Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
 Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 08 apr 2010 14:57
Berichten: 10
Auto: C5 tourer, 2.0Hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 12.500
Kleur: mooi dondergroen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Ha, dat is eigenaardig, is bij mij het probleem mss. ook wel onstaan toen ik achteruit ben gereden. :smt017


29 nov 2011 09:20
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 dec 2011 16:46
Berichten: 24
Auto: C5 Tourer 2.0HDI Dynamique
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Hallo allemaal, na het voorstelrondje in het andere topic maar direct dit topicje vullen.
De 2.0HDI heeft inmiddels bij 70.K een nieuw koppelingssetje gekregen met een nieuw vliegwiel. Deze lag al buiten de tolerantie. Dat geeft de burger moed denk ik dan weer. Bij 140K mag ik zeker de portemonnee weer trekken? De ph1 2.0HDI had na 277 K tenslotte nog dezelfde koppeling en vliegwiel. Dat werkte gewoon zonder problemen. Al weet je daarvan ook wel dat ie tenslotte een keer de geest zal geven. Nadat mijn ph3 bij de dealer van een nieuwe koppeling en krukaskeering was voorzien. Dit was tenslotte de oorzaak dat de koppeling er uitlag ben ik nu 6 duizend kilometer verder. En helaas is motor weer flink olie gaan lekken. Het ziet er dus naar uit dat de bak er wederom onder vandaan kan en dat de krukaskeering er weer uitligt. De vorige keer lekte de auto niet, en bleef de olie in het vliegwielhuis staan kennelijk. Nu hebben ze een modificatie kennelijk uitgevoerd dat er geen olie in blijft staan. Nee dat ligt nu op het garagepad. Heerlijk mooie zwarte vlekken.
Dus volgende week gaat de hij weer retour. Hopenlijk voor de laatste keer voor minimaal de komende 6 jaar.
Wat ik niet helemaal snap is dat PSA toch goede motoren maakt etc. En die 2.0 HDI had toch een peuleschilletje moeten zijn voor ze. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het onderblok toch niet zo veel anders is dan die van de Ph1? Of hebben we hier te maken met EGR kleppen die de carterdruk te hoog laten oplopen? In combinatie met wellicht een fout type keerring?
Bij een te hoge carterdruk zou ik toch de neiging hebben om deze iets te verminderen door een extra gesmoorde ontluchting zelf te gaan aanbrengen zonder dat de electronica op hol slaat. Iemand hier een theorie over?


17 dec 2011 18:42
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 03 nov 2008 20:20
Berichten: 8
Auto: C5 tourer phIII excl.
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: BVM6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Hallo,

na nog geen 120.000 km is m'n intussen derde koppeling terug aan het slippen. ik bel weldra terug om dit te melden, waarschijnlijk krijg ik dan koppeling nummer vier met misschien een gedeeltelijke tussenkomst van de garantie.

ik vraag me daarbij af of het eigenlijk wel de moeite is om deze te laten vervangen, waarschijnlijk mag ik aan 150000 km koppeling nummer 5 laten plaatsen. wat gebeurt er eigenlijk als je de koppeling niet laat vervangen ? wordt het dan almaar erger ? of blijft het stabiel ?

en is er eigenlijk al iemand die na een eerste of tweede vervanging definitief van z'n koppelingsproblemen af was ?

ik rijd met een 2.0 HDI uit 2008 (een "vroege" PH3), en dat doe ik op een normale manier (dus geen zotte acceleraties of snelheden)

groetjes,
kervel


14 feb 2013 22:33
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Je vraagt je toch af of er niet iets verkeerd gaat bij de montage ...
Niet normaal hoor :shock: :smt017

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


14 feb 2013 22:43
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 23 okt 2010 15:25
Berichten: 15
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 verkocht, nog een Saxo en 2cv + vreemdganger!
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
hallo,

Ik had problemen met de koppeling op 15.600 km (zie bericht op pagina 3 / januari 2011).
Complete groep is vervangen, ruim 2 jaar verder nu km.stand ca. 54.000
Met gevaar voor dat ik nu problemen over me afroep ;) , is de auto en koppeling nog steeds probleemloos en dus heel fijn.
Bij mij heeft de vernieuwing destijds (onder garantie)dus goed uitgepakt!
Het betreft een 2.0 HDI 163 pk (120 Kw)

Adrie


15 feb 2013 08:49
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 31 jan 2010 13:07
Berichten: 52
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 45000
Kleur: Zwart metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
kervel schreef:
wat gebeurt er eigenlijk als je de koppeling niet laat vervangen ? wordt het dan almaar erger ? of blijft het stabiel ?

Ik heb de koppeling zo lang laten zitten tot er echt niet meer te rijden was. De verdeler wou bij vorige bezoeken niet aannemen dat er een probleem was..

Op een moment wordt het dus zo erg dat je helemaal niet weg meer raakt en dat duurde uiteindelijk niet zo heel erg lang, ik denk zo'n 10.000km na de eerste symptomen.

Of het probleem na het vervangen definitief opgelost was weet ik niet. Ik heb de wagen uiteindelijk kort daarna verkocht. Hij was nog geen 2 jaar oud, maar stond voortdurend in de garage voor iets anders..


