Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2008 19:50
Berichten: 295
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
misschien moeten ze bij PSA toch eens een ander merk keerringen monteren? :lol:

_________________
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak

Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE


12 feb 2010 00:21
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
In het weekend naar Disneyland Parijs gereden en weer is de koppeling aan het slippen gegaan. Het erge is dat dit soms gedurende 100 Km zo is om dan de volgende 100 Km te verdwijnen of nauwelijks waarneembaar is.
Ga dat bij de dealer maar eens uitleggen!! Dus ik woensdag naar de dealer voor proefrit i.v.m. 2 problemen die zich nog voordoen (koppeling dus en trilling bij remmen aan hogere snelheid), gelukkig is de hoofdtechnieker van mijn garage van erg goede wil (ik kan goed klappen met die man), en zijn ze akkoord dat er wel wat zal mis zijn met de koppeling dus gaan ze een toestemming vragen om deze te vervangen (ook al omdat er een technische nota over beschikbaar is). En dat bij zo een lage Km-stand ong. 17000 nu en al aan de gang van ong. 12000 Km :(
Er zou eventueel iets mis kunnen zijn met de hydraulische bediening en dat gaan ze ook maar eens eerst nazien, maar in mijn ogen is het de drukgroep die onvoldoende spankracht heeft. Peugeot heeft trouwens gelijkaardige problemen bij o.a. de 407 met 2,0 Hdi motor en zesbak. Of er is zoals ArnoudHes en MarsTDI voor hadden een lek zodat er olie op de koppeling gekomen is, ik hou jullie op de hoogte ;) .


13 maart 2010 11:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
wat ik niet begrijp ,als de koppeling slipt onstaat er zoveel warmte dat deze verbrand
en dat na x kilometers alles weer normaal is
dan geloof dat sommige mensen het daar mee moeilijk hebben


13 maart 2010 12:24
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Ja, ik weet dat ook wel, maar de slip is (gelukkig) steeds in tijd beperkt want meestal vindt ze terug grip na 2/3 seconden. En ze slipt enkel vooral als het koppel piekt (dus in de buurt van 2000 tr/min.). Mocht ze de ganse tijd slippen zou je ze idd verbranden en zou je het ruiken. Tijdens het wegrijden en schakelen zit je koppeling trouwens ook tijdelijk kort te slippen hoor, daar dient ze voor! Ik mag mezelf beschouwen als iemand met behoorlijk wat technisch inzicht (ik werk bij een grote duitse automotive firma als polyvalent-technicus...) en heb best véél ervaring in de autotechniek.
Ook bij andere merken doet dit probleem zich soms al eens voor, vaak is er zelfs na demontage weinig of niets te zien aan de onderdelen van de koppeling :smt017 .
Dieselmotoren hebben tegenwoordig behoorlijk veel koppel dat bovendien soms nogal snel opkomt en dan kan het zijn dat als je koppeling niet optimaal is er even wat slip onstaat zoals in mijn C5.
In Frankrijk zijn er héél wat identieke gevallen bekend, kijk maar eens op Planet Citroën (of op de Peugeotforums). Bovendien is er een Info' Rapid van dus zal er wel iets aan de hand zijn hé ;) .
Verder heb ik vrijwel nooit problemen gehad met de koppelingen van mijn wagens dus aan mijn rijstijl zal het ook wel niet liggen zeker, de Activa V6 heeft nog steeds zijn eerste koppeling 170000 Km's en pakt nog erg goed :smt023 .


13 maart 2010 13:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
holla dat veranderd de zaak
de slip houd maar enkele sec aan ik ben ook een technieker al 38j
men kan een koppeling in enkele minuten opbranden daar zijt ge het toch mee eens


13 maart 2010 13:32
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Ja, absoluut die is bij langdurige slip in één, twee, drie naar de haaien :smt107 . Maar hier is iets raars aan de hand, ik rij de wagen zoals je een diesel moet rijden. En ik trek dus meestal op zodat de wagen na het schakelen op ong. een 2000 tr/min terug valt en ik dus onmiddellijk maximale trekkracht heb. Het is na dit opschakelen en als je voet al van het pedaal af is dat de slip zich soms voor doet, je hoort het en ook de toerenteller maakt een sprongetje. Soms maar héél even en zo'n 200 tr/min soms langer (tot 2/3 sec na het lossen van het pedaal) en een sprong van 500 tr/min, het lijkt dan net of je met en automaat rijdt. Het pedaal voelt steeds normaal aan, er is geen abnormaal losse slag en het aangrijpingspunt is steeds hetzelfde. Wel komt het bij vrieskou een enkele keer merkbaar trager omhoog, maar de hydraulische bediening lijkt imo toch in orde te zijn, dus ik denk aan een slechte drukgroep.
Ik weet jullie hopelijk meer te vertellen over de oorzaak na demontage door de dealer ;) .


