Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 citroen chiptunen 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Citaat:
Nog een toevoeging? Mijn dame heeft naast de 2.0i ook een LPG G3 installatie en automaat... Ws. in het kader van deze discussie niet geheel onbelangrijk.


De LPG installatie zal ook wat vermogen opvreten neem ik aan.....Dus op benzine rijden als je wat meer vermogen nodig hebt is een eenvoudige optie.

Of chiptunen van de benzine installatie dan nog zin heeft waag ik te betwijfelen. In elk geval alles wat men met betreft inspuiting doet is vrij zinloos (want dat neemt de LPG over). Het optimaliseren van de ontsteking voor RON98 (wat meestal ook gebeurt bij atmosferische chiptuning) zal wel gunstig uit kunnen werken op LPG. Immers LPG heeft een nog hoger octaangetal.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


18 aug 2014 09:48
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2013 19:56
Berichten: 295
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Ik heb eens een SAAB 9-3 SS met turbo en met LPG G3 laten tunen en dat maakte geen verschil in percentage motor vermogen. De geringe afwijking op beide brandstoffen was voor en na de tuning gelijk. Tunen heeft alleen zin en is merkbaar als je een turbo hebt. Een familielid heeft een 307 2.0 automaat 4 bak bj. 2007 en die is veel sneller en soepeler dan een C5 2.0 en mijn huidige C5, maar het verschil in gewicht is ook wel een paar honderd kilo.

_________________
Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.


18 aug 2014 10:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Dat lijkt me logisch omdat de manier van tunen van een turbo motor is het opschroeven van de turbodruk en daarna zal er meer ingespoten worden om lambda =1 te blijven bereiken. Dus werkt de tuning voor zowel lpg als benzine, waarbij lpg nog als extra voordeel het hogere octaan heeft. Een turbo benzine is vrijwel altijd octaan begrenst....

Bij een atmosferische motor tune je echter door (ondermeer) aan de inspuiting zelf te rommelen. bv door de vollast verrijking wat langer te laten duren, tusseninspuiting te doen bij gas los (sneller oppakken). Allemaal zaken die de LPG installatie niet zo maar overneemt. Aanpassingen aan de ontsteking komen wel de LPG installatie ten goede. Gezien dat laatste zou je het wel kunnen overwegen, omdat je nu feitelijk het octaan voordeel van LPG niet benut.

De vraag is echter hoeveel je kunt halen, de 2l motor heeft ook weer niet zo'n hoge compressie dat ie erg veel meer dan RON95 te nut kan maken en er is ook een nuttige grens aan inspuitvervroeging. Wil je echt alles eruithalen zul je de kop moeten afvlakken om een hogere compressie te halen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


18 aug 2014 13:01
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58
Berichten: 65
Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Dank voor jullie antwoorden...

Als ik alles goed lees krijg je pas echt resultaat als je de nokkenas en/of de kop ook zou (laten) verbeteren... Dat zal al met al geen paarhonderd euro meer zijn. Iemand die dit soort ingrepen wel eens heeft laten doen en/of die weet wat zoiets kost? :)

_________________
www.deflect.org


18 aug 2014 21:52
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58
Berichten: 525
Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
persoonlijk zou ik er bij een benzine niet aan beginnen.
een open luchtfilter en open uitlaat is voornamelijk vanwege het extra geluid eventjes leuk.
althans bij een leuke motor als een 5 pitter, 6 cilinder of v8 oid.
de pk winst die je duur moet betalen bij een 2.0 4 cilinder ongeblazen is beperkt en na een paar weken ben je eraan gewend.
leg dat extra geld aan de kant voor de volgende auto en zoek een iets dikkere motor.
ik wil de mijne nog wel laten chippen maar ik heb dan ook de 100kw hdi.


18 aug 2014 23:08
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2013 18:23
Berichten: 227
Woonplaats: Goedereede
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht racechip.de op C5 2.2. HDi 170 pk
ik heb sinds een paar weken een racechip PRO op mijn diesel,
ik heb deze in kunnen stellen op stand A7, dat is het maximum, anders krijg ik storingen. Racechip zegt B1 als instelling, maar dat is net te ver.
Auto trekt sneller op, heeft meer koppel en gaat langer door bij hoge toerentallen.
hij is ook zuiniger, scheelt 5 tot 10 %.
Ik vind het een verbetering, heeft er iemand commentaar of vragen?

_________________
andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925


29 sep 2014 19:54
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007 20:50
Berichten: 52
Woonplaats: Geldrop
Auto: C5 Tourer 2.0 Hdi 165 Exclusive Automaat
Opties: NG4, HiFI, LDWS, stoelverwarming, stoelmassage
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12874
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 129000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: racechip.de op C5 2.2. HDi 170 pk
Wat houden de verschillende standen (A7, B1) in ?
Wat voor storingen krijg je bij de stand B1?

