Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Sedert enige weken (een 3-tal denk ik) heb ik de indruk dat de koppeling van mijn C5 doorslipt en dan vooral na opschakelen van 3-4 of 4-5 en ook 5-6. Eerst dacht ik dat het wel aan het manneke lag :) maar na enige tijd was ik zeker dat ik niet droomde. Op dit forum vind ik hier blijkbaar weinig problemen over terug, maar ik ben ook eens gaan rondneuzen :smt017 op het Duitse forum en op het Franse Planet Citroën. En er zijn wel degelijk nogal wat problemen met de koppeling van sommige wagens en die worden indien minder als 40000 km in 100% garantie vervangen. Toch is dit imo een spijtige zaak om al onmiddelijk aan een nieuwe wagen te moeten laten sleutelen.
Heeft iemand van jullie weet van dit probleem en wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen is?
Op Planet Citroën staat zelfs een link naar een nota van Citroën ivm dit probleem, maar je moet daar voor ingeschreven zijn en eveneens betalen (13 euro/jaar), wat ik gerust wil doen want daar staat heel wat nuttige info denk ik. Maar hoe doe je dit vanuit Belgie, iemand ervaring mee??
Alvast bedankt voor eventuele tips


23 dec 2009 19:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
ik zou gewoon langs de dealer rijden en hem dit laten ervaren..

;)


23 dec 2009 21:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Roman schreef:
ik zou gewoon langs de dealer rijden en hem dit laten ervaren..

;)


Ja, dat is sowieso de bedoeling. Maar het probleem is dat het (voor het ogenblik) nog maar af en toe merkbaar is, en ik hoor ze al vragen: rijdt meneer met de voet op de koppeling? :cry:
Ik weet natuurlijk zelf wel dat ik niet te sletig ben met mijn koppelingen (en auto's in 't algemeen), in mijn Xantia Activa V6 zit op meer dan 160000 km trouwens nog steeds de eerste koppeling :smt003 .
En vooraleer ik dus naar de dealer hol heb ik graag wat meer info over het al of niet bekend zijn van het probleem.
Dus ik denk me toch maar eens voor een jaartje in te schrijven op het Franse Planet Citroën om zo toegaan te hebben tot meer interne info. Ik laat daar hier nog wel iets over weten en dan kan ik eventuele info's doorgeven aan onze andere forumleden want we zijn er om mekaar te helpen, hé :P .


24 dec 2009 09:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
V-zesserke schreef:
Heeft iemand van jullie weet van dit probleem en wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen is?


Lees het draadje door en je ziet dat het naar alle waarschijnlijheid gaat om een pedaal wat niet tot de nulstand terugkomt. Simpele oplossing: extra smering op een of ander asje. (ik neem aan dat er een tweede veer in het pedaal zit, tenminste zo werkt het vaak met de koppeling, dus kijk naar alle asjes)

Citaat:
Op Planet Citroën staat zelfs een link naar een nota van Citroën ivm dit probleem, maar je moet daar voor ingeschreven zijn en eveneens betalen


Uit de teksten eromheen begrijp ik dat die "note" niet meer is dan een bevestiging van Citroen is aan de betreffende klant dat ze de koppeling vervangen, mocht het tot schade daaraan hebben geleid. (voor 40dkm) Als er een techbulletin is geweest voor de smering moet je dealer dat weten.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


24 dec 2009 12:13
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
EvilTwin schreef:
V-zesserke schreef:
Heeft iemand van jullie weet van dit probleem en wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen is?


Lees het draadje door en je ziet dat het naar alle waarschijnlijheid gaat om een pedaal wat niet tot de nulstand terugkomt. Simpele oplossing: extra smering op een of ander asje. (ik neem aan dat er een tweede veer in het pedaal zit, tenminste zo werkt het vaak met de koppeling, dus kijk naar alle asjes)

Citaat:
Op Planet Citroën staat zelfs een link naar een nota van Citroën ivm dit probleem, maar je moet daar voor ingeschreven zijn en eveneens betalen


Uit de teksten eromheen begrijp ik dat die "note" niet meer is dan een bevestiging van Citroen is aan de betreffende klant dat ze de koppeling vervangen, mocht het tot schade daaraan hebben geleid. (voor 40dkm) Als er een techbulletin is geweest voor de smering moet je dealer dat weten.


