Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
 citroen chiptunen 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Ik krijg steeds meer zien een intercooler van de sloop te halen en die in te bouwen. Niet omdat ik spijt heb van van m'n 66kW (heb er nog nauwelijks mee gereden), maar gewoon omdat het kan ;) .
Het is waarschijnlijk ook nog eens goedkoper dan chiptunen (afgezien van de uren die erin gaan zitten).

Iemand hiermee ervaring? Zal het motormanagement op tilt gaan :?:
Volgens EvilTiwn is het in eerder beter dan slechter voor de motor en ook nog eens goed voor het milieu :D

Jacco

Overigens wel een beetje off-topic.. :?: Zal ik een nieuw draadje starten?


08 sep 2008 19:34
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
je kan het chiptunen ook zelf doen.
Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat tuningbedrijven bij de 'standaardchiptuning' gewoon het bestaande kwp2000 filetje (van de dvd) in de ecu frotten.
Voor de prijzen die ze rekenen kan je namelijk niet verwachten dat ze meerdere dynoruns gaan doen om optimale waarden te vinden (welke voor elk type motor natuurlijk anders zijn en voor elk exemplaar ook nog weer een beetje verschilt). Ze geven ook allemaal dezelfde vermogenswinst op per type. (en ze zijn er in max 1,5 uur mee klaar..)
Ze geven soms wel garantie op de motor na het tunen, maar in hoeverre die geldt en wat je daarvoor krijgt is imo onduidelijk.

Ik heb er wel eens over nagedacht om het zelf te doen, maar mijn motor heeft al meer dan 350dkm gelopen, en dan raden chiptunefabrikanten het behoorlijk af (kan ik me iets bij voorstellen, alhoewel mijn motor nog picobello loopt)

Ik kan me voorstellen dat je MM bij het plaatsen van een intercooler behoorlijk in de war raakt. Alle waarden die de sensoren uitlezen veranderen natuurlijk drastisch (luchtmassameter etc).

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


08 sep 2008 20:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
GuidoK schreef:
Ik kan me voorstellen dat je MM bij het plaatsen van een intercooler behoorlijk in de war raakt. Alle waarden die de sensoren uitlezen veranderen natuurlijk drastisch (luchtmassameter etc).


Ik denk het niet, de LMM (eigenlijk debietmeter) zit vóór alle druk en temperatuur veranderingen. Hij zit namelijk bovenop het luchtfilter.

Hij weet dus op enig moment exact hoeveel lucht (massa) er de motor ingaat, met een héél lichte vertraging door het opbouwen van druk in alle pijpen.

Hij werkt overigens door de temp te meten van de lucht en een tweede referentie temperatuur op een stroomdraadje constant te houden. Daartoe moet hij de stroom variëren, hieruit wordt dan de massa van de langsstromende lucht bepaald.

Het bereik hiervan is dus van:
net onder stationair debiet (800tpm * 2L met 0bar overdruk bij +80C buitenlucht)
tot
maximaal debiet @4700tpm met 0,6bar overdruk bij -40C buitenlucht, dus de kans dat je buiten het regelgebied komt is denk ik vrij klein.


Niet alle winst van een intercooler is overigens gratis, hij zorgt ook voor extra weerstand in het inlaattraject en extra turbo-lag doordat er een grotere luchtbuffer tussen turbo en inlaatspruitstuk zit. (een turbo is efficiënter als hij direct op de inlaat zit) Mogelijk dat de 80kW dus ook een andere turbo geometrie heeft dan de 66kW.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


09 sep 2008 13:14
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
EvilTwin schreef:
Mogelijk dat de 80kW dus ook een andere turbo geometrie heeft dan de 66kW.

