Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Auteur |
Bericht |
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 960 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Deze opmerking maakt mij benieuwd en moet je even uitleggen. Een wiellager bestaat volgens mij uit een kogellager met 2 rijen kogels, en die moet soepel lopen zonder ingebouwd te zijn. Als je hem onder spanning moet hebben om te controleren lijkt mij dat je spanning zet op de binnenste lagerschaal en dat is niet goed. Montage en demontage doe je door kracht te zetten op de buitenste ring. Krachten op de binnenste ring helpt je nieuwe lager gelijk om zeep. Tot zover mijn lagerlogica. Grüß De homokineet heeft inderdaad een schuin/ rond kantje wat gebruikt wordt om de zaak te centreren, maar drukt ook niet op het lager.
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
12 maart 2021 08:47 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7268 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
De homokineet steekt door de lager en de naaf, aan de andere kant met de kroonmoer trek je die vast. Daarmee zet je de lager iets onder druk.
|
12 maart 2021 10:58 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Wat Jan zegt dat klopt!
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
12 maart 2021 11:25 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 960 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
De wielnaaf zit in het lager geperst en geeft het lager dan gelijk de spiebanen waar de aandrijfas invalt en zo de wielen kan laten draaien. Het lager zelf zit in de fusee geperst en kan dus niet meer draaien t.o.v fusee. Hierdoor wordt het lager gedwongen om over de kogels te gaan draaien. Zou je het lager iets onder spanning zetten, ook al is 0.01 mm dan dwing je de kogels uit hun loopbaan en gaan ze tegen de zijkant van hun loopbaan lopen. En die loopbaan is juist op de 1000e mm gecconstueerd. Er zijn lagers met een iets grotere loopbaan, RS lagers geloof ik maar of dat bij wiellagers van toepssing is ????? Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
12 maart 2021 11:36 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 960 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Bedoelen jullie misschien lagervoorspanning? dat is een gegolft veertje in het lager zelf. Dat inderdaad de kogels licht tegen de zijkant van de loopbaan drukt enz o de al minimale speling verwijderd Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
12 maart 2021 12:27 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 960 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
c5jan schreef: De homokineet steekt door de lager en de naaf, aan de andere kant met de kroonmoer trek je die vast. Daarmee zet je de lager iets onder druk. Dit en een bevestiging hierop heb ik als antwoord gekregen. Met mijn lager Expertise zo goed mogelijk om schreven hoe een lager in mijn ogen werkt. Maar hierop geen weer woord, zoals wat komt onder druk te staan en waar, hoe en waarom?. Ik begrijp dat "iets onder druk" nog steeds niet. Uitleg graag. Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
14 maart 2021 15:39 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
De rand van de homokineet drukt tegen de binnenkant van de binnenste ring van het lager. De naaf tegen de buitenkant van die ring. De binnenring bestaat uit 2 delen. Om die goed genoeg tegen elkaar te drukken moet in het algemeen de naafmoer met 300 a 350 Nm vastgezet worden. De zogenaamde voorspanning is dus de kracht waarmee de 2 delen van de binnenring tegen elkaar aangedrukt worden. Als deze voorspanning niet nodig zou zijn zou de naafmoer veel minder vastgedraaid kunnen worden.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
14 maart 2021 17:09 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 960 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Ik snapte het nog niet helemaal. Dus net een voorwiellager voor mijn auto op internet op gezocht, en nu brand er een lampje van 150 W. De buitenring is een geheel en de binnenring uit 2 halve die door het aandraaien met 200 NM tegen elkaar gedrukt worden. I am happy. Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
15 maart 2021 09:21 |
|
|
|