Ik heb vroeger wel eens in een C5 I gereden die met OBD tuning was aangepast maar het verschil in trekkracht was naar mijn beeld subjectief en een beter verbruik kon ook niet worden aangetoond.

Ik zie dat je een handbak hebt. Heeft er iemand ervaringen met een automaat?

_________________
C5 2.0 HDi 165 Tourer Exclusive Aut. 2012, voorheen 3x C5, 4x Xantia, BX en Visa


29 sep 2014 20:28
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2013 18:23
Berichten: 227
Woonplaats: Goedereede
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: racechip.de op C5 2.2. HDi 170 pk
bij b1 krijg ik de storing dat de brandstof druk te laag is.

IK kan echt langer door in toeren.
En trek sneller op,
ik heb het echt geprobeerd een paar keer met en zonder en ook anderen laten rijden, er is echt verschil.
De p
brandstof druk wordt hoger ingesteld, de chip truukt de computer die ziet een lagere druk.

_________________
andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925


29 sep 2014 20:38
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2013 18:23
Berichten: 227
Woonplaats: Goedereede
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: racechip.de op C5 2.2. HDi 170 pk
draaiknop s1 doete de druk stand A en draaiknop s2 laat de druk bij een hoger toerental doorlopen nu hoogste stand 7

_________________
andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925


29 sep 2014 20:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11
Berichten: 617
Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: racechip.de op C5 2.2. HDi 170 pk
Met name bij de HDI-motoren kan flink winst worden gehaald met chippen. Ik heb weleens in een 2.0HDI gereden nadat 'ie gechipt was, en met name het verschil in koppel was direct heel goed te merken; dat was bepaald niet subjectief.
Volgens de eigenaar was er wellicht sprake van een iets rustiger verbruik, maar zeker niet de 10% waarmee chiptuners soms schermen.

Ik heb voor de grap weleens gekeken wat de winst zou zijn bij mijn auto. Dat zijn geen grappen... volgens ziptuning gaat 'ie dan in één ruk van 440 nM naar 550 nM.

Hmm, ik denk dat ik 440 newtonmeters genoeg vind. :mrgreen:

_________________
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive


29 sep 2014 20:58
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Ik zou altijd op maat laten tunen door een specialist gebasseerd op jouw wensen en niet zomaar een chipje erin " pleuren " ....
De 2.7 knapt enorm op van een tuningsbeurt, echter de bak zal het minder leuk vinden ( helaas )

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


29 sep 2014 22:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11
Berichten: 617
Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Citaat:
De 2.7 knapt enorm op van een tuningsbeurt


Je doet nu net alsof die 2.7 een luie donder is. Bij deze ben je uitgenodigd om eens een keer aan het gas te gaan hangen in dat ding. Hij LIJKT lui, maar is het absoluut niet... het is alleen de bijzonder lineaire vermogensafgifte, en het ontbreken van enig hoorbaar drama uit het vooronder, die je de indruk geven dat er niet zoveel gebeurt.
Maar trap bij 60 km/u het gas in en de wereld wordt verrassend snel kleiner. Zoals mijn vrouw tijdens de proefrit, toen we invoegden op de A7, heel droog zei "volgens mij mag je hier helemaal geen 160..." terwijl ik zat te denken "waarom rijdt die Passat zo langzaam?" :shock: :mrgreen:

En de bak het weleens niet leuk zou vinden om 550 newtonmeters voor z'n kiezen te krijgen was een gedachte die bij mij ook al was opgekomen.

Indachtig de twee bovenstaande punten vond ik ook al dat ik 440 NM maar genoeg moest vinden. ;)

_________________
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive


29 sep 2014 22:31
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
Dat is ook zo, maar getuned is die nog beter bij de les , verder uiteraard niet nodig, vlot zat ...
Veelvuldig met de 2.7 gereden en dat is een waar genot ! ;)

De 3.0 hdi is helemaal een feest, die V6 diesels zijn geweldig, onze hybrid4 met 200 pk en 450Nm is half zo lekker niet.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


29 sep 2014 22:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
peterh schreef:
....
En de bak het weleens niet leuk zou vinden om 550 newtonmeters voor z'n kiezen te krijgen was een gedachte die bij mij ook al was opgekomen.

Indachtig de twee bovenstaande punten vond ik ook al dat ik 440 NM maar genoeg moest vinden. ;)


Inderdaad, de AM6 bak zal dat niet leuk vinden, wat heet..... :(

Die is uitgelegd op max. 450 Nm koppel, en om die reden is ook de 3 liter V6 HDi op dat koppel gemaximeerd.
Dezelfde motor levert in de Jaguar een veel hoger koppel, kwestie van aanpassen van de chip. Maar daar hangt dan ook een heel andere bak achter. Die past niet in de Cit's, vanwege de daarin dwars geplaatste motoren.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 sep 2014 22:59
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58
Berichten: 525
Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: citroen chiptunen
dat is toch zonde he, zoveel onbenut potentieel omdat 1 onderdeel niet sterk genoeg is.


29 sep 2014 23:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.