Inderdaad, de 80 kW heeft een Garrett GT154 (die in veel auto's zit of kan: Alfa, Audi, Fiat, Ford Opel, Renault). De 66 kW heeft een KKK K03 (rare afkorting; staat in dit geval voor Kühnle, Kopp & Kausch, nu van Siemens. Zit ook in veel automodellen). Wel indrukwekkend. Het beestje kan 160.000 rpm halen.
Maar de K03 het schijnt wel een kleintje te zijn. In dat artikel wordt over 200 hp gesproken. Dus met de 90/110 pk van de PSA HDi motor zal hij prima voldoen.
Ik heb niet kunnen achterhalen wat nu de verschillen tussen beide turbo's zijn. Een intercooler met pijperijen leidt tot extra drukval. Dus ik zou verwachten dat de turbo van Garrett meer druk levert.
Jacco


10 sep 2008 09:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
WackoH schreef:
Ik heb niet kunnen achterhalen wat nu de verschillen tussen beide turbo's zijn. Een intercooler met pijperijen leidt tot extra drukval. Dus ik zou verwachten dat de turbo van Garrett meer druk levert.


Het kan ook andersom zijn, dat de 80kW minder maximale druk levert met een kleinere sneller op druk komende turbo.

Juist om dat de intercooler toch extra volumetrische efficiëntie levert en er in al die pijpen meer druk moet worden opgebouwd (groter turbogat)

Citaat:
In dat artikel wordt over 200 hp gesproken. Dus met de 90/110 pk van de PSA HDi motor zal hij prima voldoen.


Die 200hp is wel voor een benzine 1.8T hè ;)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 sep 2008 11:58
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
EvilTwin schreef:
Ik denk het niet, de LMM (eigenlijk debietmeter) zit vóór alle druk en temperatuur veranderingen. Hij zit namelijk bovenop het luchtfilter.

Hij weet dus op enig moment exact hoeveel lucht (massa) er de motor ingaat, met een héél lichte vertraging door het opbouwen van druk in alle pijpen.

Ja, dat klopt.
Maar het mm zal bij een bepaald toerental meer lucht gaan meten wat de motor instroomt met intercooler dan zonder intercooler lijkt me.
Misschien gaat het mm dan storingen weergeven omdat de waarden niet binnen verwachtte parameters valt.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


10 sep 2008 12:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
GuidoK schreef:
Ja, dat klopt.
Maar het mm zal bij een bepaald toerental meer lucht gaan meten wat de motor instroomt met intercooler dan zonder intercooler lijkt me.
Misschien gaat het mm dan storingen weergeven omdat de waarden niet binnen verwachtte parameters valt.


Zoals ik al zei, het bereik moet voldoende zijn om over een enorme range te kunnen werken, van stationair, zonder enige turbo druk tot vollast bij volle druk en max rpm. Het is bovendien een Diesel dus die werkt prima met lucht overschotten.

Dus zal het wel meevallen met het buiten parameters vallen, het is geen gasbak ;)

Maar als de 66kW ook kleinere injectoren heeft dan houdt het snel op dan zal hij niet genoeg brandstof kunnen inspuiten. Maar om terug te komen op mijn oorspronkelijke punt, dat is niet noodzakelijk voor een vermogensstijging als je die mbv een thermisch rendement verbetering tot stand brengt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 sep 2008 13:49
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
We hebben dus eigenlijk een vrijwilliger nodig...
Voor de kosten hoeven we het niet te laten. De intercooler zal ~75 Euro kosten en de pijpen zijn waarschijnlijk praktisch gratis.
Nu ben ik sinds 2.5 week (tot volle tevredenheid) de trotse bezitter van een 66 kW. Ik ben wel in voor een experimentje en draai ik m'n hand ook niet om voor het inbouwen xenon lichten.

Maar een intercooler uit interesse inbouwen gaat me op dit moment toch wel een stapje te ver...
Vooral omdat het subframe onder de auto verwijderd moet worden. Dat lijkt me nogal een gedoe.

Voorlopig houd ik het bij een gedachtenexperiment ;)

Jacco


10 sep 2008 16:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
dit maar weer eventjes gelezen. (Is overigens al in andere draadjes uitgebreid aan de orde geweest...)

