder het rijden nog nooit gezien. PS je kan nl aan de motorolie/bougies zien, bijv. na 20000km, hoe vuil dit wordt door de kooldeeltjes die erin komen door de verbranding van benzine.....laat staan hoe vuil een dieselmotor is Deze schone verbranding is in mijn ogen een erg onderschatte eigenschap van LPG en dus de slijtage van de motor. Als jij direct na een post schrijft hoef jij het niet te quoten. Mijn post verwees naar jouw post erboven. Deze heb ik opnieuw gelezen en daar beweer jij dat lpg een oplossing zou zijn voor thp motoren. Dat wens ik te betwijfelen. Hoe lpg zich gedraagt bij ouderwetse Otto motoren is wel duidelijk en hoort eigenlijk niet thuis in de discussie rond de thp motoren. Ps, ik heb ook een gasbak indien jij dat niet wist.
|
01 nov 2014 00:59 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Inderdaad laten wij de discussie sluiten over LPG in dit draadje. Het heeft niets te maken met de THP vervuilingsproblematiek. De inlaatvervuiling van de THP gaat net zo hard op lpg als op benzine. Voor de volledigheid: Er is een lpg installatie voor de THP, daarbij loopt de motor nog voor ongeveer 20% op benzine. Die 20% benzine heeft wederom niets te maken met de vervuiling van deze motor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 nov 2014 11:17 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Eens, graag verder met de THP problematiek !!
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
01 nov 2014 11:22 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Hoe komt die koolaanslag dan daar op die kleppen bij een direct ingespoten motor? Heeft toch met temperatuur en vaste bestandsdelen van het soort brandstof te maken?
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
01 nov 2014 12:33 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat komt door de EGR, in dit geval door interne klep-overlap. Ook LPG heeft koolstofatomen, het is een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10). En die koolstof zorgt voor de afzetting.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 nov 2014 13:40 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De aanslag is het product van de reactie van uitlaatgas (via egr) op motorolie (via klepsteel) en wordt niet weggespoeld door brandstof omdat de injector in de cilinder inspuit.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 nov 2014 22:13 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
En heeft dus meer te maken met de motorolie als de brandstof (met als verschil dat als de brandstof indirect was ingespoten de klep(steel) mogelijk wel schoon gespoeld was, iets wat met benzine zelfs beter zou kunnen werken als met gas)
Als je het hebt over de uitgerekte ketting (het andere thp probleem), deze is wel erg afhankelijk van vervuilde olie en zou wel kunnen profiteren van de schonere LPG verbranding.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
02 nov 2014 22:42 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1848
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
....... de C5 staat bij de garage .......... en ik ga hem nog even kwijt zijn ..... ketting uitgerekt en cilinderkop vervuild. Op zich reed de auto prima, alleen niet meer zoals toen hij nieuw was, gewoon minder fel. Ik had zo de hoop dat dit probleem mij voorbij zou gaan, maar helaas het heeft niet zo mogen zijn. Naar zeggen van de garage hebben ze een coulance-aanvraag bij Citroen Nederland gedaan, waar ze nu op goedkeuring wachten. Ze gaven aan dat er sprake is van maximaal 50% coulance vanuit Citroen. Ook de dealer zou blijkbaar bijdragen een deze coulance-regeling. ..... wordt vervolgd ......
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
14 nov 2014 09:58 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef: En heeft dus meer te maken met de motorolie als de brandstof (met als verschil dat als de brandstof indirect was ingespoten de klep(steel) mogelijk wel schoon gespoeld was, iets wat met benzine zelfs beter zou kunnen werken als met gas)
Dit is meer de constuctie van de motor waardoor de olie langs de klepsteel komt, denk hierbij aan de PCV in combinatie met de turbo exroosje schreef: Als je het hebt over de uitgerekte ketting (het andere thp probleem), deze is wel erg afhankelijk van vervuilde olie en zou wel kunnen profiteren van de schonere LPG verbranding. Die kettingrek is van invloed op de timing, en dus weer op de egr werking, en zo indirect weer op de vervuiling.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 nov 2014 13:49 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
GSPallas schreef: ....... de C5 staat bij de garage .......... en ik ga hem nog even kwijt zijn ..... ketting uitgerekt en cilinderkop vervuild
Bleu Bourrasque en 70000 km - identiek aan mijn geval. Ik heb er niet zoveel aan betaald overigens. Eigenlijk alleen de slijtage dingen die zijn vervangen zoals olie en bougies. Rest was coulance. Veel meer dan 50% dus....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
14 nov 2014 16:27 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1848
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Net de C5 opgehaald, kan pas over 4 weken gemaakt worden en ik ben hem daar 2 dagen voor kwijt. De coulanceregeling is gesteld op 75%. Kilometerteller staat inmiddels op 90.000.
De beurt wordt ook dan pas gedaan. Nu 'alleen' de remblokken V en A, de V-snaar en de achterzijde opnieuw uitgelijnd, maar daar elders meer over.
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
14 nov 2014 21:35 |
|
|
kos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:11 Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Heb hier diagonaal doorgelezen en wou even vermelden dat er bij BMW wel degelijk problemen waren/zijn met de kettingen van sommige motoren. Mijn 520d van 2008 was uitgerust met de N47 motor. Meerdere gevallen bekend waarbij de ketting het begeven had met vervanging van de complete motor. Kostprijs rond de 10.000 euro! Omdat ik dat niet zag zitten offerte gevraagd bij BMW dealer om preventief ketting te laten vervangen... 4.000 euro!! Dat en het gebrek aan comfort hebben me doen besluiten om 'm te verkopen.
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
14 nov 2014 21:42 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
dat is ook een gekent probleem bij BMW
|
14 nov 2014 21:45 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Inderdaad
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 nov 2014 22:55 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|