Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
ik vraag mij nou werkelijk af waarom de dealer altijd als zakkenvullers worden beschouwd...?? de onderhoudsinterval verlaging zal er zijn gekomen om een goede reden waarschijnlijk.. hadden de 2.0i niet last van de klepstoters oid??? iig als ik even het voorbeeld mag aanhalen mbt de 1.6HDI.. de onderhoudsinterval is 20000 km.. ik weet dat er dan heel veel mensen zijn die dan pas bij 25000 ofzo naar de garage gaan. omdat ze dan 1 beurt uitsparen.. gevolg een hoop defecte turbo's ... Citroen is erachter gekomen dat die 20000 km ook echt de max is, en dus worden de oudere versies het liefste al bij 15000 km binnen geroepen.. in het blok van de PH2 zat 3.7 liter olie en het blok dat in de Ph3 zit 4.3 liter olie.. net om die 20000 km beter te kunnen garanderen... Citroen is er dus echt wel mee bezig in het voordeel van de klant lijkt mij dan zo... en of jullie het geloven of niet, de dealer waar ik kom heeft nog geen 1.6 hdi rondrijden waarvan de turbo defect is geweest.. hij raadt de mensen aan tijdig olie te wisselen...
|
02 apr 2010 13:27 |
|
|
veerbol
V.I.P.
Geregistreerd: 08 sep 2008 18:26 Berichten: 194 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5-3 Berline 2.7HDiF Exclusive
Opties: Matinal Beige Leer + Schuifdak + Packs
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220700
Kleur: Suroit
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Een goede dealer is geen zakkenvuller wat mij betreft.
25% afwijken van het aanbevolen onderhoudsplan is natuurlijk ook niet handig.... Dan zou je idd versneld problemen kunnen gaan ontwikkelen. Nog altijd zou onderhoud voornamelijk preventief moeten zijn om problemen te voorkomen.
Meer olie in het carter is positief (aka langzamer vervuilen vd olie); dat zie je helaas qua ontwerp maar al te vaak omgekeerd om te besparen (en dus dichter tegen marges aanzitten waardoor tijdig preventief onderhoud belangrijk is).
De interval verlaging is positief omdat wederom over het gehele afgnomen wagenpark dit anders uit balans zou raken versus "de wensen van afdeling marketing"...
_________________
|
02 apr 2010 16:41 |
|
|
James007
C5club Rookie
Geregistreerd: 20 jun 2011 08:48 Berichten: 49 Woonplaats: Kersbeek-Miskom (B)
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Waarde collega C5 bezitters. Zelf heb ik een C5 Exclusive 2.0 hdi 163 PK bouwjaar 2010. Van verschillende bronnen vernam ik dat de voorziene 30.000 Km voor olieverversing te VEEL zijn! Aangeraden wordt de motorolie- en oliefilterwissel best op 15.000 Km te doen. Dit zou alle mechanische delen, waaronder de turbo, ten goede komen. Jullie zien maar... Voor mij is het een uitgemaakte zaak; liever enkele € investeren in goede olie en oliefilter dan een opgeblazen turbo te laten vervangen.
|
25 okt 2011 14:23 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Precies....en de olie van de Action kost toch drie keer niks!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 okt 2011 19:54 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Heeft action dan vol synthetische olie? Roman schreef: en of jullie het geloven of niet, de dealer waar ik kom heeft nog geen 1.6 hdi rondrijden waarvan de turbo defect is geweest.. hij raadt de mensen aan tijdig olie te wisselen... Goh, ik heb ook geen last van n kapotte turbo
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
25 okt 2011 20:27 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33388 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Je gaat toch geen action olie in een 2010 C5 stoppen .... Sorry, dan zou ik er liever de voorgeschreven 30.000 mee rijden ipv een keertje extra te vervangen met deze olie ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
25 okt 2011 20:30 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Tuurlijk niet ben wel nieuwsgierig of ze t hebben?
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
25 okt 2011 20:33 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Maar ze hebben het wel! Kom maar op met je wetenschappelijke bewijs dat er iets mankeert aan die olie en dat de olie van boven de 16 euro per liter echt significant beter is......allemaal emotie!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 okt 2011 21:41 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
bgt schreef: Goh, ik heb ook geen last van n kapotte turbo jij hebt ook geen 1.6 hdi...
|
25 okt 2011 21:43 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
weet ik,vond t ff leuk om erin te gooien
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
25 okt 2011 22:31 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
GW-tje schreef: Maar ze hebben het wel! Kom maar op met je wetenschappelijke bewijs dat er iets mankeert aan die olie en dat de olie van boven de 16 euro per liter echt significant beter is......allemaal emotie! Simpel: de action heeft geen 5W30 C2. Dus daarmee houdt het op vwb de HDi160 (en alle anderen met FaP). Daarnaast: die opgewerkte action-meuk is leuk als je auto 1L op 1500km nodig heeft of je om de 5dkm ververst, zoals in de jaren70. Maar als je je aan het 30dkm interval wilt houden is dit onzin. Het is verschil is ook niet groot genoeg om het te rechtvaardigen: 30dkm vs 5dkm = 6x 6x5L action @4eur = 120eur. Terwijl 5L fatsoenlijke olie geen 60eur hoeft te kosten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 okt 2011 11:50 |
|
|
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
EvilTwin schreef: Terwijl 5L fatsoenlijke olie geen 60eur hoeft te kosten. Toch een paar vragen : Welke Action verkoopt gewone 5W30, ik kwam de vorige keer niet lager dan 5W40? Als Action opgewerkt is, hoe weet ik dan of andere leveranciers het ook niet opgewerkt hebben? Opwerken lijkt me een normaal chemisch proces http://nl.wikipedia.org/wiki/Opwerking wat is hier niet goed aan? Bij synthese lijkt dit een normaal zuiveringsproces en 5W30 is volgens mij in de meeste gevallen een volsyntheet Waar haal ik 5 liter 'niet opgewerkte' goede 5W30 die aan de specs voldoet? En wat betaal ik daar dan voor? Wat zijn de exacte specs aangezien mijn 2007 boekje het nog steeds over 5W40 heeft en ik daar dus niks mee kan. ACEA ? API ? Wat te doen als ACEA normering wel voldoet maar de API niet (of v.v.)? NB.Voor merkolie kwam ik bij Total dit weekend in Frankrijk op € 59,00 (Carrefourprijs) Dat is inderdaad geen €60,-. Maar dat wordt hier ook niet bedoeld, denk ik. Merkolie in Frankrijk bij de hypermarchés was de afgelopen jaren één van de goedkopere mogelijkheden tov NL. Man en paard AUB
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
26 okt 2011 12:11 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
GW-tje schreef: Maar ze hebben het wel! Kom maar op met je wetenschappelijke bewijs dat er iets mankeert aan die olie en dat de olie van boven de 16 euro per liter echt significant beter is......allemaal emotie! Dat denk ik ook. Voor mn Saxootje haal ik gewoon vol synthetische olie bij de Makro. Nooit een probleem en redelijk van prijs.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
26 okt 2011 13:13 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
die olie discussie is al eens gevoerd in een ander draadje.. dit draadje heeft als vraag.. Citaat: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km? en om on topic verder te gaan... de garage waar ik de C5 kocht doet dit wel.. terwijl de garage waar ik de C3P kocht dit ten zeerste afraad...
|
26 okt 2011 13:42 |
|
|
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Prima, zij het niet dat de vragen er nog steeds wel zijn DUS : ontopic on ET's claims kan verder hier : http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=324424Ook de antwoorden natuurlijk
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
26 okt 2011 14:01 |
|
|
|