13 maart 2010 17:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
het lijkt dat de olie van de koppelings pomp niet direct weg ,kan hebt ge al is een veer geplaatst ,dat deze de olie rapper terug gaat,dit bij wijze van test
het is en blijft een probleem van citroen natuurlijk


13 maart 2010 17:37
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Een veer heb ik nog niet getest (ik had er ook al eens aan gedacht) maar wel heb ik eens gemeten of de hefboom die het druklager bediend steeds en snel in de zelfde positie terugkomt. En dat is zo, ik kan geen verschil meten wat natuurlijk niet uitsluit dat er toch soms iets blijft hangen. Ik ga dit in alle geval nog eens bevragen in de garage.
In alle geval erg bedankt voor het meedenken :smt023 .


15 maart 2010 08:43
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2008 19:50
Berichten: 295
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Het is toch echt de lekkende krukas keerring hoor. :!:
Bij mij waren er exact dezelfde klachten, zo nu en dan slippen, en dan vooral in de hogere versnellingen en bij plusminus 2100 toeren een dot gas geven: slippen.

De keerring, en daarmee ook de koppelingsplaten, drukgroep en het dubbele vliegwiel vervangen, et voila, euvel volledig verholpen! :smt023

_________________
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak

Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE


17 maart 2010 23:48
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Wagen staat in de garage om koppeling te herstellen, en heb deze namiddag even contact gehad met hen. De slip zou te wijten geweest zijn aan het dual massa vliegwiel en dat hebben ze dus meteen ook moeten vervangen. Nu moeten ze nog wachten op een condensor voor de airco want die had er ook de brui aan gegeven. Door een steeninslag in de condensor is er een lek ontstaan en weg koelmiddel. De banen liggen er dan ook voortreffelijk bij in dit apeland, ook mijn voorruit is intussen al aan vervanging toe (ook door steeninslag) :cry: .
Als ik volgende week meer weet over het koppelingsprobleem post ik het hier nog even. Grtjs ;) .


23 apr 2010 23:23
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2008 19:50
Berichten: 295
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Ik heb ook al een kapotte condensor...
Er is er in Nederland niet één meer te krijgen :smt089 , oftewel Zweten :smt004 :smt004 :smt004

_________________
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak

Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE


29 apr 2010 13:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Nee meneer, die is niet in voorraad want dat komt nooit voor. :smt017

Ik kreeg hetzelfde verhaal te horen bij een cilinderkop van een Opel diesel. :shock:

Via een achterdeur kwam ik toen te weten dat er op dat moment 76 koppen in backorder stonden. :smt017

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


29 apr 2010 13:42
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Intussen heeft de C5 iets meer dan een week bij de dealer gestaan om de koppeling te vervangen en nog enkele andere problemen op te lossen (trilling bij het remmen en defecte airco).
Volgens de chef van de garage was er ook wat mis met het dual-massa vliegwiel waar geen veerkracht meer op zat. Zo'n dual-massa dient voornamelijk voor het dempen van trillingen en schokken en het zit in vrijwel alle moderne dieselwagens en ook meer en meer in benzinewagens. Het is een niet zo ingewikkelde maar jammer genoeg dure constructie die soms behoorlijk wat problemen kan op leveren. Een interressante link om wat inzicht te krijgen in zo'n vliegwiel is deze.
http://www.amt.nl/files/duobranded/5vanheck/luk-repxpress.pdf
Er waren geen andere mankementen zoals olielekkage of dergelijke en dus hebben ze het vliegwiel en de koppelingset vervangen en hopelijk gaat alles vanaf nu wel goed met de koppeling, de toekomst zal het uitwijzen ;) .
Er was in alle geval de voorbije 1000 Km. geen slip meer te merken en de koppeling pakte zeker in het begin na de vervanging vrij abrupt of bijterig aan, wat nu al wel terug héél wat minder is ze is zelfs imo wat te zacht. Ik heb een koppeling liever met een wat duidelijker aangrijpingspunt iets bruter dus maar dit is natuurlijk meer comfortabel en daar kopen we toch een C5 voor, hé.
Wat betreft de remtrillingen daar hebben ze nieuwe blokken achteraan geplaatst en het is niet 100% weg maar wel merkbaar beter, en de airco daar was steeninslag de oorzaak van een lekkende condensor en aangezien het koelgas gaan vliegen was zat ik dus te zweten maar dat hebben ze netjes opgelost dus zit ik terug lekker fris :smt004 .
Nu maar hopen dat alle zorgen van de baan zijn en ik terug rustig kan slapen :smt123.


