Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

citroen chiptunen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=3284
Pagina 8 van 9

Auteur:  peterh [ 29 sep 2014 23:32 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Dat is waar.

Aan de andere kant denk ik dat PSA inschat dat de kopers van een Cit V6 dat niet doen vanwege performance-overwegingen. Als dat zou zou zijn, hadden ze 'm kunnen leveren met een handgeschakelde bak, maar die strijd verliezen ze altijd tegen BMW.

Wat mij betreft hebben ze gelijk. Ik zocht een 2.7 V6 niet omdat ik harder wilde gaan dan ik kon met de 2.2 HDIf die we hadden, maar puur vanwege het karakter en de 'laufkultur' van het blok. De 2.0 HDIf is me net wat te rauw en te werkerig; de 2.7 heeft nog meer van dat romige dat de 2.2 ook al had.
Dan had ik natuurlijk ook een Phase 3 2.2 HDI kunnen zoeken, maar helaas... die is nooit geleverd met een automaat.

Auteur:  Menno [ 29 sep 2014 23:35 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

De C5 HDi 200 ( met 2.2 ) heeft een automaat hoor ... :D

Auteur:  peterh [ 29 sep 2014 23:41 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Die wel ja, maar die kon ik niet vinden met weinig km's... (ook niet heel veel met veel kilometers trouwens).

Auteur:  exroosje [ 30 sep 2014 11:50 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Dus wat die chip doet is de brandstofdruk verhogen. Dit levert een nog betere verbranding op (beter rendement) en daarnaast kan er meer ingespoten worden in een bepaalde tijd. Dat laatste is alleen zinvol als er een luchtoverschot blijft , dus kun je met zo'n soort tuning maar "zo ver" komen, ander moet de turbodruk ook omhoog (maar dan moet de racechip ook aan die sensor zitten...) Het alternatief is excessief roeten, dat zie je niet maar merk je in vaker regeneratie en sneller einde roetfilter.

Je schrijft dat de chip zo slim is om dat ook bij verschillende toerentallen verschillend te doen en daarmee de auto bovenin nog beter te laten trekken? Hoe weet ie dat het toerental? Zit ie ook op de bdp sensor?

De vraag die natuurlijk wel altijd gesteld moet worden is waarom doet Cit dit niet zelf, welke grenzen houdt ze aan en waarom. Bij een beperkte tuning van een paar procent (zeg max 10) extra zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar als de chip doet wat ie belooft dan zit je daar wel een stuk boven. Het antwoord heb je ook al: de automaat. De brandstofpomp zal ook niet oneindig veel bar kunnen leveren. Ik zou de parameters dus niet proberen maximaal af te stellen maar beperkt. Tevens is het ook een stuk karakter, cit heeft zijn best gedaan de opbouw zo lineair mogelijk te maken, een chip maakt die meestal wat explosiever om wat meer beleving te creëren.

Auteur:  NTwoO [ 30 sep 2014 12:27 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Onderschat nooit het ontwikkel budget van de fabrikant... Overschat ook niet het ontwikkel budget van de chip boer...

Auteur:  KWW [ 30 sep 2014 15:28 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

en deel van de grenzen worden ook bepaald door de brede markt waarin de auto probleemloos moet kunnen werken.
dus ook landen waar slechtere kwaliteit diesel verkocht wordt.
verder denk ik dat je wel een beetje marge mag verwachten anders zou het allemaal wel heel zwak zijn.

Auteur:  exroosje [ 30 sep 2014 16:30 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Dat argument van de markten waar slechte brandstof verkocht wordt hoor je vaker bij tuners. Ze vergeten dan wel te vragen of je wel eens naar zo'n land op vakantie gaat...

Ik kan me nog iets voorstellen mbt octaangetal van benzine (lager dan RON95) en pingelen, maar waar moet ik dan aan denken bij diesel? Die loopt toch desnoods op slaolie?

Auteur:  boes [ 30 sep 2014 17:47 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Vroeger liep een indirect ingespoten diesel op eventueel slaolie.....nu met de moderne commonrials is dat echt verleden tijd. :cry:

Auteur:  exroosje [ 01 okt 2014 09:35 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Dat klopt, maar dan nog steeds zie ik niet in wat de kwaliteit van de diesel te maken heeft met het verhogen van de commonrail brandstofdruk.

Het gaat er gewoon om dat een fabrikant een commonrail systeem monteert met een bepaalde druk. We weten dat hoe hoger de druk is hoe efficiënter ie kan werken en hoe meer vermogen eruit gepeurd kan worden (we zijn de laatste jaren van 1000 naar 2000 bar gegaan.)

De reden dat de fabrikant de druk niet verder opschroeft is mijns inziens gelegen in het feit dat de pomp maar X druk aankan. Daar ga je een marge onder zitten. Tuning grijpt in in die marge.

Idem voor turbodruk als deze door de tuning beïnvloed wordt. Daar gaat het echter om orde grootte 1 bar en is de mogelijk te behalen druk niet de beperkende factor.

Auteur:  boes [ 01 okt 2014 10:10 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Ik vind tunen sowieso niet logisch. De fabrikant heeft veel meer testuren gemaakt met een blok voordat ze het op de markt zetten. Natuurlijk zit daar een veiligheidsmarge in maar die heb je in uitzonderlijke omstandigheden wellicht ook nodig. Gewoon een auto kopen met een blok wat voor jouw specifieke wensen voldoet.

Auteur:  JW-C5 [ 01 okt 2014 11:51 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Ik heb met de gechipte 136 PK HDi's van Menno en van Harm gereden.
Dat waren buitengewoon prettige belevenissen, vlotte respons op het gaspedaal, heerlijk veel koppel onderin het toerental.

Destijds waren die 136 PK HDi's de enige motoren leverbaar, en dus was chippen de enige mogelijkheid om de karakteristiek aan te passen, en te verbeteren.

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 01 okt 2014 11:53 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

En zolang je dat niet maximaal doet en bij een bekende ( en goede !! ) chiptuner is daar m.i. ook niets mis mee ...
Zo'n standaard " racechip " die de boel omzeilt zou ik nooit gebruiken , dat is wel vragen om problemen.

Auteur:  JW-C5 [ 01 okt 2014 12:02 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Die problemen ontstaan ook als je geen rekening houdt met de bak die er achter zit.
De AM6 kan dit chiptunen van de 136 PK HDi makkelijk aan.
Maar de handgeschakelde 6-bak heeft daar problemen mee, met name de koppeling. Die zou je dan moeten vervangen door die van de latere 163 PK HDi, inclusief het DMF.

Ik zou het ook niet doen met de 2.2 HDi waar de 4HP20 aan gekoppeld zit.
En uiteraard niet bij de V6 HDi's, zoals al besproken is op de vorige pagina van dit draadje.

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 01 okt 2014 12:10 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Een C5-3 met 2.2 heeft toch geen 4 bak naar ik hoop :shock:

Auteur:  peterh [ 01 okt 2014 12:48 ]
Berichttitel:  Re: citroen chiptunen

Nee, maar de Phase 2 wel.

Pagina 8 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/