Storing transmissie : 2.0 met 4traps automaat (lpg)
Beste forumgenoten,
Sinds twee weken heb ik een vervelend probleem met mijn C5 : de automaat "klapt" vast! (je hoort een harde slag).
In het display verschijnt : "Storing transmissie" en de automaat schakelt dan niet meer en blijft in versnelling hangen. (meestal de 3). De "winter/sport" icoontjes blijven vervolgens knipperen in de versnellingsindicator.
Stoppen en opnieuw starten is de oplossing. Vervolgens kan ik 8 van de 10 keer weer normaal rijden.
In eerste instantie gebeurde het alleen bij koude omstandigheden, had ik het idee (en meestal net met invoegen op de snelweg
).
Maar het werd erger: de storing trad na een paar dagen zelfs op bij constante snelheid op de snelweg (130km/h) in de 4 (dus NIET op een schakelmoment) of zelfs acceleratie/deceleratie. Vervolgens doorkachelen maar "o wee" als je onder toeren komt, dan knalt de bak met veel geweld terug naar 3 en blijft daar vervolgens in steken....
Afgezien van comfort ook niet echt veilig.
Het is me 1x gelukt om in storingstoestand de bak op Manual te krijgen en te kunnen schakelen. Maar meestal lukt dit niet.
Ongeveer een week voorafgaand had ik 2x bemerkt dat de automaat soms stokte bij opschakelen maar weitte dit zelf aan de extreme koude en/of per toeval gelijtijdig overschakelen op lpg.
Het lijkt mij een koppelings-probleem maar ik ben geen techneut.
De auto is 20 Oktober 2009 geleverd door Driessen Eindhoven. Inmiddels staat er ruim 12000km op de teller.
Je kunt je voorstellen dat ik NIET blij ben. Mijn C5 staat nu bijna 1 week al bij de dealer. Men wist zich geen raad en diagnose duurde 2 dagen.
Laatste bericht was dat de oliedruksensoren in de bak opnieuw moesten worden afgesteld maar dat er ook kans was dat de hele bak moest worden vervangen. Hoop morgen meer te weten.
Zijn er mensen hier bekend met het probleem?
Ervaringen 4-traps automaat 2.0 ?
Bij voorbaat dank
Jeroen