Ja, ik ga dat zeker eens nazien, maar ik ben er bijna 100% zeker van dat het pedaal wel terug komt tot de nulstand. ik las trouwens dat de getroffen koppelingen naar de fabrikant (Valeo) worden teruggestuurd voor verder onderzoek naar het falen van dit onderdeel. Ik neem in alle geval zo spoedig mogelijk contact met mijn dealer want nog rondrijden met een soms slippende koppeling lijkt me absoluut niet zo verstandig. Ach, ik zal me maar eens wat gaan uitleven met de Xantia V6 Activa, niet zo comfortabel maar 6 cilnders hé, en bijhorende sound :smt169 .


24 dec 2009 14:48
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Ik heb eens met de buurman (zonemanager bij Citroën Belux) gesproken en er zijn idd een paar geisoleerde gevallen bekend en blijkbaar enkel op de 2,0 Hdi. Veel wist hij er nog niet over wel dat iendien problemen mee voor 40000 Km alles 100% in garantie is, daarna is het gedeelde kost volgens een verdeelsleutel (omdat het om een slijtagedeel gaat). Hij wist me ook nog te zeggen dat die dual-massa vliegwielen niet deugen en wel eens oorzaak zijn van problemen met de koppeling. En een snelle zoektocht op 't internet toont al snel dat het niet enkel bij PSA is maar zowat bij alle merken. Hij ziet ze er nog terug van afstappen en opnieuw gewone vliegwielen monteren.
Die dual-massa vliegwielen geven minder trillingen en schokken maar moeten bij vervanging van de koppeling vaak mee vervangen worden wat een dure aangelegenheid is (ergens rond de 1500 Euro voor alles te samen, werk inb.).
De laatste tijd slipt ze terug minder door, vraag me niet waarom er is geen lijn in te trekken.
Vrijdag moet hij binnen in garage (i.v.m. kleine trilling tijdens remmen aan 130 Km/u) en dan gaan ze daar ook eens naar kijken maar wedden dat hij dan alles normaal doet :smt080 .
Ik hou jullie hiervan op de hoogte, maar wie merkt dat zijn ontkoppelingspedaal niet goed terug komt kan dit toch beter even melden aan dealer, want meestal begint het zo volgens de info die ik heb van het Franse Planet Citroën.


10 jan 2010 19:04
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Zelfde probleem met mijn C5 PH3 2.0 HDi bij 38.000 km. Vorige week een soort van deja vu ervaring na in 2008 veel koppeling ellende met mijn vorige auto, Peugeot 407, 2.0 HDi, gehad te hebben (om de 40.000 km koppeling/drukgroep vervangen; na 120.000 km overgestapt op de C5). Ik begin te vrezen dat niet alleen de motor in de C5 2.0 HDi dezelfde is als in de 407, maar ook de koppeling/drukgroep. Gelukkig kan ik morgen al terecht bij de dealer. Wordt vervolgd.


18 jan 2010 21:14
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Citaat:
ik las trouwens dat de getroffen koppelingen naar de fabrikant (Valeo)

Citaat:
ellende met mijn vorige auto, Peugeot 407, 2.0 HDi, gehad te hebben (om de 40.000 km koppeling/drukgroep vervangen; na 120.000 km overgestapt op de C5). Ik begin te vrezen dat niet alleen de motor in de C5 2.0 HDi dezelfde is als in de 407, maar ook de koppeling/drukgroep.