15 feb 2013 19:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 dec 2011 16:46
Berichten: 24
Auto: C5 Tourer 2.0HDI Dynamique
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Van de week werd ik geattendeerd door zwarte vlekken op het garagepad.
vandaag de beplating maar eens verwijderd. olielekkage uit het midden van de motor. alles goed schoongemaakt van startmotor tot aan de katalysator en alles wat er tussen zit.
ben 2 uur aan het poetsen geweest. Wat een K!!@#$% klus. ik heb het idee dat de krukaskeering voor de derde keer defect is gegaan. ik heb er na de laatste reparatie dus precies 47000 km meegereden. nog nooit een citroen gehad die dit euvel heeft gehad laat staan 3 keer binnen 2 jaar. op enige vorm van garantie hoef ik in ieder geval niet meer te rekenen is mij verteld want het is te lang terug. Jawel 1,5 jaar. Ik zit er dus maar aan te denken om de bak er onder uit te halen. Iemand ervaring daarmee? Kun je hem een beetje vlot er uithalen zonder de gehele auto te demonteren?

Ook wil ik de reden nu maar eens achterhalen waarom die keerring er uit vliegt. Bij 70K was ie stuk, toen is er een gemodificeerde keerring ingezet. Door een foutje bleek het toch de verkeerde te zijn geweest uit het magazijn. Die was met 6K weer stuk en nu ben ik 47K verder en heb er weer 1 aan mijn fiets hangen. Het onderdeel is 15 euro maar het werk is het weer natuurlijk.

iemand een idee?

Oja hij heeft nergens anders enige vorm van lekkage en geen overdruk in het carter en de carterventilatie werkt goed.


25 mei 2013 18:26
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 dec 2011 16:46
Berichten: 24
Auto: C5 Tourer 2.0HDI Dynamique
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
ach kleine update.

bij tellerstand 150.000 begon de toerenteller wederom sprongetjes te maken.
heb heel lang getwijfeld. maar kennelijk met rustig rijden slijt de verglazing van de plaat en doet ie het weer lang goed. tot de tellerstand van 193.000 km het gedonder weer echt begon en ik het rijden als een ouwe zak zat was. namelijk na het schakelen 10 seconden wachten tot je gas kunt geven omdat dan die koppeling zich klem genoeg had gezet dat je gas kunt geven. de bediening is het overigens niet voor degene die hier direct een opmerking over maken.
Maar bij 193000 was ik die K.. koppeling zo zat dat ik een Valeo vast vliegwiel heb gemonteerd met een normale koppelingsplaat. Dit omdat ik die pannekoekpizza's van citroen niet meer vertrouw en ook wel eens weer echt wil rijden als een citroen het betaamt hoe het hoort te zijn.

het was al met al 10 uurtjes sleutelen om het geheel eruit en er weer in te krijgen. Vond dat ik dat nog aardig rap had gedaan als amateurtje. Wat wel op viel is dat in tegenstelling tot de vorige c5 citroen dit keer wel alle maten en vormen van sleutels heeft toegepast om een auto in elkaar te zetten. van inwendige en uitwendige torx tot aan maat 21, 19,18, 16 en nog veel meer zeg. de hele kist lag op de vloer toen ik bezig was.

(Omdat de dealer van die geweldige rekeningen kan produceren heb ik alles zelf maar gedaan. de onderdelen waren bij elkaar ongeveer 400 euro. daar wordt je pas vrolijk van. )

maar ik ben blij met een vast vliegwiel. hij koppelt licht en als je gasgeeft..... slipt ie niet.

Overigens de beruchte oliekeerring heeft wel sporen maar dat is meer op de brug waarmee het lager vastzit in het blok. ik heb geen keerring vernieuwd. die blijft maar lekker zitten nu ie dicht zit. ga geen dingen vervangen die niet lekken dit keer omdat je het zou moeten doen.

dus wellicht kan ik nu echt op naar de 3 ton zonder nog een keer aan de koppeling te hoeven beginnen.


11 apr 2015 16:17
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 25 feb 2015 20:18
Berichten: 580
Woonplaats: Achel (België)
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
rijdt dat eigenlijk anders, zo een vast vliegwiel ipv een dubbel massa?

_________________
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be


11 apr 2015 22:34
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 dec 2011 16:46
Berichten: 24
Auto: C5 Tourer 2.0HDI Dynamique
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
je moet heel goed opletten wil je het verschil merken.
het verschil zit bij het aankomen rijden op een bocht in de verkeerde versnelling. dan heb je misschien het idee dat ie iets meer hort en stoot dan met een dmf. maar eigenlijk ben je de boel aan het verkrachten waar je een dmf ook op sloopt al heb je dat niet zo snel in de gaten.
voor de rest is het een genot om mee te rijden. gewoon gasgeven zonder slip en invoegen op de snelweg met een dot gas zonder die hatelijke zwieper van de toerenteller terwijl er geen reet gebeurd.


14 apr 2015 21:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
De DMF is er niet alleen om het rijgedrag wat soepeler te maken.
Maar zeker ook, en wellicht zelfs in de eerste plaats, om de klappen die de bak te verwerken krijgt te verminderen.

Oftewel, met een gewoon vliegwiel loop je duidelijk meer risico dat je de bak overbelast cq molt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 apr 2015 22:08
Profiel
Online
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen op 12800 km / Info op Planet Citroën
Ik heb bijna 2 jaar en zo'n 60dkm met een 4p kit ban valeo rondgereden in mijn vorige C5 100kw 2.0 hdi. Geen technische problemen gehad. En ik ken iemand die meer als het dubbele in een tdi'tje heeft gemaakt.

Echter, als ik eerlijk ben kan ik niet ontkennen dat er wel wat meer trillingen werden doorgegeven. Ik vond het niet te storend. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat onacceptabel vinden.


15 apr 2015 06:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.