Twee keer een auto laten chippen (Xantia Hdi 110 naar 135) en C5 ph1 2.2 Hdi van 136 naar 163.
De garage heeft geen enkel probleem gehad de auto uit te lezen. Het verbruik neemt niet toe, als je hetzelfde vraagt als in niet gechipte toestand. Het vermogen wordt makkelijker geleverd. De Xantia is gechipt bij 110000 en had bij 275000 nog de eerste koppeling. De C5 heeft nog steeds de eerste koppeling. Geen schades gehad aan de aandrijf lijn.
In November komt een Ph2 Biturbo 2.2 Hdi 173 pk. Omdat er nog een jaar garantie op zit, blijf ik nog even van de motor af. Daarna gaat ie naar de chip boer en komt er iets meer als 200 pk in te zitten.


28 sep 2008 21:16
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Heb je bij je xantia aan het eind ook last gehad met aandrijfassen / homokineten?
(m.i. altijd een zwak punt geweest van de xantia; 'k weet niet of dat vermogen gerelateerd is)
Hoeveel heb je ongeveer met je C5 gereden?

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


28 sep 2008 23:40
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
GuidoK schreef:
Heb je bij je xantia aan het eind ook last gehad met aandrijfassen / homokineten?
(m.i. altijd een zwak punt geweest van de xantia; 'k weet niet of dat vermogen gerelateerd is)
Hoeveel heb je ongeveer met je C5 gereden?


Zoals ik al zei, met de Xantia geen problemen gehad in de aandrijflijn. Met de C5 heb ik nu bijna 100.000 km gereden. Ik rijd geen woon-werk verkeer en het extra vermogen wordt meestal ingezet op de snelweg, bij invoegen en weer op gang komen na bv een vrachtauto blokkade. Stoplichtsprintjes behoren tot het verleden.......


29 sep 2008 09:37
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
affijn: om even weer via een intergekoelde dubbelgeinjecteerde de sferische parameters maar weer even op het hoofdonderwerp te zetten:
Ik heb mijn dame vandaag geinjecteerd met wat extra chipjes... Ofwel gechiptuned...
Binnenkort zal ik de grafieken wel even online zetten.
Wat me heeel erg tegenviel was het vermogen wat er in zat. Zoals je weet heeft een 2.2 hdi 138Pk. Die van mij had (welliswaarvermogen op de wielen) 95pk.. dat scheelt 30%.. dat mag nog net, maar is wel veel... en da's schrikken...
Het chippen is overigens heel goed gegaan, en er zitten nu grofweg 25pk's bij.
Het gevoel is er goed bij, hij is erg snel, vooral in tussensprints...
Zij loopt soepeler, en -ik spreek het zeker niet altijd aan- ook zuiniger!


14 okt 2008 19:45
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Wat kostte het? (het tunen en de meting op de dynamometer)
En waar heb je het laten doen?

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


15 okt 2008 00:46
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33390
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Dat is een flink verlies aan de wielen zeg :shock: , door het chiptunen breng je feitelijk enkel de 'verloren' paarden terug door verlies te verminderen, ben benieuwd naar je verdere ervaringen :idea:
Lijkt mij iig dat de techniek hier verder geen nadelige gevolgen van moet ondervinden.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


15 okt 2008 00:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
harryeik schreef:
Wat me heeel erg tegenviel was het vermogen wat er in zat. Zoals je weet heeft een 2.2 hdi 138Pk. Die van mij had (welliswaarvermogen op de wielen) 95pk.. dat scheelt 30%.. dat mag nog net, maar is wel veel...


Het is echt veel te veel verlies op de ongechipte motor, 10% is normaal, 15% acceptabel.
Check de p607 2.2hdi voor een typische waarde, of de p407 2.2hdi170 of p605 2.5td:

http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=O-R

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


15 okt 2008 02:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.