De desbetreffende p407 had een koppeling van LUK (Duitse rommel dus ;) )
De C5 Ph.II 2.0HDi138 is geleverd met drie verschillende koppelingen: veranderingen op ORGA #10925 en #11256.
De C5-3 heeft al twee verschillende koppelingen voor twee versies van de 2.0HDi motor: 140pk en 163pk (DW10BTED4 & DW10CTED4)

Dus de kans dat het dezelfde is als daarvoor is erg klein (mogelijk dat een C5/p407 vanaf September 2007 al dezelfde heeft als de C5-3, ze lijken iig heel sterk op elkaar)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 jan 2010 12:02
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Een update: mijn C5 met slippende koppeling is gisteren bij de dealer geweest (De Jong - Katwijk). Probleem wordt veroorzaakt door olielekkage; waar vandaan nog onbekend. Volgende week motor eruit, platen vervangen en oorzaak opzoeken. Balen dat na een jaar en 2 weken motor en bak eruit moet.


20 jan 2010 21:27
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
ArnoudHes schreef:
Een update: mijn C5 met slippende koppeling is gisteren bij de dealer geweest (De Jong - Katwijk). Probleem wordt veroorzaakt door olielekkage; waar vandaan nog onbekend. Volgende week motor eruit, platen vervangen en oorzaak opzoeken. Balen dat na een jaar en 2 weken motor en bak eruit moet.


Ja, dat is niet zo fijn dat ze de wagen uit elkaar moeten gooien, maar als je een goede dealer hebt mag zoiets toch geen probleem zijn. hopelijk komt het allemaal netjes in orde.
Mijn C5 is intussen naar de dealer geweest, waar ik duidelijk vermeld heb dat het probleem vreemd genoeg terug verdwenen is of in alle geval sterk afgenomen is. Ze hebben een proefrit gedaan en alles was (natuurlijk :roll: ) normaal. Het is een vreemd fenomeen enige weken geleden was het duidelijk merkbaar om dan voor een week of twee te verdwijnen even terug te komen en nu terug weg te zijn :o . En 't mag wat mij betrefd weg blijven ;) .
Ik zal één dezer dagen als ik even de tijd heb de info'rapid van Citroën zelf hier ook eens posten.


21 jan 2010 01:00
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2008 19:50
Berichten: 295
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Vreemd genoeg had ik bij mijn C5 van de week ook een keer het gevoel dat de koppeling slipte (73000 km).
Dat was maar één of twee keer. Dus ik ga er maar vanuit dat het koppelingspedaal niet helemaal loskwam.
Even aan de dealer doorgeven.

_________________
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak

Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE


22 jan 2010 00:17
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Hierbij de Info'rapid van Citroën Frankrijk het is dus en Francais ;) .
Oorspronkelijk was dit een Pdf bestand maar dat kon ik hier niet in bijlage plaatsen, welke bestanden kunnen wel en welke niet? Nu heb ik wat moeten knoeien :) en 'k hoop dat het leesbaar is. Hoe doen jullie dat?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


22 jan 2010 12:34
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Wagen heeft 3 dagen bij de dealer gestaan; oorzaak bleek een lekkende oliekeerring aan de krukaszijde. Krukaskeerringen en koppelingplaten vervangen, evenals het vliegwiel met lagers. Slag koppelingpedaal is beduidend korter en grijpt veel sneller aan. 't Lijkt allemaal weer te werken.


31 jan 2010 00:41
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2008 19:50
Berichten: 295
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Ja, hier de volgende :!: :!:
De auto is voor drie dagen bij de reparateur:
Lekke krukas oliekeerring en daardoor slippende koppeling.
Dit alles bij km 75800, en dat is niet veel :cry:

Overigens had ik geen last van een afwijking in de slag van het pedaal, de slip was alleen nog te merken bij acceleratie vanaf ongeveer 2100 tpm in versnelling 4,5 of 6: Het gevoel van een kick-down zoals een automaat heeft.

_________________
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak

Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE


11 feb 2010 00:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jan 2009 18:50
Berichten: 435
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
He.. grappig.. het zelfde had ik ook met mijn PH1.. na 50K was er een keering ergens lek waardoor de platen onder het olie zat!

_________________
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**


11 feb 2010 00:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.