23 mei 2010 19:39
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Aan een auto laten werken is dus blijkbaar nooit goed, want hoe goed ze ook hun best doen (het zit allemaal erg netjes terug in elkaar) er kan altijd wat fout gaan. Ook hier dus :( want nu is er een kleine olielek tussen het motorblok en de versnellingsbak, geen grote plas een paar druppels en enkel maar op te merken als je de beschermingsplaat onder de motorruimte verwijderd (of met een zaklamp er naar op zoek gaat en goed tussen alles door kijkt). Het is propere olie dus ik denk uit de versnellingsbak en dus terug naar de garage op vrijdag 18/6 voor nazicht. Hopelijk is er niets ergs aan de hand maar ik vrees toch dat ze alles nog maar eens mogen gaan demonteren :| .


08 jun 2010 16:07
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Nu al een tijdje geleden dat ik dit nog even update, dus hierbij wat er nog gebeurde en de huidige stand van zaken.
Hij is dus voor de tweede keer uit elkaar gemoeten want die olielek kwam dus wel degelijk van de v.b. waar ze bij de eerste vervanging van de koppeling ook een aantal afdichtingen vervangen hadden. Ik vraag me af waarom ze dat deden bij een nieuwe wagen met nog geen 20000 Km :smt017 , persoonlijk zou ik van die afdichtingen afblijven als ze geen lekkage vertonen maar goed orders van Citroën, dus...
En het is dus fout gegaan dus terug 2 dagen naar de dealer en terug nieuw vliegwiel, koppeling, drukgroep...
En blijkbaar is de ene technieker de andere niet want zo netjes als alles de eerste keer terug in elkaar gezet was zo een ramp was het deze keer. Ik ga daar niks verder over zeggen want ik word al lastig als ik er nog maar aan denk :evil: .
Ik heb het dan maar allemaal zelf terug netjes in orde gebracht (wat je zelf doet doe je beter ;) ).
Intussen zijn we aan zo’n 34000 Km gekomen en slip op de koppeling is er voorlopig niet meer geweest en er is geen spoor van enige lek meer te vinden, dus alles o.k.?
Was het maar waar, ik vind dat ik de koppeling de laatste tijd hoog moet laten opkomen voor ze goed aangrijpt en dit is zeker zo sedert de temperaturen laag tot erg laag zijn (iemand op het Franse forum merkte ook dat de koppeling slechter pakt bij koude en/of vocht). Als ik in eerste vertrek moet ik ze toch ong. tot in de helft laten omhoog komen vooraleer de wagen zich vlot in beweging komt, en hetzelfde bij de tussenversnellingen het aangrijpingspunt ligt ergens in de bovenste helft van de pedaalslag.
Dit geeft maar weinig vertrouwen naar de toekomst. Ook op het Franse Planet Citroën forum lopen de klachten al behoorlijk op.
Het is echter nog steeds niet duidelijk wat nu de echte oorzaak is. Er is sprake van druklagers waar vet uit ontsnapt dat dan op de koppeling terecht zou komen met slip tot gevolg. Ook zouden ze bij sommige mensen de hydraulische bediening vervangen omdat er wat mis zou mee zijn enz…
Volgens een insider van Citroën Belux deugen die dual-massa vliegwielen niet, en persoonlijk heb ik daar ook zo mijn bedenkingen bij. Hoe je iets erg simpel nodeloos ingewikkeld kan maken (en bovendien nog eens behoorlijk duur!)
EvilTwin gaat weer eens :D gelijk hebben Duitse rommel van de firma LuK (dus geen Valeo zoals ik eerder zei).
Verder zijn er ook Franse forumcollega’s waar ze de motorsoftware zouden hebben aangepast zodat er minder (of minder brut inkomend) koppel zou zijn. Dit is volgens mij helemaal de wereld op zijn kop :smt011 , koop je een wagen met 340 Nm koppel en dan lijkt één en ander in de aandrijving daar niet tegen bestand te zijn. Naar mijn mening moet een constructeur alles voldoende overdimensioneren zodat er zich geen betrouwbaarheidsproblemen voordoen.
Ik heb al behoorlijk wat Citroën-kilometers achter de rug in meer als een 10-tal diverse modellen en op één na (BX Sport koppelingschijf in 2 wegens afgebroken klinknagels op 40000 km door constructiefout) heb ik nooit enig probleem gehad met koppelingen. De voorgaande C4 Hdi had ong. 110000 km zonder vervanging en de Activa V6 gaat naar zijn 180000 km met de eerste koppeling zonder enig spoor van vermoeidheid.
Dus ik begrijp het allemaal niet zo goed meer, maar wat als er binnenkort terug problemen zouden de kop op steken. Gaat de waarborg hier nog tussen komen, en heeft het wel zin om nog een waarborguitbreiding aan te gaan als ze toch niet tussen zou komen?


27 dec 2010 21:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.